خبرگزاری کار ایران

صنایع دستی ایران، زیبایی هنر و فرهنگ در دستان شما

صنایع دستی ایران، زیبایی هنر و فرهنگ در دستان شما
کد خبر : ۱۳۹۶۴۰۸

در تمام نقاط کشور عزیزمان می‌توانیم ردپایی از صنایع دستی را ببینیم. در هر قسمت از این آب و خاک، بر اساس شرایط جوی و امکاناتی که وجود دارد، هنرمندانی مشغول به ساخت محصولات صنایع دستی هستند و گاهی با ترکیب هنرهای مختلف، محصولاتی مدرن و زیبا را خلق می‌کنند. هر فردی باید برای خرید و استفاده از صنایع دستی آنها را بشناسد و همین موضوع باعث شده تا به معرفی صنایع دستی پرطرفدار در ایران بپردازیم.

هنرهای دستی نماد فرهنگ و هنر ایرانی

در تمام نقاط کشور عزیزمان می‌توانیم ردپایی از صنایع دستی را ببینیم. در هر قسمت از این آب و خاک، بر اساس شرایط جوی و امکاناتی که وجود دارد، هنرمندانی مشغول به ساخت محصولات صنایع دستی هستند و گاهی با ترکیب هنرهای مختلف، محصولاتی مدرن و زیبا را خلق می‌کنند. هر فردی باید برای خرید و استفاده از صنایع دستی آنها را بشناسد و همین موضوع باعث شده تا به معرفی صنایع دستی پرطرفدار در ایران بپردازیم.

جذاب ترین صنایع دستی ایران

صنایع دستی ایران تنوع بسیار بالایی دارند و شامل محصولات چوبی، فلزی، چرمی، منسوجات، سفالی و ... می شون. این محصولات به دلیل زیبایی و ارزش فرهنگی و هنری که دارند بسیار محبوب هستند. امروزه از صنایع دستی به عنوان ظروفی کاربردی و همچنین تزئینات دکوراسیون در منازل استفاده می شود. همچنین این محصولات به عنوان هدایای سازمانی خاص نیز پر طرفدار هستند. از جذاب ترین محصولات صنایع دستی ایران می توان به موارد زیر اشاره کرد.

فیروزه کوبی اصفهان

اگر قصد خرید صنایع دستی اصفهان را دارید، فیروزه‌کوبی یکی از پر طرفدارترین ها است که ترکیبی از رنگ آبی فیروزه و مس را روی سطوح مختلف ایجاد می‌کند. محصولات تولید شده توسط هنر فیروزه‌کوبی هم به صورت تزئینی و هم کاربردی هستند. در میان تولیدات اصلی این هنر می‌توانید سنگ‌های فیروزه اصلی و در سطح زیر کار نیز مس باکیفیت را ببینید.

میناکاری اصفهان

میناکاری یکی از هنرهای زیبا و متفاوت در میان صنایع دستی بوده و معمولا با مراجعه به فروشگاه صنایع دستی متوجه می شوید محصولات تهیه شده با این هنر، از قیمت بالایی برخوردارند. قدمت میناکاری به 5000 سال قبل رسیده و در آن هنر میناکاری با استفاده از رنگ‌های زیبا باعث خلق آثاری زیبا خواهند شد. رنگ‌های به کار رفته در محصولات میناکاری اصولا، آبی و تناژهای مشابه آن هستند. در زیرمجموعه میناکاری می‌توان مرصع، مشبک و مینای نقاشی قرار می‌گیرد.

صنایع دستی ایران، زیبایی هنر و فرهنگ در دستان شما

مس الماس تراش

الماس تراش، نام گروهی از محصولات است که از جنس مس بوده و نقش و نگارهای مختلفی با استفاده از ابزارهای مخصوص روی آنها ایجاد شده است. در میان این طرح‌ها می‌توانیم به انواع گل، مرغ و طرح‌های اسلیمی اشاره کنیم که زیبایی آنها را چند برابر کرده است. خرید صنایع دستی ایران از این گروه هم شامل محصولات تزئینی و هم کاربردی است.

مس و پرداز

یکی دیگر از هنرهای صنایع دستی اصفهان است که شامل ظروف تزئینی و کاربردی بوده و ترکیبی از هنر میناکاری و مس را شامل می‌شود. با نگاهی به این محصولات شاهد سطحی از رنگ مسی خواهید بود که روی آن نقاشی‌هایی با سبک پرداز از گل‌های مختلف، پرندگان و حتی چهره‌ انسان کشیده شده و زیبایی‌اش را چند برابر کرده است. ترکیب رنگ در این نقاشی‌ها شامل طیفی از قرمز، نارنجی، آبی تیره و تناژهای مشابه است.

سفالگری

سفالگری را می‌توانیم یکی از پرطرفدارترین صنایع دستی در دنیا بدانیم که قدمت آن به هزاران سال قبل برمی‌گردد. ترکیب خاک و آب برای ساخت ظروف سفالی و شکل دادن به آن و در مواقعی رنگ‌آمیزی‌های ایجاد شده روی آن‌ها باعث شده تا هر بار با محصولی متفاوت نسبت به قبل روبه‌رو باشیم و همین ویژگی باعث زیباتر شدن آنها شده است.

مس و خاتم

مس و خاتم، یکی دیگر از پر طرفدارترین هنرهای موجود در میان صنایع دستی است که ترکیبی از فلز مس و خاتم را در کنار هم قرار داده و در نهایت محصولاتی تزئینی و کاربردی را ایجاد کرده است. محصولات مس و خاتم شامل ظروف تزئینی مانند گلدان، تنگ، سنگاب و ... و همچنین ظروف کاربردی مانند آجیل خوری، قندان، شکلات خوری، گلدان و ... هستند.

ترمه دوزی

ترمه یک پارچه با بافت لطیف است که با نقش و نگارهای اصیل ایرانی بافته و به اثری ماندگار و ارزشمند تبدیل شده است. معمولا محصولات ترمه مخصوص اصفهان و یزد در جهان جزو پرطرفدارترین‌های هستند. ترمه دوزی برای تولید انواع لباس، رومیزی، روتختی و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صنایع دستی ایران، زیبایی هنر و فرهنگ در دستان شما

خاتم کاری

این هنر نیز در میان صنایع دستی بسیار قدیمی است. در خاتم کاری، نقش و نگارهای مختلف توسط هنرمندان در قطعات چوبی ایجاد شده و طی فرایندی روی ظروف مورد نظر چسبانده می‌شود. چوب مورد استفاده در این هنر معمولا از درخت گردو، عناب، فوفل، نارنج و افرا و ... است که هر کدام رنگی مخصوص به خود دارند.

آبگینه

این دسته از صنایع دستی جنس شیشه‌ای دارند و در بسیاری از شهرهای ایران ساخته می‌شوند. موزه آبگینه در خیابان 30 تیر تهران، مجموعه زیبایی از این ظروف را در خود جای داده و در زیرمجموعه آن می‌توانید شیشه گری قالبی، فوتی، سه پوسته، دو پوسته، تراش روی شیشه و مات کاری را ببینید. تلفیق این هنر با میناکاری محصولات جذابی را تولید می‌کند.

محصولات چوبی

فراورده‌های چوبی و محصولاتی که با استفاده از آن تهیه می‌شود، همیشه جذابند. در بسیاری از شهرهای ایران می‌توانید محصولاتی را ببینید که با استفاده از چوب و تحت عنوان هنر خراطی، معرق، منبت کاری، خانم‌کاری و مشبک ساخته شده و به فروش می‌رسند.

محصولات سنگی

با ورود به فروشگاه‌های صنایع دستی می‌توانید تعداد زیادی از محصولات دیگر را هم ببینید که به صورت سنگ‌تراش یا حکاکی شده در دسترس هستند. این هنر در بسیاری از زیورآلات استفاده شده و اصولا برای تولیدشان سنگ‌های طبیعی به کار برده می‌شوند. معرق سنگ، فیروزه‌کوبی، مشبک سنگ و حکاکی روی سنگ را می‌توانید در این هنر صنایع دستی ببینید.

نگارگری

یکی از هنرهای اصیل و معروف در ایران مربوط به نگارگری بوده و یکی از زیباترین آثار هنری به حساب می‌آید. تنوع بالایی از محصولات تولید شده توسط این هنر در بازار موجود است که با اشکال تذهیب، تشهیر، گل و مرغ و نقاشی‌های تاریخی و قهوه‌خانه به نمایش گذاشته‌ شده‌اند.

حصیربافی

حصیربافی نیز هنری قدیمی است که بیشتر می‌توانیم آن را در شمال و جنوب کشور ببینیم. این محصولات هم به عنوان تزئینی و هم کاربردی هستند و با استفاده از برگ درخت خرما، گندم، نی و ترکه ساخته می‌شوند. برخی از هنرمندان با رنگ‌آمیزی این محصولات تولیدات متفاوت و مدرن‌تری را وارد بازار کرده‌اند.  

نمدمالی

نمدمالی امروز به یک شغل تبدیل شده و در انواع فروشگاه صنایع دستی ایران می‌توانید این هنر را به صورت فرش، زیرانداز، پتو و ... ببینید. در نمدمالی از پشم گوسفند استفاده شده و با رنگ‌آمیزی، ظاهری متفاوت را در آنها ایجاد می‌کنند. نمدمالی را می‌توانیم سخت‌ترین هنر صنایع دستی ایران بدانیم.

دیگر صنایع دستی در ایران

به جز مواردی که عنوان شد، هنرهای دیگری را هم می‌توانیم در شهرهای مختلف کشور ببینیم که هر کدام طرفداران خاص خود را دارند. در این میان می‌توانیم به نساجی، صحافی، حکاکی روی استخوان، مقرنس‌کاری، آینه‌کاری، نقاشی سنتی دیواری و ... اشاره کنیم.

کدام یک از صنایع دستی ایران بیشتر صادر می‌شوند؟

با وجود تعداد زیاد صنایع دستی در ایران، می‌توانیم بیشترین میزان صادرات و فروش محصولات صنایع دستی را در همین کشور خودمان ببینیم. بیشترین محصولات صادر شده شامل صنایع مسی، سفالگری، نمدی، قلمکاری و میناکاری هستند.

ایران در سال 96 رتبه اول صادرات صنایع دستی را از آن خود کرد. کشورهای زیادی مانند عراق، ترکیه، امارات، چین، کره جنوبی، اندونزی و افغانستان بیشترین خرید صنایع دستی اصفهان و دیگر شهرهای کشور را دارند.

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز