خبرگزاری کار ایران

کارگران پروژه‌ای منطقه پارس جنوبی خواستار شدند:

مجلس به نارسایی‌های شرایط کارگران پروژ‌ه‌ای رسیدگی کند

asdasd
کد خبر : ۱۸۱۹۹۵

به گفته نماینده بوشهر در مجلس شورای اسلامی چنانچه در این خصوص قوانین متضاد نتواند حقوق قانونی هرکدام از طرفین را بصورت عادلانه تامین کند باید از طریق بازبینی قوانین به مشکلات پیش آمده خاتمه داد.

جمعی از کارگران پروژه‌ای منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی در نامه‌ای به ریاست مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از نارسائی‌های قانونی و مشکلات ناشی از آن سخن گفتند.

به گزارش ایلنا در این نامه آمده است: «ماهیت و ویژگی‌های کار پروژه‌ای» مشکلات و نارسائی‌های قانونی را در بر دارد در پروژه‌های پالایشگاه‌های نفتی – گازی و پتروشیمی به‌دلیل آلودگی‌های بالای گازی، صوتی، شرایط نامناسب جغرافیائی، دوری از خانواده و ۱۲ ساعت کار در روز در عمل کاری سخت و اردوگاهی با عوارض غیرقابل اجتناب روانی و جسمانی برای نیروی کار به شمار می‌آید.

نویسندگان این نامه همچنین با بیان اینکه کار پروژه‌ای، کاری غیرمعمولی، غیربهداشتی و غیرایمنی با سختی کار بسیار بالا است و نیروی کار مرتب در معرض خطرهای جدی و مرگبار قرار داشته، یادآور شده‌اند: تنها شرایط بالای ایمنی را می‌توانیم در مرحله نصب و راه‌اندازی لوله‌های نفتی در پالایشگاه‌ها مشاهده کنیم.

این کارگران در دنباله نامه خود می نویسند: مشکلات جدی کار پروژه‌ای همراه با راه‌حل‌های پیشنهادی در رسانه‌های جمعی منعکس شده است ولی با کمال تأسف نهادهای دولتی در مقابل این خواست‌های قانونی و منطقی کارگران و تمام نیروهای پروژه‌ای(مهندسان، تکنسین ها، کارگران صنعتی و کارگران) سکوت پیشه کرده‌اند.

کارگران پروژه‌ای در این نامه‌ یادآوری کرده‌اند: سه سال پیش در پاسخ به درخواست کارگران کار پروژه‌ای، مسئولان وقت پذیرفتند که قانون سختی کار شامل حال کارگران و نیروی کار پروژه‌ای شود ولی آن‌را مشروط به پرداخت ۴ درصد حق بیمه بابت سختی کار توسط پیمانکار نمودند و این دستور به‌دلیل ماهیت کار کارگران پروژه‌ای که پس از دو یا سه سال کار در پروژه‌ای دیگر مشغول به کار خواهند شد، در عمل امکان‌پذیر نیست.

در این نامه همچنین آمده است: کار پروژه‌ای مانند کار یک کارگری که به‌طور ثابت در کارخانه‌ای مشغول به‌کار است، نیست و امکان آن‌که همین کارگر به جستجوی سوابق بیمه ای در شرکت پیمانکاری که در ۲۰ یا ۱۵ سال پیش مشغول به‌کار بوده است، وجود ندارد و این پیمانکار ممکن است بنا به دلایلی ورشکست شده و یا تغییر کار داده باشد و عملاً یک چرخه بیهوده‌ای را در پی خواهد داشت.

در بخش دیگری از نامه برای حل این مشکل پیشنهاد شده است: همان‌گونه که تأمین اجتماعی از هر قرارداد پیمانکار بابت کار با ماشین‌آلات ۸ درصد و بابت کار بدون ماشین‌آلات ۱۷ درصد حق بیمه کارگران را به‌صورت سپرده نزد خود نگاه می‌دارد تا بیمه کارگران پرداخت گردد، این ۴ درصد سختی کار نیز بدان سپرده اضافه گردد.

در پایان نامه کارگران پروژه‌ای یادآور شدند: دولت اکثر مناطق بزرگ صنعتی را به مناطق ویژه اقتصادی تبدیل نموده و در این مناطق به پیمانکاران این امتیاز را داده است که حتی از اجرای کامل قانون کار سرباز زنند؛ لذا چنان چه ۴ درصد سختی کار از اصل قرارداد به‌صورت سپرده نزد تأمین اجتماعی نگه داشته نشود، قانون سختی کار هرگز شامل حال نیروی کار پروژه‌ای نخواهد شد.

توضیحات نماینده مجلس
در همین رابطع «عبدالکریم جمیری» نماینده بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی، بابیان اینکه وظیفه تنظیم عادلانه مناسبات کارگر و کارفرما بر عهده قوانین و مقرارت است، گفت: چنانچه در این خصوص قوانین متضاد نتوانند حقوق قانونی هرکدام از طرفین را بصورت عادلانه تامین کند باید از طریق بازبینی قوانین به مشکلات پیش آمده خاتمه داد.

وی در رابطه با مشکلات کارگران پروژه‌ای شاغل در منطقه ویژه پارس جنوبی گفت: چنانچه این کارگران نامه خود را از طریق یکی از نمایندگان به مجلس ارسال کرده باشند، بدون شک این موضوع باید در کمیسیون اجتماعی مجلس رسیدگی شود.
عضو کمسیون انرژی مجلس در عین حال تاکید کرد که چنانچه قوانین متضاد و متکثر حاکم بر منطقه ویژه پارس جنوبی با تامین حقوق اولیه و قانونی کارگران در تعارض باشند، باید در جهت اصلاح نواقص موجود این قوانین را مورد بازبینی قرارداد.

وی تاکید کرد: برای کار باید مصادیق مشکلات مطرح و بررسی شود تا ریشه مشکلات برطرف شود.

همچنین علی ایران پور، دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی نیز این مطالبه صنفی کارگران پروژه‌ای منطقه ویژه پارس جنوبی به ایلنا گفت: با توجه به این‌که مجلس حمایت از جامعه کارگری را اولویت خود می‌داند با وضع قوانین حمایتی سعی در مرتفع کردن دغدغه‌های کارگران دارد.

نماینده مبارکه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط بد آب و هوائی و خطراتی که کارگران منطقه پارس جنوبی را تهدید می‌کند، ‌ افزود: کارگران چنین مناطقی باید از حمایت‌های بیشتر دولت برخوردار باشند.

این نماینده مجلس تأکید کرد: از بدیهی‌ترین حقوق این کارگران امنیت شغلی و بیمه‌های متناسب با سختی و شرایط کار آنهاست.

ایران پور ادامه داد: امیدواریم که وزارت نفت و وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی به عنوان ناظر و متولی این مسائل را مدنظر قرار داده و از دغدغه‌های کارگران پارس جنوبی را که همگی بحق است، حمایت کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز