خبرگزاری کار ایران

مدیر صادرات فرش محتشم در گفت‌وگو با ایلنا:

تورم، قطعی برق و رکود؛ چالش‌های سه گانه تولید فرش

تورم، قطعی برق و رکود؛ چالش‌های سه گانه تولید فرش
کد خبر : ۱۵۴۴۷۳۶

هر روز چالش‌های جدیدی در زمینه حمل‌ونقل بین‌المللی برای ما به وجود می‌آید. این وضعیت، همراه با تأثیر شدید سایه جنگ، باعث شده که بسیاری از قراردادهای قبلی ما با مشتریان خارجی دچار مشکل شوند، به‌ گونه‌ای که آنها نگرانند که آیا محصولات مورد نظر به دستشان خواهد رسید یا خیر.

به گزارش ایلنا؛ تولید و صادرات فرش همیشه از افتخارات تولیدکنندگان ایران زمین بوده است؛ با این وصف در سال‌های اخیر مشکلات ایجاد شده، مانع از توسعه‌ی روز افزون این صنعت برای کشور شده است. در همین رابطه مسعود برهمن، مدیر صادرات فرش محتشم ضمن گفت‌وگو با "خبرنگار ایلنا" از چالش‌های حاضر در این صنعت پرده برداشت.

برهمن گفت: شرکت ما دارای هزار پرسنل است که اخیراً یک خط ریسندگی را هم به این مجموعه اضافه کرده‌ایم. در همین شرکت سالانه تقریباً ۳ میلیون متر مربع فرش ماشینی تولید می‌کنیم. در برخی از تولیدات خود، تقریباً رهبر بلامنازع و بدون رقیب بازار هستیم؛ به‌خصوص در زمینه تأثیرات رنگ دیجیتال. در حال حاضر با اتکاء بر توان نیروهای خود، انواع مختلف فرش‌ها را با تنوع زیاد تولید می‌کنیم. خدا را شاکریم که مجموعه ما به گونه‌ای مدیریت می‌شود و فعالیت دارد که تقریباً در بین ۱۰ شرکت برتر صنعت فرش ماشینی قرار دارد و سالانه ۸ میلیون دلار صادرات داریم.

وی ادامه داد: البته امسال وضعیت دشوارتر به نظر می‌آید. مسائل مربوط به تورم‌های خارجی و بازار جهانی به‌گونه‌ای است که مشکلات‌مان چند برابر شده است. از طرفی در شش ماه نخست سال، سه روز در هفته بدون برق بوده‌ایم. بازار داخلی نیز با رکود شدیدی مواجه شده بود. البته از مشکلاتی که تصمیمات سیستم بانکی بر تولیدکنندگان و فعالان حوزه تجاری وارد می‌کند، نباید غافل ماند. در بحث‌های ارزی و تخصیص منابع مالی با چالش‌های ارزی مواجه هستیم. برای واردات مورد نظر، تخصیص ارز و مسائل مربوط به صادرات نیز کماکان موضوع رفع تعهد ارزی مطرح است که باید بانک مرکزی در این خصوص تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

او افزود: کار تجارت، صادرات و تولید در ایران کمی دشوار است. اما در سطح بین‌المللی، با دسترسی به بازارهای جهانی، روابط بین‌المللی مناسب، سیاست‌ها و قوانین متقابل دولت‌ها و تعرفه‌های ترجیحی، می‌توان به راحتی رقابت کرد. از این نظر، تعاملات ما تحت تأثیر قوانین و مقررات داخلی قرار دارد و همواره دغدغه‌های داخلی ذهن ما را مشغول کرده است.

برهمن افزود: هر روز چالش‌های جدیدی در زمینه حمل‌ونقل بین‌المللی برای ما به وجود می‌آید. این وضعیت، همراه با تأثیر شدید سایه جنگ، باعث شده که بسیاری از قراردادهای قبلی ما با مشتریان خارجی دچار مشکل شوند، به‌طوری که آنها نگرانند که آیا محصولات مورد نظر به دستشان خواهد رسید یا خیر.

مدیر صادرات فرش محتشم ضمن گلایه از وضعیت نمایشگاه‌های فرش ابراز داشت: وضعیت نمایشگاه‌ها اصلا خوب نیست. در خیابان‌های اطراف نمایشگاه، فقط به فکر فروش و کسب درآمد هستند؛ به نظر می‌رسد که فرصتی برای برخی جهت دستیابی به درآمد و سفر فراهم شده است، آنهم بدون اینکه توجهی به ایجاد روابط برد-برد بین تولیدکنندگان و شرکت‌کنندگان داشته باشند. بسیاری از مشتریان خارجی که قصد شرکت داشتند، پروازهای خود را به دلیل عدم صدور ویزا لغو کرده‌اند. با این حال، ما برنامه‌ریزی‌هایی داشته‌ایم و دعوتنامه‌هایی برای برخی مشتریان که با آنها در ارتباط هستیم و مشتریان جدیدمان ارسال کرده‌ایم. اصلا نمی‌توان نام این نمایشگاه را نمایشگاه بین‌المللی دانست؛ بلکه بیشتر به عنوان یک نمایشگاه داخلی برای ما محسوب می‌شود که مشتریان صادراتی هم در آن حضور دارند!

وی در پایان گفت: انتظارات مشتریان در زمینه راحتی خرید، چه از نظر قیمت‌گذاری و چه از نظر فرآیندهای خرید، افزایش یافته است. اما ما قادر نیستیم پیشنهادات مناسبی ارائه دهیم و مشتری نیز نمی‌تواند به راحتی خرید کند. در مسائل حواله ارزی، مشتریان نمی‌دانند به کدام صرافی یا بانک مراجعه کنند. به عنوان مثال، برخی از مشتریان ما نمی‌توانند اعتبار اسنادی ارزی باز کنند، و ما مجبور هستیم حساب ارزی به نام غیر ایرانی باز کنیم. با این وصف باز هم امیدواریم که مسئولان مربوطه ضمن اتخاذ تصمیمات بزرگ و صحیح قبل از اینکه وضعیت از شرایط موجود بدتر شود، شرایط را بهبود ببخشند.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز