«اهداف عمومی با ابزار خصوصی: خرید استراتژیک خدمات سلامت» منتشر شد
کتاب «اهداف عمومی، با ابزار خصوصی: خرید استراتژیک خدمات سلامت»، تألیف الکساندر اس.پرکر و همکاران با ترجمه آقایان کامبیز منظم و صادق غضنفری از طرف انتشارات موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی منتشر شد.
به گزارش ایلنا، کتاب «اهداف عمومی، با ابزار خصوصی: خرید استراتژیک خدمات سلامت»، تألیف الکساندر اس.پرکر و همکاران با ترجمه کامبیز منظم و صادق غضنفری از طرف انتشارات موسسه منتشر شد.
این کتاب یکی از مجموعه کتابهای انتشارات بانک جهانی است که در مورد شیوههای هزینه کرد عمومی به شکل کارآمدتر و عادلانهتر در حوزه مراقبتهای بهداشتی در کشورهای درحالتوسعه، منتشر شده است. کتاب اقتصادهای زیربنایی را به لحاظ نظریههای عاملیت، علوم رفتاری، نظریه قرارداد، هزینههای مبادله و انتخاب عمومی موردبررسی قرار میدهد و تلفیقی از محیطهای سازمانی موردنیاز کشورها، برای انتقال به خرید استراتژیک، انگیزههای سازمانی اثرگذار و ظرفیت مدیریتی موردنیاز برای تقویت آن، را ارائه میکند.
از چند دهه گذشته، سیاستگذاران در سراسر کشورهای دنیا بهطور روزافزونی علاقهمند به نقش خریداری استراتژیک یا راهبردی در بهینهسازی هزینههای ارائه خدمات بهداشتی در حین به حداکثر رساندن سلامت جامعه هستند. خرید خدمت یکی از عملکردهای محوری نظامهای سلامت و شامل فرایندهایی است که منابع تجمیع یافته به ازای ارائه خدمت به عرضهکنندگان پرداخت میشود. مشخصه سیاسی اصلی در خرید، انفعالی و یا استراتژیک بودن آن است. خریداران انفعالی بهعنوان «صندوقدار» ارائهکنندگان عمل میکنند. آنها پرداختهای خود را بدون ارزشیابی میزان اثربخشی و کارایی تولیدی ارائهکنندگان، بدون عملکرد انتخابی در مورد مداخلاتی که تامین اعتبار میشود و بدون عملکرد انتخابی در مورد ارائهکنندگانی که به خرید از آنها میپردازند، انجام میدهند. خریداران انفعالی اغلب اوقات از یک الگوی تاریخی تخصیص منابع تبعیت میکنند. در مقابل خرید استراتژیک با تصمیمگیری عملیاتی در این مورد که کدام مداخلات، چگونه و از چه کسی باید خریداری شود، یک جستجوی مستمر برای بهترین راههای به حداکثر رساندن عملکرد نظام سلامت را شامل میشود.
سازمان تامین اجتماعی بهعنوان یکی از سازمانهای اصلی ارائه خدمات بیمه سلامت کشور، مطابق ماده ۷۲ قانون برنامه ششم توسعه، مکلف است از خطمشی و سیاستهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با تاکید بر خرید استراتژیک خدمات تبعیت کند. بنابراین سازمان تامین اجتماعی باید، همراه با سایر نهادهای بیمهای کشور، تمامی پیشنیازها و مقدمات و برنامههای لازم را تامین کرده و از این طریق نقش خود را در خرید خدمات سلامت بهصورت فعال و استراتژیک انجام دهد. ازاینرو کتاب حاضر در راستای این نیاز در دستور کار موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی قرارگرفته و ترجمه شده است.
کتاب در سه بخش و ۱۵ فصل ارائه شده است. بخش اول کتاب (فصل اول تا پنجم) با عنوان «چارچوب سیاستی» با مروری بر "اقتصادی سیاسی خرید استراتژیک" در فصل اول شروع میشود. در فصل اول پرسش این است که آیا میتوان مشخص کرد که چه کالاها و خدماتی توسط خود بخش عمومی بهتر تولید میشوند و چه کالاها و خدماتی را میتوان بهصورت کارا از ارائهدهندگان غیردولتی و خصوصی خریداری نمود؟ سپس اصول اقتصادی پایه مربوط به نقشهای بخش عمومی و خصوصی در بخش سلامت و اقتصاد سیاسی فرایندهای اصلاحات را توصیف مینماید.
فصل دوم با عنوان «طراحی سیاست در خرید استراتژیک»، برخی از مشکلات جدی در رابطه با نحوه تخصیص منابع در دنیای امروزی و گزینههایی برای اصلاح زیرساخت چارچوب سیاستی در خرید مراقبتهای سلامت در آینده را بررسی نموده است. فصل سوم «ساختار سازمانی خریداران» و ابعاد سازمانی خریداران خدمات سلامت را بررسی میکند. فصل چهارم با عنوان «محیط سازمانی»، به بررسی محیطی که خریداران مجبور به فعالیت در آن هستند و قواعد بازی پرداخته است. فصل پنجم، «تولیت، حکمرانی و مدیریت»، چالشهای پیش روی بسیاری از خریداران برای متعادلسازی منابع کمیاب جهت پوشش تقاضا و تضمین دسترسی جمعیت به خدمات سلامت باکیفیت و تضمین ارزش پول را بررسی نموده است.
بخش دوم این کتاب (فصل ۶ الی ۱۴) بنیانهای اقتصاد خرید استراتژیک را بررسی نموده است. فصل ششم با عنوان «تئوری کارگزاری و کاربردهای آن در مراقبتهای سلامت»، مفاهیم پایه تئوری کارگزاری را معرفی نموده است. این بخش مشکلات کارگزاری در بخش سلامت را شناسایی و راهحلهایی را برای رسیدگی به آنها پیشنهاد نموده است. فصل هفتم با عنوان «توابع مطلوبیت پزشکان و بیماران»، به این موضوع میپردازد که چگونه تابع مطلوبیت بیماران و پزشکان متفاوت از تابع مطلوبیت عادی کارفرمایان و کارگزاران میباشد.
فصل هشتم، «مدلهای اقتصادی رفتار پزشکان»، به بررسی این موضوع میپردازد که چگونه رفتار ارائهدهندگان منفرد مراقبتهای سلامت (مانند پزشکان) تحت تأثیر دو عامل مکانیسم پرداخت (چگونه) و سطح پرداخت (چه مقدار) قرار میگیرد. فصل نهم «مدلهای اقتصادی رفتار بیمارستان»، به این موضوع می پردازد که چگونه رفتار سازمانهایی همچون بیمارستان تحت تأثیر مکانیسمهای پرداخت و سایر متغیرها، ازجمله چارچوب سیاسی پایه، انگیزشهای سازمانی، انگیزههای نهادی و نحوه مدیریت آنها قرار میگیرد.
فصل دهم «انگیزش و پرداخت مرتبط با عملکرد»، اثر مکانیسمهای پرداخت جایگزین بر رفتار ارائهدهندگان را بررسی نموده است. فصل یازدهم «مکانیسم پرداخت و رفتار ارائهدهنده»، بیان میکند که بعید است تخصیص منابع کمیاب مراقبتهای سلامت بهبود یابد، مگر اینکه افراد مسئول ارائه خدمت برای انجام وظایف خود بهصورت کارا و اثربخش، انگیزه داشته باشند.
فصل دوازدهم با عنوان «تقاضای القایی ارائهدهنده و مراقبتهای غیرضروری»، نگرانیهای سیاستگذاران و محققان در رابطه با تأثیرات نامطلوب انگیزشهای مالی بر رفتار ارائهدهندگان و راههای برطرف نمودن آنها را شرح داده است. فصل سیزدهم «سازماندهی خدمات سلامت با تامین مالی بخش عمومی»، تئوریهای اقتصادی سازمانهای مراقبت سلامت را مرور نموده است. فصل چهاردهم «قرارداد بندی مراقبتهای پزشکی: ایجاد انگیزش و کنترل هزینه»، بیان نموده که پرسش در رابطه چگونگی خرید مراقبتهای سلامت به این دلیل اهمیت دارد که در بسیاری از جوامع روابط حقیقی و مالی چندگانهای میان ارائهدهنده مراقبت و مصرفکننده نهایی وجود دارد.
درنهایت بخش سوم کتاب (فصل پانزدهم)، با عنوان «چارچوبی برای ارزشیابی»، سنجش کارایی در خرید، مفهوم کارایی و کاربرد آن در تخصیص منابع و خرید را بررسی نموده است.
جهت تهیه این کتاب میتوانید با موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی واحد کتابخانه به شماره ۸۸۷۵۳۲۴۵ داخلی ۱۱۳ تماس بگیرید.