خبرگزاری کار ایران

امروز در مقابل شورای عالی انقلاب فرهنگی رخ داد؛

تجمع اعتراضی داوطلبانی که با رتبه‌های زیر ۵۰۰ حق انتخاب رشته ندارند

تجمع اعتراضی داوطلبانی که با رتبه‌های زیر ۵۰۰ حق انتخاب رشته ندارند
کد خبر : ۱۵۲۶۵۸۰

تعدادی از داوطلبانِ کنکور معترض به مصوبه ممنوعیت انتخاب رشته پذیرفته‌شدگان سال گذشته در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی کنکور امسال بعد از تجمع مقابل سازمان سنجش امروز -شنبه- مقابل شورای عالی انقلاب فرهنگی تجمع کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تعدادی از داوطلبان کنکورسال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ امروز -شنبه ۱۷ شهریور ماه-برای دومین‌بار در اعتراض به تصمیم جدید سازمان سنجش، در مقابل دبیرخانه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی، تجمع کردند. این داوطلبان پیشتر نیز با مطالبه‌ی لغو این تصمیم در برابر سازمان سنجش، تجمع کرده بودند. بنابر آنچه در دفترچه انتخاب رشته کنکور سال ۱۴۰۳ آمده است؛ داوطلبانی که در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی پذیرفته شده و در سال ۱۴۰۳ انتخاب رشته می‌کنند، از فرایند اعلام نتایج نهایی حذف خواهند شد.

ماجرا از چه قرار است؟

پذیرفته‌شدگان معترض ۱۴۰۲، در حالی وارد رقابت کنکور شدند که در بند ب از تبصره‌ی ۶ شرایط اختصاصی شرکت در آزمون سراسری دفترچه‌ی ثبت‌نام کنکور ۱۴۰۲، ذکر شده بود که: «پذیرفته شدگان دوره روزانه آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ می‌توانند در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ ثبت نام و شرکت نمایند. ضمناً داوطلبان مذکور و نیز دانشجویان در حال تحصیل در دوره روزانه و غیر روزانه (نوبت دوم «شبانه»، دانشگاه آزاد اسلامی، مجازی شهریه‌پرداز و پردیس خودگردان پیام نور و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیر دولتی – غیرانتفاعی) همه مقاطع تحصیلی اعم از کاردانی (پیوسته و ناپیوسته) کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته)، کارشناسی ارشد (پیوسته و ناپیوسته) و دکتری عمومی یا تخصصی برای شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ به شرط نداشتن مشکل نظام وظیفه برای) (برادران) می‌توانند هم زمان با تحصیل در دانشگاه و بدون انصراف از تحصیل رای شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ ثبت نام کنند و در صورت قبولی باید از رشته قبلی خود انصراف داده و فرم انصراف قطعی از رشته‌ی قبلی را به دانشگاه جدید محل تحصیل خود ارائه دهند. لازم به توضیح است که این دسته از داوطلبان حق بازگشت و ادامه تحصیل در رشته محل قبولی قبلی خود را ندارند و همچنین دانشجویان شاغل به تحصیل مقطع کاردانی فوق دیپلم که حداکثر تا تاریخ ۳۱/۰۶/۱۴۰۲ فارغ التحصیل می‌شوند، برای ثبت نام و شرکت در این آزمون نیاز به انصراف ندارند. »

اگرچه این بند، راه ورود به رقابت را برای پذیرفته‌شدگان ۱۴۰۱ باز می‌کرد و از این نظر با افزایش تعداد رقبا و مدعیان ورود به دانشگاه کار برای داطلبان ۱۴۰۲، دشوارتر می‌شد، اما می‌توانست نویدبخش این اتفاق باشد که آن‌ها نیز پس از قبولی احتمالی در کنکور ۱۴۰۲، شانس حضور مجدد در رقابت کنکور ۱۴۰۳ را خواهند داشت. از قضا این امید به ثمر نشست و بند مذکور عینا در دفترچه‌ی ثبت‌نام آزمون سراسری ۱۴۰۳ تکرار شد. با این حساب، این داوطلبان هم در هنگام انتخاب رشته حدس می‌زدند که احتمالا بعدا بتوانند، حتی پس از قبولی، مجددا کنکور بدهند. سه ماه بعد و در آذرماه دیگر فقط حدس نمی‌زدند بلکه مطمئن بودندکه این امکان در دسترس آنان است. حالا در شرایطی که یک‌سال وقت و انرژی صرف کرده‌اند، راه را مقابل خود بسته می‌بینند.

امروز خبرنگار ایلنا، با حضور در تجمع معترضان کنکوری به ممنوعیت پذیرفته‌شدگان ۱۴۰۲ از انتخاب رشته در سه رشته پزشکی در کنکور ۱۴۰۳، ضمن گفتگو با این معترضان دریافت بسیاری از آنان موفق به کسب رتبه‌های زیر ۵۰۰ و حتی رتبه‌های دو رقمی در کنکور امسال شده‌اند. تعدادی از آنها همچنین علت انصراف از پذیرش قبلی یا شرکت مجدد در کنکور را این‌گونه مطرح می‌کردند که دانشگاه‌هایی که در آنها پذیرفته شده‌اند، با اعلام‌ عدم تعهد در موضوع خوابگاه، آن‌ها را به خوابگاه خودگردان معرفی کرده و بعضا هزینه‌ی خوابگاه خودگردان ۲۰ میلیون تومان برای هر نیم‌سال بوده است. گفتنی‌ است ایلنا پیشتر در گزارشی «وضعیت ارائه خوابگاه‌ در دانشگاه‌های پزشکی متناسب با شرایط قبل از افزایش پذیرش دانشجو است» به وضعیت کمبود خوابگاه در دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخته بود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز