خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور:

آموزش مهارت‌های فنی برای دانش آموزان ضروری است/ آمادگی سازمان برای ایجاد شهرک‌های مهارتی

آموزش مهارت‌های فنی برای دانش آموزان ضروری است/ آمادگی سازمان برای ایجاد شهرک‌های مهارتی
کد خبر : ۱۰۳۹۵۲۹

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای باید بین دانش آموزان توسعه و گسترش پیدا کند، تا شاهد پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی باشیم.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، علی اوسط هاشمی، در سی امین سفر استانی خود به قزوین با حضور در شورای مهارت استان گفت: دانش آموزان را باید به سمت و سوی یادگیری مهارت‌ها هدایت کرده و ارزش مهارت را نزد آنان ارتقاء داد و از ترویج فرهنگ مدرک گرایی در جامعه دوری کنیم. 

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با تاکید بر اجتناب از گسترش فرهنگ مدرک گرایی بیان کرد: با همکاری وزارت آموزش و پرورش آمادگی ایجاد ۲۰۰ رشته جدید کار و دانش را داریم و این آموزش‌ها می‌توانند از طریق برون سپاری وزرات آموزش و پرورش در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای به دانش آموزان ارائه شوند. 

هاشمی با بیان اینکه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از کیفیت بالایی برخوردار هستند و صلاحیت مهارتی افراد دارای گواهینامه مورد تایید است، افزود: گواهینامه‌های مهارتی دارای ارزش جهانی است و در کل دنیا معتبر می‌باشد. 

وی با بیان اینکه تقویت آموزشگاه‌های آزاد را با جدیت دنبال می‌کنیم، گفت: آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای باید همسو با آموزش‌های جدید متحول شوند. 

معاون وزیر تعاون ادامه داد: آمادگی داریم با ایجاد شهرک‌های مهارتی در استان‌های مختلف از جمله قزوین به توسعه سرمایه‌های انسانی کمک کرده و این اتفاق با همت بخش خصوصی و فعالان بخش صنعت و خدمات باید با هدف پرورش نیروهای ماهر و متخصص محقق شود. 

هاشمی، توانمندسازی جامعه با آموزش مهارت را موجب ایجاد فرصت‌های شغلی برای افراد آموزش دیده دانست و گفت: این توانمندسازی یکی از مولفه‌های توسعه، امنیت و ثبات در جامعه به شمار می‌رود. 

علی اوسط هاشمی، با بیان اینکه اگر نیروی انسانی خود را به خوبی آموزش دهیم و استعدادها را شکوفا کنیم اتفاقات بزرگی را در کشور شاهد خواهیم بود، بیان کرد: بسیاری از کشورها بدون داشتن منابع خدادادی قابل توجه اما با تربیت نیروی انسانی و توجه به مهارت و کارآفرینی توانسته‌اند به توسعه و پیشرفت‌های قابل توجهی دست پیدا کنند. 

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد مردم فنلاند پس از دوره متوسطه اول در دوره‌های فنی حضور پیدا می‌کنند و آمال و آرزوی خود را در دریافت مدرک کارشناسی و دکترا نمی‌بینند، افزود: متاسفانه رویکردهای آموزشی ما در کشور به سمت تربیت نیروی متخصص و ماهر نیست و مدرک گرایی مورد توجه قرار دارد. 

به گفته وی، ۹۹ درصد مردم ما به دانشگاه سوق دارند و به استعدادیابی خود و فرزندان توجه ندارند و اگر فرزندی به سمت فنی و حرفه‌ای یا کار دانش سوق پیدا کند برچسب ضعیف بودن به او می‌زنند. 

هاشمی، با انتقاد از تمرکز جامعه به آموزش‌های تئوری، اظهار کرد: هزینه در سیستم‌های آموزشی ما سرمایه‌گذاری نیست بلکه همان هزینه کردن است و متاسفانه افراد، سال‌ها تحصیل می‌کنند و امیدی نیز به اشتغال ندارند و باید این رویه را تغییر دهیم. 

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه باید به استعدادها و قابلیت‌های افراد بپردازیم، اضافه کرد: هشت سطح مهارتی تعیین شده است که افراد می‌توانند با قرار دادن خود در این فرایندها خود را به افراد ماهر با درجه‌بندی مختلف تبدیل و دانش مهارتی خود را ارتقا ببخشند. 

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ۷۰ درصد شرکت کنندگان ما در المپیادهای جهانی مهارت به خارج مهاجرت می‌کنند، افزود: در کشور ما از نخبگان مهارتی همانند نخبگان علمی و ورزشی حمایت نمی‌شود. 

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت صنایع برای آموزش به افراد و تربیت نیروی ماهر گفت: هر واحد تولیدی می‌تواند هم زمان یک واحد آموزشی باشد و قانون نیز در این زمینه تکالیفی مشخص کرده که باید ادا شود. 

معاون وزیر تعاون در پایان، با بیان اینکه ارائه تسهیلات به افراد متقاضی کار باید منوط به داشتن مهارت باشد، اظهار داشت: این موضوع باید به شکل پایلوت از استان قزوین که فرهنگ کار و تلاش بالایی دارد مورد توجه قرار بگیرد. 

در این مراسم از نظامنامه اعطای «نشان ملی مهارت» و اولین کتاب آموزش رایانه به خط بریل ویژه نابینایان رونمایی شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز