خبرگزاری کار ایران

کاربرد ورق گالوانیزه + نحوه نگهداری و افزایش طول عمر آن

کاربرد ورق گالوانیزه + نحوه نگهداری و افزایش طول عمر آن
کد خبر : ۱۵۴۸۸۰۹

کاربرد ورق گالوانیزه در صنایع مختلف نشان دهنده کیفیت بالای این ترکیب و کارایی مثبت آن در تولید محصولات مختلف خواهد بود. اگر می خواهید با کاربردهای این ورق فولادی آشنا شوید، این مطلب را مطالعه بفرمایید.

سازه های فولادی برای در امان ماندن از رطوبت، باران شدید، سیل، طوفان و آتش سوزی نیاز به پوششی ضد زنگ دارند تا در برابر این حوادث مقاوم شوند. معمولا ورق های فولادی با یک لایه روی (Zink) پوشش داده می شوند که پس از این فرایند به عنوان ورق گالوانیزه مورد استفاده قرار می گیرند‌ و براساس طول و عرض شان وزن متفاوتی خواهند داشت. قیمت ورق گالوانیزه مناسب است و این ورق دارای پوششی ضد زنگ است و ویژگی های فوق العاده ای دارد که در صنایع مختلف بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین مهم است که شما با کاربرد ورق گالوانیزه آشنا شوید.

کاربردهای ورق گالوانیزه در صنایع مختلف

 

ورق های گالوانیزه به دلیل ویژگی هایی که دارند در صنایع مختلف بکار می روند.

کاربرد ورق گالوانیزه در ساختمان سازی‌

 در صنعت ساختمان سازی، ورق گالوانیزه جهت تولید انواع ورق های دیگر مثل سقف های فلزی،‌ پنل های دیواری، شیروانی ها، لوله های گالوانیزه برای سیستم های تهویه و همچنین لوله کشی مورد استفاده قرار می گیر‌د‌. این ورق ها در مقابل زنگ زدگی مقاومت بالایی را از خود نشان می دهند. علاوه بر آن، به دلیل زیبایی ظاهری، از این ورق ها در پروژه های ساختمانی استفاده می شود.

 استفاده از ورق گالوانیزه در صنعت خودرو سازی‌

دیگر کاربرد ورق گالوانیزه  که می توان به آن اشاره کرد، استفاده از آن در تولید قطعات خودرو جهت بهره گیری از یک ماده بسیار مقاوم در برابر زنگ زدگی خواهد بود. از جمله کاربردهای مستقیم ورق گالوانیزه در صنعت خودرو سازی، تولید قطعات بدنه خودروها، ساخت جعبه های مربوط به باتری، تولید قطعات داخلی موتور و... می باشد.

کاربرد ورق گالوانیزه در صنایع پالایشگاهی و ‌هیدروکربنی‌

 ورق گالوانیزه در صنایع پالایشگاهی و هیدروکربنی جهت انتقال نفت و گاز، ساخت لوله گالوانیزه و مخازن ذخیره سازی به منظور انتقال مواد خوراکی و شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، ورق های گالوانیزه به دلیل مقاومت بالایی که در برابر عوامل محیطی دارند، بسیار مورد توجه مصرف کنندگان این حوزه هستند.

کاربرد ورق گالوانیزه در صنایع کشاورزی‌

 جهت تولید تجهیزات کشاورزی مختلف مانند سیستم های آبیاری، تانکرهای ذخیره سازی مایعات و مخازن ذخیره محصولات کشاورزی از ورق گالوانیزه استفاده می گردد‌. مقاومت زیاد ورق های گالوانیزه در برابر عوامل محیطی باعث شده تا کاربرد آنها در این زمینه بسیار مورد توجه باشد‌.

به نقل از سایت آهن از ما می توان خلاصه ای از کاربرد ورق گالوانیزه را اینطور بیان کرد:

ورق‌ گالوانیزه با توجه به عواملی همچون ضخامت، ابعاد، نوع آلیاژ، استاندارد و شکل تولید آن کاربردهای متنوعی دارد و به طور گسترده ای در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌ گیرد. از جمله:

  • صنعت ساختمان: در ساخت سقف‌ ها، دیوارها، فریم‌ ها و سازه‌ های فلزی.
  • صنعت خودروسازی: در تولید قطعات مختلف خودرو مانند بدنه، کف و قطعات داخلی.
  • صنایع لوازم خانگی: در تولید لوازم خانگی مانند یخچال، ماشین لباسشویی و مایکروویو.
  • صنایع کشاورزی: در ساخت سیلوها، انبارها و تجهیزات کشاورزی، ساخت سقف‌ ها و بدنه‌ سالن‌ های بزرگ یا سوله‌ های صنعتی و غیر صنعتی
  • صنایع الکتریکی: در تولید تابلوهای برق شهری یا صنعتی و سایر تجهیزات الکتریکی.
  • سایر صنایع: در ساخت انواع پروفیل، لوله و محصولات فولادی گالوانیزه، ساخت انواع مخازن ساکن یا متحرک مانند مخازن تانکرها

مزایای ورق گالوانیزه

کاربرد ورق گالوانیزه + نحوه نگهداری و افزایش طول عمر آن

دلیل اینکه کاربرد ورق گالوانیزه زیاد است، ویژگی های خاص آن می باشد که باعث شده تا در بازار نسبت به دیگر رقبا متمایز گردد‌. از جمله مزایای مهمی که ورق های گالوانیزه برای استفاده کنندگان دارد، شامل موارد زیر می باشد.

  • برخلاف مقاومت بسیار زیادی که ورق های گالوانیزه در برابر هرگونه زنگ زدگی و خوردگی ناشی از عوامل محیطی از خود نشان می دهند، قیمت مقرون به صرفه ای نسبت به رقبای هم پای خود دارند‌ و هزینه تعمیر و نگهداری آنها نیز قابل قبول است.
  • ورق های گالوانیزه شده به راحتی قابل نصب هستند و فرایند جوشکاری به راحتی روی آنها اجرا می شود. همچنین قابلیت فرم دهی ورق های گالوانیزه از دیگر ویژگی هایی است که باعث شده تا مورد توجه بیشتری قرار گیرند‌.
  • طول عمر و دوام بالای ورق های گالوانیزه از دیگر مزایایی است که باعث محبوبیت زیاد آنها شده است‌. این ورق ها در برابر شرایط آب و هوایی مختلف و تماس مستقیم با آب و رطوبت و زنگ زدگی مقاوم هستند‌.
  • سالم بودن ورق های گالوانیزه به راحتی و با دید مستقیم چشم قابل مشاهده خواهد بود. حسن دیگری که باعث خاص شدن و کاربردی بودن این ورق ها شده، پوشش گالوانیزه آن است که به عنوان یک لایه حفاظتی از فولاد در مقابل زنگ زدگی و خوردگی های محیطی جلوگیری می کند‌.
  • استفاده از ورق های گالوانیزه باعث عدم نیاز به پوشش های دیگری مثل رنگ آمیزی می شود و این مزیت خود به تنهایی باعث کاهش هزینه های اضافی و صرفه جویی در وقت خواهد شد.

معایب ورق گالوانیزه

کاربرد ورق گالوانیزه + نحوه نگهداری و افزایش طول عمر آن

در کنار تمام مزایایی که ورق های گالوانیزه دارند، این ورق ها دارای معایبی نیز هستند که لازم است قبل از اقدام به خرید و استفاده از آنها به این موارد توجه کنید‌‌.

  • ورق های گالوانیزه تحت تاثیر فرایند پیچیده ای تولید شده و مواد به کار رفته در تولید آنها خاص و متفاوت است. به همین دلیل این ورق ها قیمت بالاتری نسبت به ورق های فولادی معمولی دارند‌.
  • در اثر جوش دادن ورق های گالوانیزه ممکن است به دلیل وجود گازهای سمی و دود مضر، تنفس فرد جوشکار دچار مشکل گردد.
  • ورق های گالوانیزه به جهت داشتن روکش روی، فرایند بازیافت پیچیده ای دارند و به طور کامل قابل بازیافت نیستند.‌ همچنین در برخی موارد ضخامت ورق در تمام نقاط یکسان نیست و ممکن است بعضی از قسمت های ورق دچار پوسیدگی شود‌.
  • با توجه به کاربرد ورق گالوانیزه در ساخت تانکرهای آبی و به دلیل احتمال آلودگی آب آشامیدنی، ممکن است این کار چندان قابل قبول نباشد.

نحوه نگهداری ورق گالوانیزه + طول عمر

ورق گالوانیزه بین بیست تا پنجاه سال عمر مفید دارد‌ و در برخی موارد نوع با کیفیت آن تا شصت سال نیز دوام می آورد. در واقع عمر مفید ورق های گالوانیزه به عوامل مختلفی مثل ضخامت و کیفیت پوشش روی، محیط استفاده و همچنین ضخامت فولاد مورد استفاده جهت تولید آن، بستگی دارد‌. کیفیت پوشش روی به عواملی مثل فرایند گالوانیزه کردن، درجه خلوص روی و شرایط نگهداری ورق بستگی دارد‌. از سوی دیگر هر چه روند گالوانیزه کردن ورق و کیفیت آن بالاتر باشد، طول عمر آن بیشتر خواهد بود. ضخامت و نوع فولاد پایه نیز، بر روی طول عمر ورق گالوانیزه شده تاثیر گذار است‌. برای اینکه ورق گالوانیزه عمر مفید و قابل توجهی داشته باشد، لازم است تا شرایط و نحوه نگهداری آن را بدانید‌.

  • ورق گالوانیزه شده را هر چند وقت یک بار مورد بررسی قرار دهید و در صورت بروز هرگونه زدگی برای تعمیر و تعویض آن اقدام کنید‌.
  • در صورتی که پوشش روی ورق آسیب جزیی ببیند، آن قسمت را رنگ کنید یا پوشش های حفاظتی دیگری را جایگزین آن نمایید.
  • حتی الامکان ورق ها را در معرض برف و باران و رطوبت قرار ندهید.

سخن پایانی

استفاده از ورق گالوانیزه در صنعت تولید محصولات فولادی نشانه ای از پیشرفت تکنولوژی است‌. کاربرد ورق گالوانیزه در صنعت و محصولات خانگی بسیار زیاد بوده و این مسئله به دلیل مقاومت بالای آن در برابر زنگ زدگی و خوردگی می باشد. همچنین عدم نیاز ضروری به نگهداری از آن باعث شده تا خرید این محصول یک خرید مقرون به صرفه و مناسب با شرایط محیطی باشد‌.

منبع: سایت آهن از ما - https://ahanazma.com

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز