رونمایی از عروسکهای دیار و تیار/ آنقدر تنوع عروسکی داریم که نیاز به خارجیها نداریم
در عصر اندیشه، میتوان با الهام از دهکده جهانی مک لوهان و تلفیق فرهنگهای متفاوت به جریانی وصل شد و حال بشر امروز را، اندکی بهتر کرد؛ شری که آشفته و تنهاست و دنبال آرامش میگردد.
به گزارش ایلنا، در مراسم رونمایی از عروسکهای مردمشناسی لرهای فیلی که عصر دیروز ۲۸ آذرماه در سومین جشنواره فرهنگی قوم بزرگ لر (جشنواره بلوط) در دانشگاه تهران برگزار شد، عادل بزدوده گفت: دانشجویان رشته هنر باید بدانند در سرزمینمان ایران چنان تنوع فرهنگ عروسکی وجود دارد که نیازی نیست دنبال خلق عروسکهای خارجی برای فرزندانمان باشیم و بهتر است از این منابع غنی فرهنگی استفاده کنیم.
خالق عروسک «زی زی گولو» همچنین بیان کرد: قوم بزرگ لر و گنجینههای فرهنگی و عروسکیاش یکی از این منابع مهم اطلاعاتی است که باید به ماخذهای مکتوب تبدیل شود تا سر مشق نمایشنامه نویسان و فیلم نامه نویسان باشد و اشاعه یابد و به فرهنگی جهانی تبدیل شود.
در این مراسم آمن خادمی، طراح عروسکهای لر فیلی با نامهای دیار (زن) و تیار (مردانه) گفت: فروردین ۹۵ بود که به همراه خواهرم، عروسک لیلی را احیا کردم. هرچند، قصه احیا کردن لیلی به ماجرای غمگنانه مرگ خواهرم برمی گردد اما امروز ساخت و احیای لیلی موجب کارآفرینی برای زنان نورآباد ممسنی شده و مردمان شهرها و مناطق دیگر هم با لیلی و قصههایش آشنا هستند چراکه مو، اسکلت و رقص لیلی فلسفه و داستان خاص خود را دارد.
مدیر عروسکخانه ماهور به طراحی عروسکهای لر فیلی اشاره و بیان کرد: حدود چهار ماه تحقیقات روی لباسهای لر فیلی طول کشید و ما منابع مکتوب و شفاهی مختلفی را مطالعه کردیم و نتیجه آن یک زوج عروسکی به نام دیار (زن) و تیار (مرد) شد که هر کدام پنج مدل لباس دارند و ما تلاش کردیم از هر آنچه در قدیم بوده، برای طراحی لباس استفاده کنیم. همچنین صورت عروسکها را با توجه به آناتومی چهره واقعی طراحی کردهایم و به مرور زمان تنوع چهره را نیز لحاظ خواهیم کرد.
خادمی که عروسکهای اردکانی با نامهای مهرآب، بیبی کُگ و ماه بیبی را نیز طراحی و بازسازی کرده، افزود: متأسفانه لباس لرهای فیلی در مقایسه با لرهای جنوبی و بختیاری که استفاده روزمره دارد، فقط بهصورت محفلی پوشیده میشود. ما تلاش کردیم با استفاده از پارچههای متنوع، لباس ویژهای برای عروسکها تهیه کنیم که جوانها ترغیب به پوشیدن این لباسها شوند.
در ادامه مراسم زهره مسعودپور، پژوهشگر اجتماعی گفت: مقوله قومیت و فرهنگ و خرده فرهنگ در جهان کنونی ما، مساله بسیار مهمی است که اگر بدان پرداخته نشود، میتواند به بیراهه کشیده شود. همگان شاهدیم که عطش به قومیت گرایی، چندی است که مورد توجه و پشتیبانی خود قومیتها قرار گرفته است؛ اما با چه سبک و سیاق و روندی؟
وی افزود: بنا به یکی از تعاریف مقوله فرهنگ، میتوان فرهنگ را چنین تعریف نمود: مجموعهای از مولفههایی همچون باورها، تن موش، موسیقی، مذهب، باورها، نمادها، قوانین و... که در قلمروی مشخصی از جغرافیا، در سیری تاریخی و بازهٔ زمانی، توسط افراد همان قلمرو زیسته و تجربه شده و قوام یافته است؛ در نتیجه، فرهنگ هر جامعهای مختص همان جامعه است و هیچ فرهنگی بر فرهنگ دیگر جوامع، برتری ندارد.
مسعودپور ادامه داد: جهان امروز ما، جهان ارتباطات و دادهها و انباشت اطلاعات است و با پیشرفت وسایل ارتباطات جمعی، دیگر، فرهنگها را نمیتوان مختص به تاریخچه زیسته خود دانست. امروز، مساله دهکده جهانی شکل گرفته که به درهم تنیدگی فرهنگها از هر نوعی در کل جهان اشاره دارد و ما جزوی از این دهکده هستیم.
این پژوهشگر اجتماعی در پایان گفت: در عصر اندیشه، میتوان با الهام از دهکده جهانی مک لوهان و تلفیق فرهنگهای متفاوت به جریانی وصل شد و حال بشر امروز را، اندکی بهتر کرد؛ شری که آشفته و تنهاست و دنبال آرامش میگردد.
سومین جشنواره فرهنگی قوم بزرگ لر (جشنواره بلوط) از ۲۶ تا ۲۹ آذرماه در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار میشود و امروز ۲۹ آذر ماه ساعت ۱۴ اختتامیه آن در تالار فردوسی دانشکده برگزار میشود.