خبرگزاری کار ایران

در آستانه انتخابات با فعالان کارگری مطرح شد/ بخش دوم

اسدی: تشکل‌ها باید برای تاثیرگذاری در انتخابات به خودباوری برسند

اسدی: تشکل‌ها باید برای تاثیرگذاری در انتخابات به خودباوری برسند
کد خبر : ۱۴۴۸۴۷۷

مجتبوی: قهر با صندوق هیچ نتیجه‌ای برای ما نخواهد داشت+فیلم

آیت اسدی و محسن مجتبوی با تاکید بر نقش مجلس در دنبال کردن مسایل کارگران، از تشکل‌های کارگری خواستند با حضور در انتخابات نمایندگان مورد اعتماد خود را راهی مجلس کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، قسمت چهارم برنامه تحلیلی و گفتگو محور "راه نو" با حضور "آیت اسدی" و "محسن مجتبوی" از فعالین کارگری استان برگزار شد.

در بخش دوم این برنامه، در راس بودن مجلس، ضعف‌ها و کم‌کاری‌ها و ارتباط آن با حوزه انتخابات بررسی شد.

آیت اسدی درباره در راس بوددن مجلس گفت: اعتقاد دارم از ابتدای انقلاب تا امروز کم کم از راس امور خارج شده‌ و الان فکر نمی‌کنم در راس امور باشد، مجلس در راس امور باید جایگاه خاصی داشته باشد، وقتی وزیر به مجلس دعوت می‌شود و نمی‌رود، سه بار قانون تصویب می‌شود و اجرا نمی‌شود...

نماینده کارگران در شورای عالی کار ادامه داد: مجلس مانند یک خانواده است اگر بزرگ خانواده جایگاه خود را حفظ نکند بقیه هم جایگاه او را حفظ نمی‌کنند، مجلس زمانی می‌تواند در راس باشد که قوانین تصویب شده در آن در راس و قابل اجرا باشد.

محسن مجتبوی هم با بیان اینکه نظارت بر دو سوم قوا در دست مجلس است، عنوان کرد: مجلس باید بتواند جایگاه و ظرفیت خود را حفظ کند، در دوره‌های اول بازی‌های سیاسی و لابی‌گری نبود، مجلس مستقل بود و می‌توانست وظیفه خود را عمل کند، در این دوره هم که مجلس انقلابی خوانده شده اگر دنبال ملاک‌ها می‌رفت، در راس امور بود اما از قدرت خود استفاده نکرده است.

بازرس کانون شورای کارگری استان قزوین ادامه داد: هر نماینده 80 میلیون حمایت دارد، اما نمایندگان از ظرفیت خود استفاده نمی‌کنند، امیدواریم نماینده‌ای به مجلس برود که به ظرفیت قانونی خود توجه کند.

عدم فعالیت تشکل‌ها می‌تواند به تصویب قوانین علیه کارگران منجر شود

اسدی درباره نقش تشکل‌های کارگری در شکل‌گیری مجلس در راس امور عنوان کرد: یکی از دلایلی که مجلس‌های اوایل انقلاب موفق بودند پررنگ بودن تشکل‌ها بود، حتی وزیر از طرف جامعه کارگری انتخاب شد و از این رو مشکلات جامعه کارگری را درک می‌کرد و برنامه ریزی داشت.

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان قزوین ادامه داد: تشکل‌ها قطعا می‌توانند اثرگذار باشند به شرطی که نظام تشکل‌ها را بهتر به رسمیت بشناسد، خود ما هم باید به خودباوری برسیم، اگر این دوره شروع نکنیم قوانین بدتری علیه جامعه کارگری مصوب می‌شود.

تشکل‌ها می‌توانند به انتخاب شدن نماینده اصلح کمک کنند

مجتبوی هم با بیان اینکه ظرفیت تاثیرگذاری تشکل‌های کارگری وجود دارد، گفت: تشکل‌ها باید از ظرفیت خود استفاده کنند، کارگران نگاه می‌کنند که آیا تشکل‌ها به انتخابات ورود پیدا کرده‌اند یا خیر. تشکل‌ها می‌توانند به عنوان نماینده کارگران با کاندیداها مباحثه کرده و نتیجه را منتقل کنند و کارگران در نهایت از نتایج حاصل شده برای تصمیم‌گیری استفاده کنند.

بازرس کانون شورای کارگری استان قزوین عنوان کرد: حضور حداکثری و انتخاب اصلح مواردی هستند که تشکل‌هل می‌توانند در آن تاثیرگذار باشند، بین نماینده خوب ونماینده به ظاهر خوب تفاوت وجود دارد و تشکل‌ها می‌توانند در انتخاب نماینده خوب نقش‌آفرین باشند.

برنامه‌های کاندیداها توسط تشکل‌های کارگری بررسی می‌شود

اسدی با بیان اینکه تشکل‌های کارگری در استان قزوین نقش آفرین بوده‌اند، اظهار کرد: البته تشکل‌ها خیلی با برنامه جلو نرفته‌اند، باید مطالبه‌گری وجود داشته باشد، اخیرا انتخابات کانون بازنشستگان را داشتیم که با مشارکت خیلی بالا برگزار شد و نشان داد که این قشر به انتخابات اهمیت می‌دهند.

وی ادامه داد: در این انتخابات ما تشکل‌ها یک دست می‌شویم، مشارکت حداکثری را توصیه می‌کنیم، برنامه‌ها و دیدگاه‌های کاندیداها بررسی می‌شود و در نهایت به لیست مناسبی می‌رسیم که برای جامعه کارگری قدم بردراند و به مردم آگاهی می‌دهیم.

نماینده گارگران در شورای عالی کار عنوان کرد: وقتی وعده‌های نماینده‌ها عملی نشود، بی اعتمادی ایجاد می‌شود، البته این بی‌اعتمادی عمومی بوده و مختص جامعه کارگری نیست، باید آگاهی دهیم تا مشارکت برای انتخاب فرد اصلح افزایش پیدا کند.

فعال شدن تشکل‌های کارگری مطالبه ما از نمایندگان باشد

مجتبوی هم عنوان کرد: قدرت و نفوذ تشکل‌ها در اوایل انقلاب بسیار بیشتر بود و درحال حاضر کاهش پیدا کرده، و در قزوین زیر 100 مورد کانون شوراها داریم، ارتباط با کارگران کمرنگ شده، باید بتوانیم فعال شدن شوراهای کارگری را مطالبه کرده از نمایندگان بخواهیم که کارخانه‌ها را به داشتن تشکل‌ها ملزم کنند.

وی ادامه داد: وقتی شوراها به هم وصل شوند، ارتباط با کارگران هم تسهیل می‌شود و می‌توان نظرات و مشکلات را بررسی کرده و به کاندیداها منتقل کرد.

این فعال کارگری خاطرنشان کرد: امیدواریم مردم این بار هم حضور داشته باشند، قهر با صندوق هیچ نتیجه‌ای برای ما نخواهد داشت و کار را بدتر خواهد کرد، باید با حضور خود نماینده اصلح را انتخاب کرد.

اسدی با بیان اینکه صدای جامع کارگری در مجلس شنیده نشده، گفت: بسیاری از دوره‌ها از حجب و حیای جامعه کارگری استفاده شده و صداها شنیده نشده است.

مجتبوی هم این موضوع را تایید کرده و گفت: اگر بلایی که در قانون هفتم بر سر کارگران آمد سر هر قشر دیگر می‌آمد، فاجعه ایجاد می‌شد، به معلمان یا سایر اقشار اهمیت دادند اما درباره کارگران این اتفاق نیفتاد.

نمایندگان باید بین مردم باشند

اسدی درباره معیارهای نمایندگان برای ورود به مجلس اظهار کرد: با مردم بودن یکی از شاخص‌های مهم است، نماینده‌ها وعده دادند برای هر اتفاقی که درباره کارگران و تامین اجتماعی است به تشکل‌ها مراجعه می‌کنند، اما این اتفاق نیفتاد، حتی زمانی که از آن‌ها دعوت کردیم و نیامدند؛ شنیدن حرف کارگران اثرگذار است.

وی ادامه داد: نمایندگان با صحبت در محافل و گرفتن نظرهای مردم از طریق تشکل‌ها می‌توانند طرح‌های خوبی داشته باشند، در این چهار سال طرح‌هایی که به نفع مردم باشد را ندیدم، نماینده باید تجربه خوب و مدیریت اجرایی داشته و برنامه‌هایش عملیاتی باشد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار سپس بر اینکه مجلس باید مطابق با وظایف خود وعده دهد، تاکید کرد.

مجتوی هم گفت: صداقت، شفافیت و عملکرد دارای اهمیت است، افرادی که در دوره‌های قبل عملکرد خوبی نداشتند باید سنجیده شوند، نباید مبحث را استانی دید، باید دید ملی و مبتنی بر تصویب قوانین داشته باشیم.

وی ادامه داد: در بین مردم بودن و درک مشکلات مهم است، در نزدیک انتخابات همه حضور می‌یابند اما بعد از رای وقتی بخواهیم نماینده را ببینیم باید وقت بگیریم و به راحتی نمی‌توان نماینده را دید، امیدواریم وکیل مردم باشند و وکیل دولت نباشند.

اسدی درباره استفاه نمایندگان مجلس از نظر نمایندگان کارگران در تصویب قوانین تصریح کرد: از تشکل‌های کارگری نظر نخواستند، جایی هم که رفتیم و نظر دادیم برعکس عمل کردند، مجتبوی هم این دید را تایید کرد.

حجم ویدیو: ۱۹۱.۷۴M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۲۰:۰۵ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز