معاون اجتماعی تأمین اجتماعی در دیدار با بازنشستگان و کارفرمایان:
بر سه جانبه گرایی تاکید داریم/ با «دارویار» بسیاری از داروهای گرانقیمت و تخصصی مشمول بیمه شدند
اسفندیاری گفت: برای تأمین و توزیع نیازهای دارویی مراکز درمان تأمین اجتماعی در سراسر کشور، برنامهریزی دقیقی انجام میشود و در شرایط عادی و طبیعی، نباید در هیچ مرکزی کمبود یا کسری دارو یا تجهیزات وجود داشته باشد.
به گزارش ایلنا، معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استانهای سازمان تأمین اجتماعی در نشست شورای راهبردی شرکای اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی که با حضور جمعی از نمایندگان و فعالان تشکلهای صنفی کارگران، بازنشستگان و کارفرمایان برگزار شد، گفت: همفکری سازمان تأمین اجتماعی با شرکای اجتماعی، پیشنیاز و ابزار کارآمد حل مسائل مشترک محسوب میشود.
احمد اسفندیاری (معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استانهای سازمان تأمین اجتماعی) در این نشست افزود: تدوین سازوکاری برای نظارت شرکای اجتماعی بر عملکرد واحدهای مختلف ارائه خدمات تأمین اجتماعی از موارد مهم مورد درخواست شرکای اجتماعی این سازمان است. همکاران ما در بخشهای مختلف بیمهای و درمانی با تمام توان در خدمت ذینفعان هستند و تمام تلاش خود را برای ارئه خدمات مناسب به کار میگیرند اما در سازمان بزرگی چون سازمان تأمین اجتماعی با بیش از ۴۶ میلیون نفر ذینفع و خدمات متنوع، بروز مواردی از سوءتفاهم یا مشکل قابل پیشبینی است که برای به حداقل رساندن این موارد، ترویج و نهادینهسازی فرهنگ برخورد مناسب با ارباب رجوع در تمامی مراکز ارائه خدمات تأمین اجتماعی در دستور کار شورای امر به معروف سازمان قرار گرفته است.
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استانهای سازمان تأمین اجتماعی تأکید کرد: ۵۶۴ واحد بیمهای اجرایی تأمین اجتماعی در سراسر کشور مشغول به ارائه خدمت به بیمهشدگان و جامعه تحت پوشش هستند. همچنین ۲۳۰ شعبه اقماری و ۳۲۶ کارگزاری تأمین اجتماعی در این حوزه فعالیت دارند. ۸۴ بیمارستان و ۳۲۰ درمانگاه نیز در حوزه درمان مشغول ارائه خدمت به بیمهشدگان هستند.
اسفندیاری با تأکید براینکه ارجاع بیماران بیمهشده به مراکز خارج از حوزه درمان تأمین اجتماعی قابل پذیرش نیست، افزود: در سالهای اخیر، نهتنها هیچ دارویی از فهرست تعهدات بیمه خارج نشده بلکه در دولت مردمی سیزدهم و با اجرای طرح دارویار، تعداد زیادی از داروهای تخصصی و گرانقیمت نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفته است. علاوه بر این برای تأمین و توزیع نیازهای دارویی مراکز درمان تأمین اجتماعی در سراسر کشور، برنامهریزی دقیقی انجام میشود و در شرایط عادی و طبیعی، نباید در هیچ مرکزی کمبود یا کسری دارو یا تجهیزات وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: بهطور میانگین روزانه ۱۱ هزار تماس با مرکز تماس ۱۴۲۰ تأمین اجتماعی برقرار میشود و این مرکز بهصورت شبانهروزی در حال پاسخگویی به تماسهای بیمهشدگان و سایر مخاطبان سازمان است.
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استانهای سازمان تأمین اجتماعی گفت: همچنین سامانه الکترونیکی نظارت مردمی در حوزه حراست، تخلفات اداری و بازرسی و رسیدگی به شکایات در سازمان تأمین اجتماعی راه اندازی شده است و سامانهای نیز در مراکز درمانی تأمین اجتماعی برای ارزیابی ارائه خدمات فعالیت دارد.
اسفندیاری افزود: اگر بنا است شعار سهجانبهگرایی در حوزه تأمین اجتماعی تحقق یابد، باید سازوکار و نقش دستاندرکاران این حوزه تعریف شود. در استانها شورای راهبردی شرکای اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی براساس ضابطه اجرایی تشکیل این شورا برگزار شده است و در قالب فعالیت این شورا، امکان ارائه پیشنهادهای مختلف و طرح گزارشهای نظارتی شرکای اجتماعی و پیگیری تصویب مصوبات موردنیاز برای حل مشکلات احتمالی توسط بخشهای تخصصی سازمان وجود دارد.
معاون فرهنگی و امور استانهای سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر اهمیت نظارت مردمی در ارتقای سلامت واحدهای اجرایی اضافه کرد: پیشنویس سازوکار نظارت شرکای اجتماعی بر عملکرد واحدهای اجرایی سازمان تأمین اجتماعی در جلسه آینده این شورا براساس نظرات مشترک شرکای اجتماعی تهیه و ارائه خواهد شد.
در بخش دیگری از این نشست، اولیاء علیبیگی رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار و نماینده کارگران در هیئتامنای سازمان تأمین اجتماعی گفت: یکی از محاسن فعالیت تأمین اجتماعی در بیش از دو سال گذشته، عدم سوءاستفاده از شرکای اجتماعی سازمان تأمیناجتماعی است. در این مدت برخلاف رویه برخی دورههای قبلی، استفاده ابزاری و سیاسی از شرکای اجتماعی و تشکلهای کارگری و کارفرمایی صورت نگرفته است.
سید محمد یاراحمدیان رئیس مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران نیز در نشست شورای راهبردی شرکای اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی گفت: شرکای اجتماعی تأمین اجتماعی باید نسبت به این سازمان مواضع منصفانه داشته باشند. شکلگیری سازوکار نظارتی شرکای اجتماعی بر عملکرد واحدهای اجرایی سازمان تأمین اجتماعی؛ اقدامی ماندگار و بسیار ارزشمند خواهد بود.
وی ادامه داد: از دوسال گذشته اتفاقات و اقدامات بسیار مهمی در سازمان تأمین اجتماعی شکل گرفته است. حضور ۴ نفر از شرکای اجتماعی در هیئتامنای سازمان تأمین اجتماعی که در دولت سیزدهم اتفاق افتاده، در دورههای گذشته بیسابقه بوده است.
داود آدینه دبیر کل کانون عالی انجمنهای صنفی کارفرمایی ایران نیز در این نشست با اشاره به اهمیت تشکیل شورای راهبردی شرکای اجتماعی گفت: با تشکیل شورای راهبردی شرکای اجتماعی؛ امکان احصای مشکلات و مسائل شرکای اجتماعی و طرح آن در شورای راهبردی شرکای اجتماعی فراهم شده است و با تشکیل کمیتههای تخصصی، امکان تدوین راهبردهای اجرایی نیز در این شورا فراهم خواهد شد.
علی مصطفایی مدیر آمار و برنامهریزی اتاق تعاون ایران نیز گفت: انتظار میرود شورای راهبردی شرکای اجتماعی بهعنوان یک شورای مشورتی، مسائل و مشکلات بیمهای و درمانی جامعه کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی را پیگیری و در راستای تقویت اصل سهجانبهگرایی و افزایش مشارکت ذینفعان در اداره سازمان تأمین اجتماعی فعالیت کند.
سعید امیرخانی نماینده اتاق اصناف ایران نیز ضمن قدردانی از تشکیل شورای راهبردی شرکای اجتماعی گفت: با توجه به تجربهای که در شورای گفتوگوی بخش خصوصی با دولت یا هیئت مقرراتزدایی داریم، مصوبات این شورا ضمن اینکه نقش مشورتی دارد؛ میتواند با دستور عالیترین مقام اجرایی سازمان، ضمانت اجرایی نیز پیدا کند.
وی افزود: امیدواریم فعالیت شورا محدود به برنامه و بودجه سال جاری نباشد و در سالهای آینده نیز ماهیت دائم پیدا کند. فعالیت این شورا در عمل میتواند بسیاری از مشکلات ذینفان را در بخش بیمهای و درمانی حل کند.
محمد اسدی رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمریبگیر سراسر کشور نیز در این نشست گفت: راهکارهای نظارت بر حوزههای بیمه و درمان و همچنین پیشنهادهای مربوط به راهکارهای توسعه تعامل تأمین اجتماعی با شرکای این سازمان؛ از موضوعاتی است که میتواند در شورای راهبردی شرکای اجتماعی پیگیری شود.
وی افزود: شورای راهبردی شرکای اجتماعی تأمین اجتماعی؛ بازویی مشورتی برای طراحی سازوکارهای توسعه و ارتقای تعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیمهشدگان، بازنشستگان و کارفرمایان بهعنوان شرکای اجتماعی این سازمان است.
براساس گزارش روابطعمومی سازمان تأمین اجتماعی، در این نشست همچنین تعداد دیگری از نمایندگان شرکای اجتماعی سازمان و مدیران سازمان تأمین اجتماعی نیز به بیان دیدگاههای خود در زمینه اهمیت توسعه تعامل و همکاری شرکای اجتماعی برای حل چالشها و تقویت حکمرانی تأمین اجتماعی پرداختند.
در پایان این نشست مقرر شد ادارهکل امور فرهنگی و اجتماعی با تجمیع نظرات و پیشنهادات شرکای اجتماعی؛ در جلسه آتی شورای راهبردی پیشنویس سازوکار نظارت شرکای اجتماعی بر عملکرد واحدهای اجرایی و درمانی سازمان را ارائه کند.