خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

هنوز برنامه منظمی برای استفاده از انرژی‌های پاک نداریم/ لزوم برنامه‌ریزی دولت آینده درخصوص کاهش گازهای گلخانه‌ای

هنوز برنامه منظمی برای استفاده از انرژی‌های پاک نداریم/ لزوم برنامه‌ریزی دولت آینده درخصوص کاهش گازهای گلخانه‌ای
کد خبر : ۱۴۹۸۰۶۶

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور با اشاره به تاثیرات مخرب تغییر اقلیم گفت: متاسفانه ما هنوز برنامه منظمی در زمینه استفاده از انرژی‌های پاک نداریم، مهمترین عامل تغییر اقلیم انتشار گازهای گلخانه‌ای است و مهم است که دولت آینده برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و سایر این موضوعات برنامه داشته باشد.

«احد وظیفه» رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: تغییر اقلیم اثرات زیادی در دنیا دارد و الگوهای جوی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث تغییر بارندگی و دما می شود و عموما به صورت مخرب است یعنی بارندگی کاهش پیدا کرده و بارش‌ها بیشتر به صورت رگباری است و باعث وقوع سیلاب‌های مخرب می‌شود، کما اینکه در کشور خودمان نیز در انتهای زمستان و بهار این بارش‌ها را داشته‌ایم و به نظر می‌رسد روند اینگونه پدیده‌های مخرب در دهه گذشته و به ویژه سال‌های گذشته روند افزایشی داشته است.

وی ادامه داد: البته ما ۴ الی ۵ است که روند بارش‌هایمان در کشور روند کاهشی است؛ یعنی میانگین بارش بلندمدت در کشور در مقایسه با سال‌های گذشته درست است که نوسان هم داشته است، اما روند کلی، کاهشی بوده است از سوی دیگر روند دما نیز افزایشی است و بنابراین کاملا نشان دهنده این است که اقلیم در حال تغییر است و شرایط جدید حاکم می‌شود که عموما هم به ضرر ما تمام می‌شود به ویژه منطقه خاورمیانه و کشورهای جنب حاره‌ای یعنی کشورهایی که در مجاور منطقه حاره‌ای قرار دارند مانند کشورهای مصر، ایران، عربستان و در واقع کل کشورهای خاورمیانه و شمال افریقا بیشترین تغییرات را از نظر بارش و دما دارند. آب و هوا در این کشورها به شدت گرم شده و بارندگی در این کشورها روند نزولی داشته است و از طرفی هم جمعیت در این کشورها در حال افزایش است، به ویژه در کشورهای فقیر عموما جمعیت در حال افزایش است و از طرفی دیگر آب در این کشورها کمتر می‌شود.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: مهمترین دلیل گرمایش زمین به غیر از دخالت‌های انسان مانند تغییر کاربری زمین، توسعه کشاورزی، بدون توجه به داشته‌های آبی، پتانسیل‌های منطقه‌ای و توسعه شهرها، مهمترین دلیل تغییر اقلیم افزایش گازهای گلخانه‌ای مانند CO2, CH4 دی اکسید کربن، متان و اکسیدهای نیتروژن است و این موارد دست به دست هم داده و شرایط اقلیمی را برهم زده است.

وظیفه خاطرنشان کرد: این گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی است. دولت‌ها بعد از کنفرانس پاریس در سال ۲۰۱۵ تعهداتی را قبول کرده‌اند تا عامل افزایش دما را تضعیف کنند یعنی انتشار گازهای آلاینده را کمتر کنند و در واقع سوخت فسیلی کمتری مصرف شده و سبد انرژی را از سوخت‌های فسیلی به سمت انرژی‌های پاک تغییر دهند. در حال حاضر نیز عمدتا کشورها به سمت استفاده از انرژی‌های باد و خورشید رفته اند و سرمایه‌گذاری‌های کلانی در این زمینه در حال شکل‌گیری است.

وی گفت: در سال‌های اخیر ۳۰ درصد انرژی دنیا از منابع پاک تامین می‌شود. کشورها دارای برنامه‌های جدی در این زمینه هستند و برنامه‌ریزی منظمی برای تغییر سبد انرژی دارند و از سوخت‌های فسیلی فاصله می‌گیرند. در آخرین دوره کنفرانس کوپ اعلام شد که کشورها به سمت استفاده از انرژی‌های پاک بروند و در این زمینه هدف‌گذاری‌هایی صورت گرفته است. هدف‌گذاری بسیاری از کشورها این است که هم در بحث تولید الکتریسیته و هم در بخش استفاده از آن به ویژه در حمل و نقل تغییر سبد انرژی داشته باشند.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: متاسفانه کشور ما در این زمینه از میانگین جهانی عقب‌تر است. ما ناترازی انرژی در سوخت‌های فسیلی داریم به طوری که مجبور به واردات بنزین و گازوئیل هستیم. مصرف سوخت‌های فسیلی به شدت بالاست و جزء ۱۰ کشور آلاینده زمین محسوب می‌شویم. این موارد از سیاست‌های مهم دنیا است و دنیا الان به این سمت می‌رود که از سوخت‌های فسیلی فاصله بگیرد و کشورهایی که این قوانین را رعایت نکنند کم کم وارد جرگه کشورهایی می‌شوند که پنالتی‌های اقتصادی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. به طور مثال کشورهایی که مواد صنعتی‌شان را با استفاده از سوخت‌های فسیلی تولید می‌کنند مشمول مالیات مضاعف می‌شوند. دولت‌هایی که زیرساخت‌های لازم را در این زمینه ایجاد نکرده‌باشند کارشان سخت می‌شود.

وظیفه ادامه داد: مهمترین عامل تغییر اقلیم انتشار گازهای گلخانه‌ای است و مهم است که دولت آینده برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و سایر این موضوعات برنامه داشته باشد.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: همچنین لازم است که درخصوص مصرف بی‌رویه آب‌های زیرزمینی به درستی برنامه‌ریزی شود، چراکه آنچه که مصرف می‌شود با آنچه که تولید می‌شود برابر نیست و آب‌های زیرزمینی به دلیل کم بارشی و برداشت‌های بی‌رویه جایگزین نمی‌شود. فرسایش خاک نیز در سیلاب‌ها به دلیل تخریب زمین یکی از مهمترین خسارت‌هایی است که می‌بینیم این‌ها موضوعات مهم و وضعیت‌های مخربی هستند که نیاز به همت جدی دارد و باید دولت آینده برای آن‌ها برنامه مناسبی داشته باشد. ما نمی‌توانیم توسعه در کشور را تعطیل کنیم اما توسعه باید با توجه به پتانسیل‌های اقلیمی و سرزمینی باشد. دولت آینده باید کتابچه آمایش سرزمین را سرلوحه کار خود قرار دهد چراکه منابع ما به شدت محدود شده و اگر اجحاف بیشتری داشته باشیم برگرداندن این منابع امکان‌پذیر نیست.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز