خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

استفاده از دوچرخه و اسکوتر در تهران باید ترویج شود

استفاده از دوچرخه و اسکوتر در تهران باید ترویج شود
کد خبر : ۱۴۸۷۸۱۸

عضو شورای شهر تهران گفت: باید استفاده از دوچرخه و اسکوتر ترویج و در سبد حمل و نقلی مردم قرار بگیرد.

سید جعفر تشکری هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی در سطح شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا در این خصوص شهرداری با مجموعه جدیدی وارد قرارداد شده است؟ گفت: درمورد اینکه شهرداری از مجموعه جدیدی برای دوچرخه‌های اشتراکی استفاده می‌کند یا خیر اطلاعی ندارم. اما اصل این کار را درست می‌دانم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ما مشکلات آلودگی هوا را در شهر تهران داریم و برای اینکه مسئله آمد و شد و حمل و نقل در شهر تهران سامان پیدا کند استفاده از دوچرخه و اسکوتر می‌تواند به عنوان وسیله نقلیه پاکی که برای مسافت‌های کوتاه که قابلیت استفاده دارند، ترویج شود. البته اصل این موضوع به نظرم کار خوبی است، اما از نحوه مراوده شرکت‌های دوچرخه‌های اشتراکی با شهرداری و قرارداد و… اطلاعی ندارم، اما اصل انجام کار درست و باید حمایت شود تا این نوع حمل و نقل در سطح شهر ترویج پیدا کند و تدریجا در سبد حمل و نقلی مردم قرار بگیرد.

این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا دوباره از همان مسیرهای قبلی استفاده خواهد شد؟ خاطرنشان کرد: من سبک و سیاق طرح قبلی را به دلیل نوع نگاهی که به دوچرخه داشتند خیلی نمی‌پسندم. اینکه ما بخواهیم خیابان‌ها را جدول کشی کنیم و مسیرهایی را به طور اختصاص برای دوچرخه بگذاریم شاید همانطور که در تجربه گذشته دیدیم مورد اقبال مردم قرار نگیرد.

تشکری هاشمی خاطرنشان کرد: باید اجازه دهیم انتخاب با مردم باشد که می‌خواهند به چه شیوه‌ای از دوچرخه استفاده کنند. به نظر می‌رسد در جاهایی که فواصل کوتاهی بین مراکز خرید، مراکز آموزشی و ایستگاه‌های حمل و نقل بوده، مورد اقبال بیشتری از سوی مردم قرار گرفته است، البته در حین اینکه دوچرخه در نقاط اصلی شهر نیز در اختیار مردم قرار بگیرد. به نظرم این اولویت اصلی است اما شیوه استفاده از آن را باید اجازه دهیم تا مردم خودشان انتخاب کنند البته نکات ایمنی حتما باید توسط استفاده کنندگان رعایت شود و به تدریج به تناسب آن شیوه‌ای که مورد اقبال مردم قرار گرفته، تسهیلات متناسب هم در کریدورها ارائه شود.

وی درباره اینکه این دوچرخه‌های اشتراکی از طرف شهرداری در اختیار مردم قرار بگیرد، ادامه داد: طبیعتا این نوع دوچرخه یعنی دوچرخه اشتراکی یک راه حل است و در بسیاری از کشورهای دنیا دوچرخه‌های اشتراکی را در اختیار مردم قرار می‌دهند تا افرادی که مایل نیستند تمام طول سفرشان با دوچرخه باشد و یا مایل به سرمایه‌گذاری نیستند بتوانند از این دوچرخه‌های اشتراکی استفاده کنند. بنابراین به نظرم یک راه حل خوب است.

تشکری هاشمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره راه‌اندازی خطوط جدید مترو گفت: شهرداری تهران از دوره شورای پنجم کلنگ خط ده را زده‌اند و در این دوره نیز‌ دستگاه حفاری در عمق زمین در غرب تهران و در اطراف دریاچه شهدای خلیج فارس وارد شده و عملا کار با این دستگاه در خط ده آغاز شده است.

وی ادامه داد: خطوط ۹ و ۱۱ نیز از سوی شهرداری تهران مطرح شده است که از طریق جذب سرمایه‌گذار کارهای احداث آن قرار است شروع شود.

تشکری هاشمی با اشاره به ساخت مترو گفت: واقعیت این است که ساخت مترو کار بسیار سخت و مهمتر از آن بسیار پرهزینه است و همانطور که شهردار محترم تهران اعلام کرده‌اند هر کیلومتر حدود سه هزار میلیارد تومان هزینه دارد، بنابراین اینکه ما فکر کنیم می‌توانیم تمام خطوط را در عرض دو الی سه سال ساخت کمی دور از ذهن است اما در عین حال ما از این کار استقبال می‌کنیم البته درباره چگونگی انجام کار طبیعتا باید هماهنگی بیشتری بین شورا و شهرداری اتفاق بیفتد.

تشکری هاشمی در پاسخ به این سوال که احداث این خطوط مترو در راستای قرارداد با چین است؟ گفت: در مصوبه شورا چیزی درباره این موضوع تصویب نشده است و طبیعتا مجوز آن را باید از شورا اخذ کند طبق همان روالی که برای خرید قبلی نیز از شورا مجوز دریافت کردند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز