خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:‌

توضیح درباره چرایی وقوع سیلاب در فیروزکوه

توضیح درباره چرایی وقوع سیلاب در فیروزکوه
کد خبر : ۱۴۹۸۸۲۸

رییس سازمان مدیریت بحران کشور درباره چرایی وقوع سیل در محدوده فیروزکوه توضیحاتی را ارائه کرد.

«محمد حسن نامی» رییس سازمان مدیریت بحران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره علل و چرایی وقوع سیل در فیروزکوه گفت: در محدوده‌ای که در فیروزکوه وقوع سیلاب را داشتیم، وقتی به دامنه کوه می‌رویم مشاهده می‌کنیم که درختان بسیاری قطع شده و مسیر تبدیل به یک زمین کشاورزی شده است که شاید از پایین قابل مشاهده نباشد.

وی ادامه داد: اصل این کار خلاف است و نباید درختان را قطع می‌کردند و با توجه به اینکه این زمین‌ها به زمین کشاورزی تبدیل شده است، برای اینکه سطح زمین شیب‌دار است، نمی‌توانند به صورت افقی زمین را شخم بزنند و به صورت عمودی زمین شخم زده می‌شود که این کار باعث می‌شود به سرعت خاک و گل و سنگ شسته شود و به پایین بیاید.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: ما بارها و بارها به استانداران اعلام کرده‌ایم، از تراز ۲۰۰ به بالا در دامنه کوه کسی حق شخم زدن زمین و یا تغییرات روی پوسته زمین را ندارد. به ویژه در مناطق مرتعی و جنگلی نباید این اتفاق بیفتد. متاسفانه این دقت خیلی کم است و باید این موضوع را پیگیری کنیم و پیشگیری از آن را سرعت دهیم. در برخی مناطق نیز ما معادن را در دل جنگل‌ها داریم، اگرچه ممکن است در اقتصاد ما تاثیر گذار باشد، اما زیان آن چندین برابر سود آن است و تاثیرات این معدن بر کل جنگل و کوه است، چرا که پوسته زمین بهم پیوسته است.

نامی با بیان اینکه ما در بیشتر نقاط فرونشست و رانش زمین را داریم، تصریح کرد: وقوع یک سیلاب شدید باعث می‌شود بخش‌های عمده از خاک شسته شده و جابجا شود. در سیل فیروزکوه که چند شب به وقوع پیوست از ساعت ۲۰:۳۰ شب که بارندگی آغاز شد تا ۲۰:۴۵ سنگ‌ها و خاک ریزش کرد و حدود ۳۵۰ هزار متر مکعب در این بارش و سیلاب سنگ جابجا شد. اگر در حفظ فضای سبز و زمین دقت نکنیم باید شاهد اینگونه مسائل باشیم و این موضوعات خسارات بسیار سنگینی را به کشور وارد می‌کند. باید با تمام توان همه مسئولان و مردم به ویژه سازمان‌هایی مانند منابع طبیعی و محیط زیست و دهیاری‌ها تلاش کنند و اجازه ندهند این تغییرات ایجاد شود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت:  سیل چند روز اخیر در فیروزکوه ۱۵ خودرو را آب برد البته نیروهای واکنش سریع مدیریت بحران و هم تیم‌های امداد و نجات هلال احمر و همچنین بسیج و سپاه و نیروهای مردمی به سرعت افرادی را که در این محدوده گرفتار شده بودند، نجات دادند. گفته شد دو نفر نیز مفقود شده‌اند که هنوز تایید شده نیست البته تیم‌های هلال احمر رودخانه را جستجو کردند و تا ۴۰ کیلومتر پایین‌تر هم رفتند.

نامی تصریح کرد: یکی از آفت‌های بزرگ به ویژه در روستاها و شهرهای کوچک استفاده از نیروی بومی است. نیروی بومی نمی‌تواند در مقابل افرادی که تخلف می‌کنند مقاومت کنند، چراکه اگر بخواهد مقاومت کند او و حتی ممکن است خانواده‌اش را مورد آزار قراردهند. ما در این زمینه تحقیقات گسترده‌ای داشته‌ایم و نتیجه این تحقیقات این است که بسیاری از مشکلات ما به دلیل استفاده از نیروی بومی است به ویژه در روستاها این مشکل بیشتر است.

وی تصریح کرد: قوه قضائیه در این زمینه هم مسئول و هم پای کار است، اما باید بیشتر از همکاری قوه قضائیه استفاده کنیم و تخلفات به قوه قضائیه گزارش داده شود و از آن‌ها بخواهیم که حتما برخورد داشته باشند. البته ما باید تغییر روش داشته باشیم و باید دقت کنیم در آینده از نیروی بومی درخصوص این موضوعات استفاده نکنیم.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: متاسفانه در ارتفاعات البرز و زاگرس نیز شاهد چنین اتفاقاتی هستیم. هنوز بسیاری از افراد به اهمیت این ارتفاعات با ارزش پی نبرده‌اند و درک نکرده اند که حفظ این منابع چقدر مهم است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز