معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد
تدوین شناسنامه شاخصهای عملکردی برای اولین بار/توجه ویژه به آموزش عشایر و کاهش فقر یادگیری

معاون آموزش ابتدایی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استانها، بر لزوم تدوین برنامههای آموزشی با مشارکت ذینفعان تأکید کرد.
به گزارش ایلنا، رضوان حکیم زاده صبح امروز در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استانها، اظهار کرد: برنامهریزی پشت میزهای اداری بدون مشارکت فعال معلمان و مدیران، راهبرد کارآمدی نیست. بنابراین، اولین اقدام ما تدوین برنامه راهبردی با همکاری معاونان آموزش ابتدایی استانها بود.
وی افزود: این برنامه ذیل سه محور اصلی؛ عدالت آموزشی، ارتقای کیفیت آموزش در مدارس دولتی و تقویت هویت ایرانی-اسلامی دانشآموزان طراحی شده است.
تدوین شناسنامه شاخصهای عملکردی برای اولین بار
معاون آموزش ابتدایی از تهیه «کارنامه عملکرد و شاخصهای کارایی درونی دوره ابتدایی» برای تمام استانها خبر داد و گفت: برای نخستین بار، شناسنامه جامع شاخصهای عملکردی را تدوین کردیم تا وضعیت موجود را به دقت بررسی و اهداف آینده را مشخص سازیم.
حکیمزاده با اشاره به تفاهمنامههای امضا شده با استانها، از مدیران جدید خواست این برنامه را پیگیری کنند و گفت: بررسی روند رشد شاخصهایی مانند نرخ تکرار پایه و پوشش تحصیلی باید در دستور کار جلسات مناطق قرار گیرد.
تحول در روشهای یادگیری با رویکرد مشارکتی
وی با اشاره به سیاستهای دولت چهاردهم در اولویتدادن به آموزش و پرورش، گفت: یکی از برنامههای اصلی ما، تحول در روشهای آموزش و ایجاد محیطهای یادگیری پویاست. دانشآموزان باید به عنوان یادگیرندگان فعال، در فرآیند آموزش دیده شوند.
حکیمزاده از راهاندازی «سامانه اجتماعات یادگیری معلمان» با حضور نزدیک به ۳۰۰ هزار آموزگار خبر داد و افزود: معلمان در این سامانه نیازهای آموزشی خود را ثبت و از بانک محتوای تولید شده استفاده میکنند. همچنین، سناریوهای تدریس فعال مبتنی بر کارگروهی در حال تدوین است.
طرح حامی؛ حمایت از دانشآموزان با نیازهای ویژه
بیش از یک میلیون دانشآموز در درسهای فارسی، ریاضی و علوم نیازمند حمایت شناسایی شدند
معاون آموزش ابتدایی به اجرای «طرح حامی» برای حمایت آموزشی از دانشآموزان دارای ضعف تحصیلی اشاره کرد و گفت: در نوبت اول ارزشیابی، بیش از یک میلیون دانشآموز در درسهای فارسی، ریاضی و علوم نیازمند حمایت شناسایی شدند. این طرح با مشارکت شورای مدرسه و مدیران اجرا میشود.
وی تأکید کرد: پیام این طرح باید امیدبخش باشد؛ دانشآموزان باید احساس کنند یادگیری آنها برای ما مهم است، نه اینکه برچسب ضعف بخورند.
حکیمزاده با تشکر از حمایتهای وزیر آموزش و پرورش از دانشآموزان عشایر، گفت: تعادل رشتهای در مناطق عشایری از اولویتهای ماست. همچنین، شناسنامه مدارس عشایری برای ارتقای کیفیت یادگیری تدوین شده است.
بر اساس گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش،وی در پایان خاطرنشان کرد: با همراهی همکاران و هدایت وزیر آموزش و پرورش، امیدواریم دوره ابتدایی را به عنوان پایه تعلیم و تربیت تقویت کنیم.