خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل تولیدی حیدری در گفتگو با ایلنا:

۸۰ درصد بازار پلاستیک ایران در اختیار چینی هاست

۸۰ درصد بازار پلاستیک ایران در اختیار چینی هاست
کد خبر : ۱۵۰۸۳۹۵

مدیرعامل تولیدی حیدری گفت: ۸۰ درصد بازار پلاستیک ایران در اختیار اجناس چینی قرار گرفته است که گمرکی و عوارض هم پرداخت نمی کنند.

رحمت حیدری، مدیرعامل تولیدی حیدری در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه مواد اولیه مورد نیاز تولیدات ما پلی اتیلین، پلی پروکسین، ای بی اس، کریستال و پلی استایرن است که در کشور موجود است، اظهار داشت: محصولات تولیدی ما شامل انواع سبدهای میوه خشک‌کن، قطعات پلاستیک‌های خانگی، آسیاب و قطعات جاروبرقی دستی کوچک و.... را شامل می‌شود.

حیدری در ادامه گفت: خرید مواد اولیه را معمولا از بورس کالا انجام نمی‌دهیم چرا که هر هفته شاهد تغییر نرخ ها در بورس هستیم، اکثر افرادی که در بورس کالا شرکت می کنند و مواد اولیه خریداری می‌کنند فروشندگان هستند و تولیدکنندگان کمی در بورس کالا مشارکت دارند. زمانی که مواد اولیه ای نیاز داریم، وجود ندارد این درحالی است که تولیدات ما به وجود این مواد اولیه وابسته است.

وی افزود: ما نمی‌توانیم منتظر تامین مواد اولیه در بورس کالا باشیم، ضمن آنکه بورس هم تمام مواد مورد نیاز ما را تامین نمی کند و تنها بخشی را به ما می‌فروشد، هر چند قیمت ها در بورس کالا از بیرون ارزانتر است اما در برخی موارد این اختلاف قیمت بسیار بیشتر می‌شود پس به ناچار مواد اولیه را از بازار آزاد خریداری می‌کنیم.

۸۰  درصد بازار در اختیار چینی هاست

مدیرعامل واحد تولیدی حیدری در پاسخ به این سوال که با توجه به این که محصولات پلاستیکی در بازار فراوان شده اند آیا به معنای رونق در بازار شماست، گفت: خیر، در این دو سه ماه اخیر که رکود کامل در بازار حکمفرما شده‎ است و اجناس قاچاق که معمولا حدود ۸۰ درصد چینی هستند، بازار را پر کرده‌اند.

حیدری گفت: از آنجا که قاچاقچیان عوارض و گمرک و ... را پرداخت نمی‌کنند، قیمت اجناس قاچاق ارزانتر از کالاهای ایرانی می شود و این مسئله فعالیت ما را دچار مشکل کرده است.

وی افزود: در مورد صادرات نیز، صادرکننده‌ها اجناس ما را خریداری می کنند و ما به صورت مستقیم کار صادرات را انجام نمی‌دهیم.

چالش ما کمبود نقدینگی است

مدیرعامل تولیدی حیدری با اشاره به اینکه چالش ما کمبود نقدینگی است ادامه داد: فروش محصولات ما با چک‌های سه تا شش ماهه صورت می‌گیرد و ما چالش بزرگی به نام گردش مالی داریم و برخلاف گذشته بانک‌ها نیز به آسانی وام نمی‌دهد و با وامی که بازار سرمایه پرداخت می‌کند آشنایی کامل نداریم اما اگر شرکت‌های تامین سرمایه بورسی شریک ما در کارمان شوند ما متضرر نمی شویم، شراکت یعنی در سود و زیان، اما این قبیل شرکت‌ها هنگام شراکت یک طرفه و تنها در سود مشارکت می‌کنند.

حیدری ادامه داد: برای تامین نقدینگی به تازگی برخی از بانک‌ها اقدام به پرداخت وام در صورت مناسب‌بودن گردش مالی با کارمزد بسیار پایین کرده‌اند که برای تولیدکنندگان می‌تواند کارگشا باشد.

وی تاکید کرد: راهکار تامین نقدینگی برای تولیدکنندگان این است که دولت به صورت مستقیم پول را به بانک ندهد و دستگاه و مواد را خریداری کرده و به تولیدکنندگان تحویل دهد؛ هنگامی که پول دست اشخاص و سازمان‌های متفرقه نظیر بانک‌ها برسد به جاهای دیگر نظیر زمین و ملک و... هم می‌رود.این موضوع به جای اینکه باعث توسعه تولید شود، سبب افزایش تورم خواهد شد.

تامین انرژی و ناترازی تولیدکنندگان را دچار مشکل کرده است

مدیرعامل تولیدی حیدری با بیان اینکه تامین انرژی و ناترازی چندین سال است تولیدکنندگان را دچار مشکل کرده است و باعث قطعی برق در تابستان و محدود شدن گاز در زمستان شده است. گفت: گرچه ما در منطقه شهری فعالیت می‌کنیم و قطعی برق شاید یک الی دو ساعت رخ دهد اما این موضوع، به واحدهای تولیدی که در شهرک‌های صنعتی هستند، بسیار آسیب می‌رساند.

خسارت های ما با قطعی برق افزایش پیدا کرده است

حیدری با بیان اینکه گاهی تا ساعت‌ها یا یک شبانه روز برق قطع می شود و فعالیت ما نیز متوقف می‌شود، گفت: این مسئله زیان و خسارت زیادی به تولیدات کشور خواهد زد. با توجه به اینکه امسال سال تولید نام‌گذاری شده است، اما دولت به جای اینکه وزارت نیرو را مکلف به تامین نیرو و انرژی برای واحدهای تولیدی کند، برق تولیدکنندگان را قطع کرده و اماکن مسکونی را اولویت قرار داده است.

او تاکید کرد: یک مساله بسیار مهم این است که ۵۰ سال و پیش از انقلاب قانونی در کشور تدوین شده بود که هر چقدر برق بیشتری مصرف می شد هزینه برق کمتری پرداخت می‌کردیم و ما امروز به عنوان یک تولیدکننده درخواست داریم که این قانون مجددا اجرایی شود تا تولیدکننده در کنار تامین نقدینگی، مواد اولیه، بازاریابی و ... دغدغه قطعی برق و هزینه‌های آن را نداشته باشد این در حالی است که ما مجبور به پرداخت هزینه ای تصاعدی برای استفاده از برق هستیم.

انتهای پیام/
مرجان شرف
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز