خبرگزاری کار ایران

به دنبال تحقق صنعت سبز هستیم

 به دنبال تحقق صنعت سبز هستیم
کد خبر : ۱۵۴۴۸۳۷

بخش معدن و صنایع معدنی به ویژه فولاد، نقش موثری در توسعه اقتصادی و صنعتی کشورهای مختلف ایفا می‌کند. این مسئله در ایران که یکی از کشورهای معدن‌خیز جهان به شمار می‌آید و به دنبال جایگزینی اقتصاد معدن به جای نفت است، اهمیت دوچندانی دارد.

بخش معدن و صنایع معدنی به ویژه فولاد، نقش موثری در توسعه اقتصادی و صنعتی کشورهای مختلف ایفا می‌کند. این مسئله در ایران که یکی از کشورهای معدن‌خیز جهان به شمار می‌آید و به دنبال جایگزینی اقتصاد معدن به جای نفت است، اهمیت دوچندانی دارد. توسعه صنعت فولاد در کشور طی سالیان اخیر در حالی رقم خورده است که نمی‌توان از نقش پررنگ شرکت‌های مهندس مشاور در زمینه احداث کارخانه‌های فولادی با به‌کارگیری نوآوری و فناوری‌های روز غافل شد. شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب به عنوان یکی از شرکت‌های گروه فولاد خوزستان، از جمله شرکت‌های مطرح مهندس مشاور در سطح کشور به شمار می‌آید که در طول بیش از یک دهه فعالیت خود، به دستاوردهای چشمگیری در صنعت فولاد کشور دست یافته است. این شرکت در سالی که به نام جهش تولید مزین شده است، برنامه‌ها و اهداف خود را در حوزه‌های مهندسی توسعه، مهندسی بهره‌برداری، اجرای پروژه‌ها و تحقیق و توسعه پیش می‌برد و تشکیل یک دپارتمان انرژی را با هدف کاهش مصرف انرژی و تحقق صنعت سبز در دستور کار خود قرار داده است. در همین راستا، گفت‌وگویی با محمدرضا پاکباز، مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب تدارک دیده است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب چه استراتژی‌هایی را طی سالیان فعالیت خود دنبال کرده است؟

شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب به عنوان یکی از شرکت‌های گروه فولاد خوزستان، همواره در جهت تحقق ماموریت اصلی خود یعنی جلب رضایت مشتریان و نیز پاسخگویی موثر در قبال ذی‌نفعان و به ‌ویژه سهام‌داران حرکت کرده و در این راستا، از تمامی ابزارها، شیوه‌ها و روش‌های نوین و کارآمد مدیریتی استفاده کرده است. با این حال، از آنجایی که تغییر و تحولات محیطی و گذر زمان باعث می‌شود جهت‌گیری‌های استراتژیک و استراتژی‌های قبلی یک سازمان اثربخشی و قدرت تاثیرگذاری خود را از دست بدهند، ضرورت داشت که ما نیز به منظور افزایش اثربخشی و کارایی استراتژی‌های خود و بالا بردن احتمال تحقق نتایج برجسته، اقدام به اجرا و جاری‌سازی استراتژی‌های جدید کنیم. ضمن اینکه با توجه به پیشرفت روزافزون صنعت فولاد در جهان و به تبع آن، ضرورت اجرای خدمات مشاوره‌ای و مهندسی برای انتخاب و به‌کارگیری تکنولوژی‌های روز دنیا، برخورداری از یک استراتژی جامع، منسجم، هدفمند و دربرگیرنده تمام ابعاد سازمان برای نیل به اهداف مشخص، به اولویت جدی و اساسی ما تبدیل شده بود و مجموعه با هدف ارتقای موقعیت خود در سطح کشور، به تدوین و تبیین اهداف و سیاست‌گذاری‌های کوتاه‌‎مدت، میان‌مدت و بلندمدت نیاز داشت. بر همین اساس، از اوایل سال ۱۳۹۹ اقدام به تدوین استراتژی‌های کسب‌وکار خود کردیم و در سال ۱۴۰۱، موفق به اجرای استراتژی‌های کسب‌وکار (۶ مدل کسب‌وکار)، سه واحد پشتیبان و برنامه‌های عملیاتی هر یک از این استراتژی‌ها شدیم. در همین راستا، اهداف و برنامه‌های استراتژیک خود را در چهار بخش اساسی شامل «مهندسی توسعه»، «مهندسی بهره‌برداری»، «اجرای پروژه‌ها» و «تحقیق و توسعه» تعریف کرده‌ایم و به دستاوردهای چشمگیری نیز دست یافته‌ایم که هر کدام از آن‌ها، مهر تاییدی بر عملکرد موفق شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب طی بیش از یک دهه فعالیت بوده است.

در خصوص دستاوردهای شرکت مهندسین مشاور پیشگامان  فولاد جنوب در ماه‌های اخیر توضیحاتی ارائه بفرمایید.

در زمینه مهندسی توسعه که در سال جاری بحث مطالعات مهندسی را نیز به آن اضافه کردیم، مطالعات لازم برای طرح جامع فولاد گروه فولاد خوزستان در افق ۱۴۱۰ و حتی یک گام بالاتر یعنی افق ۱۴۱۵ را انجام خواهیم داد. این بخش شامل مطالعات بازار، مطالعات امکان‌سنجی و مطالعات سرمایه‌گذاری از لحاظ اقتصادی برای طرح‌های فولادی می‌شود. ما برای اولین بار در ایران و نیز سطح منطقه، مجموعه دانش و تجربه لازم برای راهبری کامل یک پلنت فولادی را تحت عنوان مهندسی بهره‌‌برداری صنعت فولاد ارائه کردیم که شامل مجموعه فعالیت‌های مبتنی بر تخصص و تجربه، با هدف راهبری یک کارخانه در زنجیره فولاد از طریق ایجاد زیرساخت‌های دانش‌بنیان لازم و انتقال دانش و تجربه و رسیدن به تولید بهینه می‌شود. این مهم دربرگیرنده مجموعه خدماتی همچون کدگذاری قطعات برای سفارشات؛ مهندسی معکوس قطعاتی که تا پیش از این از بازارهای خارجی و انحصاری تامین می‌شدند؛ کنترل کیفی قطعات تولید شده (تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه «PM» و جلوگیری از خرابی تجهیزات و دستگاه‌ها «CM»)؛ برنامه‌ریزی تولید؛ آموزش‌های تخصصی در حین اجرای کار و… است که در کنار خدمات مهندسی توسعه، به مشتریان مختلف به ویژه صنایع فولادی ارائه می‌شود. از جمله اقدامات شرکت در این بخش می‌توان به ارائه خدمات نظارت بر راه‌اندازی و به نوعی راهبری بهره‌برداری فاز یک پروژه فولادسازی شرکت صنعت فولاد شادگان و همچنین شرکت‌های صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد (سیمیدکو) و مجتمع فولاد قائنات اشاره کرد. در حوزه اجرای پروژه‌ها، پروژه احداث کارخانه تولید بریکت سرد آهن اسفنجی شرکت فولاد خوزستان را با همکاری یکی از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ فولاد خوزستان یعنی ایده‌پردازان صنعت فولاد به صورت قرارداد (EPC) در دست اقدام داریم که بخش‌های طراحی و مهندسی و تامین تجهیزات آن در اختیار ما و بخش نصب و اجرای آن در اختیار شرکت ایده‌پردازان صنعت فولاد است. در همین زمینه، ما بخش طراحی مهندسی پروژه افزایش ظرفیت واحد احیا مستقیم شرکت صنعت فولاد شادگان از سالیانه ۸۰۰ هزار تن به یک میلیون تن را بر عهده داریم. در بخش تحقیق و توسعه نیز که به تازگی فعالیت خود را در این حوزه آغاز کرده‌ایم، به دنبال ارائه خدمات پژوهشی به شرکت‌هایی همچون فولاد شادگان در ارتباط با بازیافت‌های حرارتی کوره‌های فولادسازی و احیا مستقیم و سیمیدکو در زمینه مصرف انرژی و مواد اولیه هستیم و استفاده از منابع خارجی و برقراری ارتباطات موثر با دانشگاه‌ها، موسسات تحقیقاتی، شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های مهندسی خارج از کشور را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب چه تمهیداتی را در راستای افزایش رضایت مشتریان و ارائه خدمات مطلوب اندیشیده است؟

ما با هدف افزایش رضایت مشتریان و همچنین ارائه خدمات پس از فروش مناسب به آن‌ها، اقدام به راه‌اندازی سیستم مدیریت ارتباط با مشتری «CRM» در مجموعه کرده‌ایم. بسته خدماتی شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب شامل خدمات مبتنی بر طراحی و مهندسی، نظارت و مشاوره در زمینه راه‌اندازی و بهره‌برداری از خطوط تولید، اجرای پروژه‌های صنعت فولاد و… می‌شود و بر همین اساس موظفیم بهترین خدمات مشاوره‌ای و فنی مهندسی را حین اجرای یک پروژه ارائه دهیم. بنابراین اگر هرگونه خطایی از جانب ما در یک پروژه که از ابتدا در آن حضور داشته‌ایم صورت پذیرد، به سرعت نسبت به بازیابی خطا و رفع آن اقدام خواهیم کرد و خود را مکلف به ارائه کلیه خدمات لازم در این زمینه می‌دانیم.

با توجه به ضرورت تولید فولاد سبز در آینده، نقش شرکت‌های مهندس مشاور در تحقق این مهم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

صنعت فولاد جهان به سرعت در حال پیشروی به سمت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و استفاده از تکنولوژی‌های جدید با هدف تولید فولاد سبز است (تولید بر پایه هیدروژن). از آنجایی که این مهم، یک رویکرد جهانی و همگانی محسوب می‌شود، فولادسازان در داخل کشور نیز چاره‌ای جز تبعت از آن و حرکت در مسیر صنعت سبز ندارند. از طرفی، با توجه به نقش اثرگذار و اهمیت بالای شرکت‌های مهندس مشاور در احداث و راه‌اندازی کارخانه‌های فولادی در زنجیره فولاد، بدون شک این شرکت‌ها نیز باید همگام با شرکت‌های مطرح جهان در مسیر به‌کارگیری دانش و فناوری‌های نوین حرکت کنند. در همین راستا، ما تشکیل یک دپارتمان انرژی را هدف‌گذاری کرده‌ایم تا از این طریق بتوانیم برای مطالعات و طراحی‌های مهندسی‌ که انجام می‌دهیم، انتخاب تکنولوژی‌های تولید فولاد در راستای کاهش مصرف انرژی و تحقق صنعت سبز را نیز مد نظر قرار دهیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز