خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد:

سختگیری ترکمنستان برای راه‌اندازی دوباره بازارچه اینچه‌برون

سختگیری ترکمنستان برای راه‌اندازی دوباره بازارچه اینچه‌برون
کد خبر : ۱۵۴۳۱۷۸

عضو اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: فعالیت بازارچه مرزی باجگیران در مرز مشترک با ترکمنستان برقرار است اما سختگیری ترکمنستان برای راه‌اندازی دوباره بازارچه اینچه‌برون هنوز مانع این امر است.

امیر یوسفی، رئیس اتاق بازرگانی گرگان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا از توقف فعالیت بازارچه مرزی اینچه‌برون از زمان شیوع کرونا تاکنون خبر داد و گفت: بازارچه مرزی اینچه‌برون در مرز ایران و ترکمنستان پیش‌تر فعال بوده و مردم دو کشور سال‌ها از طریق این بازارچه با یکدیگر مراودات تجاری داشتند؛ با شیوع کرونا این بازارچه جمع شد و پس از پایان همه‌گیری دیگر تشکیل نشد هر چند تلاش‌های اتاق بازرگانی گرگان برای راه‌اندازی دوباره این بازار و گفت‌وگو با مقامات ترکمن در این زمینه ادامه دارد زیرا این بازارچه‌ها برای ترکمن‌های مرزنشین در دو کشور منبع خوبی از درآمد هستند و در ارتقای اقتصاد منطقه نقش قابل‌توجهی دارند.

وی افزود: فعالیت بازارچه مرزی باجگیران در مرز مشترک با ترکمنستان برقرار است اما سختگیری ترکمنستان برای راه‌اندازی دوباره بازارچه اینچه‌برون هنوز مانع این امر است.

یوسفی خاطرنشان کرد: مرز باجگیران بیشتر به تردد خودروهای مسافری و مرز اینچه‌برون به تردد ماشین‌هایی اختصاص دارد که از ایران به مقاصد ترکمنستان و قزاقستان بار می‌برند.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان در پاسخ به این پرسش که دلیل اصرار صادرکنندگان محصولات کشاورزی کشور به معافیت از بازگرداندن ارز حاصل از صادرات چیست، اظهار کرد: صادرکنندگان محصولات کشاورزی جزء صادرکنندگان خرد به شمار می‌آیند، علاوه بر این محصولات کشاورزی فسادپذیرند و با توجه به اینکه سالیانه بخشی از تولیدات کشاورزی کشور به ضایعات تبدیل می‌شود، افزایش صادرات این محصولات می‌تواند به کاهش ضایعات کشاورزی ما بینجامد، نمونه‌ای از این محصولات سیب زمینی است و امسال کشت آن به اندازه‌ای مازاد بر تقاضا بود که تعاونی روستایی در استان گلستان بخشی از این سیب زمینی را خرید توافقی کرد اما پس از گذشت چهار ماه هنوز پول آن را به کشاورزان پرداخت نکرده است.

وی تصریح کرد: بدقولی دولت در تسویه‌حساب با کشاورزان در حالی اتفاق می‌افتد که آنها در بازپرداخت تسهیلات بانکی نمی‌توانند هیچ تاخیری داشته باشند.

یوسفی ادامه داد: رقم تعهدات ارزی صادرکنندگان محصولات کشاورزی چشمگیر نیست اما اگر حذف شود تاثیر چشمگیری در توسعه صادرات کشاورزی ایران دارد، همچنین الزام صادرکنندگان محصولات کشاورزی به بازگرداندن ارز حاصل از صادرات سبب شده صادرات شماری از محصولات کشاورزی گلخانه‌ای دیگر توجیه اقتصادی نداشته باشد.  

وی از صادرات مرغ و تخم مرغ از استان گلستان خبر داد و بیان کرد: گلستان از استان‌های تامین کننده مرغ و تخم مرغ کشور است و مرغ از این استان صادر می‌شود؛ اصلی‌ترین مقصد صادراتی مرغ کشور عراق است و مقداری هم به کشورهای حوزه خلیج فارس می‌رود با این حال چالشی که در صادرات مرغ وجود دارد این است که صادرات آن دوره‌ای مجاز است و گاه به طور ناگهانی غیرمجاز می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز