خبرگزاری کار ایران

میزان بارش در ایران، خاورمیانه و سایر نقاط جهان روند کاهشی را نشان می‌دهد

میزان بارش در ایران، خاورمیانه و سایر نقاط جهان روند کاهشی را نشان می‌دهد
کد خبر : ۱۴۹۸۸۴۵

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی گفت: طی چند دهه اخیر روند دمای هوای کشور گرمایشی بوده که البته این روند به صورت یکنواخت نبوده و دارای افت و خیز و حالت سینوسی بوده است.

به گزارش ایلنا،‌‌‌ احد وظیفه؛ رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی با اشاره به شروع فصل تابستان و افزایش دما در این فصل گفت: هر یک درجه افزایش دما حدود ۷ درصد شدت تبخیر آب را افزایش می‌دهد، مطالعات نشان می‌دهد میانگین دمای ده ساله اخیرکشور نسبت به میانگین ده ساله ۵ دهه قبل حدود دو درجه بالاتر است و به طور کلی روند دما طی چنددهه اخیر روند گرمایشی بوده است.

وظیفه علاوه بر عامل گرمایش دما به تغییرات آب و هوایی دیگری اشاره کرد و گفت: روند بارشی نیز طی دهه‌های اخیر کاهشی بوده است البته به این مفهوم نیست که میزان بارش هرسال از سال قبلی کمتر بوده است  بلکه مقدار بارشی چه به صورت منطقه ای، کشوری و جهانی نوسان دارد و دچار افت و خیز می‌شود، اما روند و میزان بارش در ایران، خاورمیانه و سایر نقاط جهان روند کاهشی را نشان می‌دهد که در نتیجه تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین بوده است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی علت اصلی تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین را گاز‌های گلخانه‌ای عنوان کرد و گفت: گاز‌های گلخانه‌ای که در نتیجه سوزاندن سوخت‌های فسیلی ایجاد می‌شود به این دلیل گاز‌های گلخانه‌ای نامیده می‌شوند که فضای گلخانه‌ها را در اطراف زمین ایجاد می‌کنند. در گلخانه‌ها نور خورشید وارد محیط می‌شود، اما به دلیل جداره شیشه‌ای، بخشی از آن دوباره به درون گلخانه برمی‌گردد. به این ترتیب فضای داخل گلخانه از بیرون گرمتر می‌شود.

وی گفت: اشعه‌ خورشید پس از برخورد با زمین با طول موج بلندتری منتشر می‌شوند. از طرف دیگر جو زمین امواج با طول موج بلندتر را راحت‌تر جذب می‌کند. به این ترتیب این امواج بازگشتی از زمین جذب اتمسفر می‌شود. جذب این امواج سبب گرم شدن جو می‌شود؛ که این روند گرمایشی مختص ایران نبوده و اکثر کشور‌های جهان این افزایش دما را تجربه کرده اند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز