خبرگزاری کار ایران

در مواد مصرفی آزمایشگاه ژنتیک تا ۷۰ درصد خودکفا هستیم

در مواد مصرفی آزمایشگاه ژنتیک تا ۷۰ درصد خودکفا هستیم
کد خبر : ۱۴۹۸۶۲۵

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی گفت: هم اکنون تا هفتاد درصد در بحث مواد مصرفی آزمایشگاه ژنتیک به خودکفایی رسیده‌ایم و سی درصد باقیمانده نیز تا پایان سال جاری تولید و وابستگی ما به کشورهای دیگر کاملا قطع می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، مسعود قادی پاشا عصر روز چهارشنبه ششم تیر ماه در مراسم افتتاح پزشکی قانونی شهرستان جیرفت که با حضور استاندار کرمان برگزار شد گفت: پزشکی قانونی در سال‌های اخیر تلاش کرد در بحث مواد مصرفی و تجهیزات و دستگاه‌های با فناوری بالا به سمت خودکفایی حرکت کند. 

وی ادامه داد: در سالیان گذشته ما به دلیل تحریم‌ها مشکلات زیادی در تامین مواد مصرفی و تجهیزات داشتیم و کاملا وابسته بودیم اما امروز از کیت‌های ژنتیک و دستگاه‌های تولید مرکز تحقیقات پزشکی قانونی استفاده می‌کنیم. 

به گفته وی با تولید کیت ژنتیک مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، ایران، امروز جزو پنج کشور تولید کننده کیت ژنتیک با استاندارد بالا در دنیا است و به زودی نیز کیت سی جایگاهی را رونمایی خواهد کرد. 

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان افزود: کیت‌های ژنتیک تولید شده در مرکز تحقیقات از استاندارد بالایی برخوردار است و این موضوعی است که آن را از جایگاه تخصصی تایید می‌کنیم بر این اساس به زودی نسبت به صادرات این کیت‌ها اقدام خواهد شد. 

وی در خصوص تولید دستگاه‌های با فناوری بالا در مرکز تحقیقات نیز گفت: دستگاه هداسپیس در مرکز تحقیقات طراحی و تولید شده، همچنین دستگاه اتوسمپلر و هموژنایزر نیز تولید و در آزمایشگاه‌های پزشکی قانونی به کار گرفته شده است. 

قادی پاشا اظهار داشت: در زمینه تکریم ارباب رجوع اقدامات بسیار خوبی در پزشکی قانونی انجام شده از جمله راه‌اندازی امکان برگزاری ویدیو کنفرانسی جلسات کمیسیون که بر اساس بررسی صورت گرفته، در سال گذشته هزار و ۸۰۰ جلسه به شکل ویدیو کنفرانسی برگزار شد. 

به گفته وی برگزاری ویدیو کنفرانسی جلسات کمیسیون تا حد زیادی جلوی رفت و آمدهای غیر ضروری مردم را گرفته و موجب تسریع در رسیدگی‌ها شده است. 

وی خاطر نشان کرد: در زمینه بانک ژنتیک نیز نرم افراز بانک کاملا بومی است، در حال حاضر بیش از دویست هزار نمونه از مجرمین خطرناک اخذ و صد و سی هزار پروفایل نیز در بانک ذخیره شده است. 

وی با اشاره به نقش بانک در کشف و شناسایی مجرمین بسیاری از پرونده‌های قضایی اظهار داشت: در سه ماهه ابتدایی سال جاری بیش از ۴۰ پرونده با استفاده از اطلاعات این بانک کشف جرم شده است و تا پایان امسال اطلاعات بانک برای مجرمین خطرناک به روز شده و نهایی می‌شود. 

وی همچنین از هماهنگی با پلیس برای ورود نمونه‌های ژنتیک استخراج شده توسط آن‌ها در بانک ژنتیک پزشکی قانونی خبر داد و گفت: در واقع بهره بردار اصلی اطلاعات بانک هویت ژنتیک ایران، مراجع قضایی و پلیس هستند. 

قادی پاشا در خصوص افتتاح پزشکی قانونی شهرستان جیرفت نیز با قدردانی از دست اندرکاران این پروژه گفت: جیرفت شهرستانی ویژه است و باید به طور مناسب تجهیز شود ضمن آنکه با توجه به داشتن فضای کافی می‌توان آزمایشگاه سطح چهار آن را راه اندازی و نسبت به تجهیز و تامین نیروی انسانی آن اقدام کرد. 

وی تصریح کرد: هرچند سازمان به طور کلی در تامین نیروی انسانی با مشکل مواجه است و در آزمون‌های برگزار شده، برخی پست‌ها هیچ شرکت کننده‌ای ندارد، اما تلاش می‌کنیم نسبت به تامین نیروی انسانی این مرکز اقدام و با تجهیز کامل، مرکز جیرفت را به قطب جنوب کرمان تبدیل کنیم. 

وی یادآور شد: مردم شهرستان جیرفت پیش از این در دریافت خدمات پزشکی قانونی با مشکلات زیادی مواجه بودند که با راه‌اندازی این مرکز این مشکلات تا حد زیادی مرتفع می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز