خبرگزاری کار ایران

سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز:

اتصال خط ۲ مترو به خط یک یا شهرک‌های اقماری در دست بررسی است

اتصال خط ۲ مترو به خط یک یا شهرک‌های اقماری در دست بررسی است
کد خبر : ۱۵۲۶۶۶۹

استفاده روزانه بیش از ۱۰۰ هزار نفر از مترو شیراز

سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز گفت: سرنوشت خط ۲ مترو شیراز و اتصال آن به خط یک یا شهرک‌های اقماری این کلانشهر نیز در دست بررسی است.

به گزارش ایلنا، علی کلانتری امروز، ۱۷ شهریورماه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: از فاز یک خط ۲ مترو شیراز تنها ایستگاه استقلال باقی مانده است که تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد:  ۸ کیلومتر از خط ۲ مترو شیراز طی ۲ سال به مجموعه حمل و نقلی مترو شیراز اضافه شد و در حال حاضر فاز ۲ این خط به طول ۵ کیلومتر از ایستگاه آزادی تا کلبه سعدی متشکل از ۴ ایستگاه در دست اجرا قرار دارد.

رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز با بیان اینکه در حال حاضر فاز دو این خط به طول ۵ کیلومتر از ایستگاه آزادی تا کلبه سعدی متشکل از ۴ ایستگاه در دست اجرا قرار دارد، خاطرنشان کرد: ۱۶۰۰ مترمربع از پروژه حفاری میدان گاز تا کلبه سعدی انجام شده و تا پایان امسال خروج دستگاه حفاری در ایستگاه سعدی را خواهیم داشت.

رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز با اشاره به اقدامات انجام شده در خط ۳ مترو این کلانشهر نیز گفت: ۴۵۰ متر حفاری در خط ۳ انجام و ایستگاه‌ها از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار هستند.

کلانتری اضافه کرد: دو ایستگاه آرین و صنایع بلاتکلیف بود که مجوز واگذاری این ایستگاه‌ها به شرکت شمس عمران از شورای اسلامی شهر شیراز گرفته شده و به‌زودی وارد فاز اجرایی می‌شوند.

وی به اتصال خط یک به ۴ مترو در قالب دسترسی مترو به حرم های مطهر در شیراز اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار در کشور و در شیراز از ظرفیت تراز بلیت فروشی ایستگاه‌های مترو برای تخلیه ناوگان اتوبوسی استفاده می‌کنیم که عملیات اجرایی آن در یکی دو هفته آینده آغاز خواهد شد.

رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز، افزود: خط ۴ مترو هم از بلوار رازی تا مجموعه باسکول نادر به طول ۵ کیلومتر و ۴ ایستگاه تعریف شده است.

هزینه ساخت هر یک کیلومتر خط مترو ۶۰ میلیون یورو

کلانتری هزینه ساخت هر یک کیلومتر خط مترو را ۶۰ میلیون یورو اعلام کرد و گفت: این میزان هزینه شهرداری شیراز را به سمت استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری مالی برد که در این راستا یک کنسرسیوم بین شهرداری و شهر آتیه منعقد شده که امید است با تعیین پیمانکار قبل از پایان امسال در دستور کار قرار گیرد.

اتصال خط ۲ مترو به خط یک یا شهرک‌های اقماری در دست بررسی است

وی عنوان کرد: با شروع سال تحصیلی جدید پیش‌بینی می‌شود که روزانه ۱۲۰ هزار نفر مسافر در خط یک و دو با ۱۳ رام قطار در خط یک و ۱ رام قطار در خط ۲ جابه‌جا شوند.

رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز به توان مهندسی داخلی مترو این کلانشهر هم اشاره و تصریح کرد: قرارداد تجهیزاتی در شهر‌های مختلف به‌ازای هر یک کیلومتر خط مترو نزدیک به ۱۶ میلیون یورو است، اما در شیراز با توجه به توان مهندسی بومی این عدد به ۷ میلیون یورو رسیده است.

کلانتری اضافه کرد: بالغ بر ۱۵ شرکت دانش بنیان نیاز‌های بهره‌برداری ما را با داخلی سازی قطعات مورد نیاز تامین می‌کنند.

رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز با بیان اینکه تنها تامین کننده ناوگان مترو در کشور دولت است، خاطرنشان کرد: از سال ۹۶ به بعد وزارت صمت واردات ناوگان مترویی را ممنوع و کار را به تولیدکنندگان داخلی واگذار کرد.

وی یادآور شد: با توجه به این رویکرد، قراردادی منعقد شد در قالب تامین ۶۳ رام و با تقسیم ظرفیت‌ها مقرر شد ۱۰ رام یعنی ۵۰ واگن به مترو شیراز اختصاص یابد.

کلانتری با اشاره به اینکه ۷۰ درصد رام قطار را تحویل گرفته ایم، عنوان کرد: در حال حاضر ۳۴ کیلومتر مترو بهره برداری داریم که بیش از کلانشهر‌های دیگر است.

وی با تاکید بر این نکته که متناسب با شرایط ساخت پیگیری تامین رام هم در دستور کار است، در خصوص میزان استفاده از اوراق مشارکت برای مترو شیراز هم گفت: از سال ۹۲ تاکنون به میزان ۶ هزار میلیارد تومان از ظرفیت اوراق مشارکت استفاده کرده‌ایم که ۵۰ درصد سهم شهرداری و ۵۰ درصد دولت برای بازپرداخت آنها است. امسال ۴ هزار میلیارد تومان از دولت معادل ۸۰ درصد کل دوره اوراق مشارکت درخواست کرده‌ایم.

رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز در خصوص سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در ایستگاه‌های بهره‌برداری شده مترو هم گفت: اگرچه سرمایه گذاری جذاب در مترو با بهره برداری کامل رقم می‌خورد، اما در عین حال قرارداد سرمایه‌گذاری فعلی طی ماه‌های آینده به اتمام می‌رسد و قرارداد جدید با مجموعه سرمایه گذاری جدید منعقد خواهد شد.

استفاده روزانه بیش از ۱۰۰ هزار نفر از مترو شیراز

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز در این نشست گفت: روزانه بیش از ۱۰۰ هزار نفر از شهروندان مترو را برای حمل و نقل  در شیراز انتخاب و استفاده می کنند.

رضا محمدیان با تاکید بر اینکه ظرفیت مترو شیراز جوابگوی اضافه شدن بار جمعیتی صدرا را ندارد، افزود: بزرگراهی از دره قره پیری به سمت کمربندی در حال ساخت است که احتمالا گزینه های مثل بی آر تی در آن تعبیه شود.

محمدیان عنوان کرد: جلسه‌ای با شرکت عمران، شورا و شهرداری این شهر و نمایندگان مردم شیراز و زرقان در این باره برگزار شد؛ سامانه بی آر تی برای آنها پیش‌بینی شده است که مکاتباتی هم انجام و مقرر شد جلسات مستمری برگزار شود.

وی  به اتصال خط یک به ۴ مترو شیراز و اشکالاتی که ممکن است حین احداث حادث شود اشاره کرد و گفت: در علم مهندسی، همه مسائل راه حل دارند؛ برای اتصال خط یک به ۴ روش‌هایی، چون عریض شدن خیابان، احداث مونوریل، مترو، تراموا در بافت تاریخی، زیرگذر و ... برای دسترسی به حرم و بافت مطرح شد که مترو از نظر تردد و ایمنی راحت‌تر بود.

محمدیان یادآور شد: چهره ترافیکی شهر شیراز با احداث ۴ خط مترو کاملا تغییر می کند و رضایتمندی شهروندان را به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز