در سال ۱۴۰۳ کدام آلبومها منتشر شد؟

سال گذشته را باید مقطع پرکاری موزیسینهای سبکهای مختلف دانست. در سال گذشته چندین آلبوم منتشر شده که تعداد آنها از آثار منتشر شده سال ۱۴۰۲ بیشتر است. این گزارش به تولیدات حوزه سنتی و بیکلام در سال ۱۴۰۳ اختصاص دارد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، در سال گذشته هنر ایران دستخوش اتفاقاتی بود که با هنر گاه مرتبط بودهاند و گاه خیر. به هر روی مهمترین معضلی که میتوان آن را بر هنر موثر دانست، اوضاع اقتصادی مملکت است. هرچند باید گفت سال ۱۴۰۳ نسبت به سالهای قبلی مقطعی آرامتر و بیحاشیهتر بوده است. موسیقی نیز از این قاعده مستثنی نیست. آنهایی که در زمینه هنرهای مختلف فعالیت داشتهاند و آنهایی که مخاطبان جدی هنر هستند، دوران کرونا و وقایع سیاسی و اجتماعی سالهای گذشته را از یاد نبردهاند و بر اساس همین مقایسه است که سال ۱۴۰۳ سالی آرامتر بوده است.
در سال گذشته هنرمندان عرصه موسیقی نسبت به قبل فعالتر بودهاند. برگزاری کنسرتها و رویداد مهمی چون جشنواره موسیقی فجر طبق روال و برنامهریزیهای انجام شد. البته اتفاق مهمی که سال گذشته رخ داد تغییر و تحولات مدیریتی بود که در وزارت ارشاد و زیر مجموعههای آن رخ داد. پیش از جشنواره موسیقی فجر و دیگر رویدادها بود که با شهادت شهید رییسی و تیمش در سانحه سقوط هلیکوپتر و روی کار آمدن دولت پزشکیان تغییر و تحولاتی در بدنه وزارت ارشاد و البته دیگر نهادها صورت گرفت. سیدعباس صالحی وزیر ارشاد دولت حسن روحانی دوباره این مسئولیت را به عهده گرفت و جای محمدمهدی اسلامی بر صندلی وزارت نشست. محمود سالاری به عنوان معاون اسماعیلی جای خود را به نادره رضایی داد. امیرحسین سمیعی مدیر وقت دفتر موسیقی نیز جای خود را به احمد صدری دارد و این هنرمند پیشکسوت به عنوان سرپرست دفتر موسیقی پشت میز مسئولیت نشست. به هرحال با همه اینها تا به اینجا روال انجام کارها حفظ شده است.
یکی از موضوعات مهم در عرصه موسیقی تولید آلبوم است. این رویه نیز با وجود تورم بیش از حد و گرانیهای معمول به طور کم وبیش در سال گذشته مورد توجه بوده است. حال با پایان سال میتوان خروجی این روند را در جهت تولید و ارائه آلبومهای مهم مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد.
باید گفت در سال ۱۴۰۳، هنرمندان ایرانی آلبومهای متنوعی را در ژانرهای گوناگون منتشر کردند که هر کدام بازتابی از فرهنگ و هنر موسیقی کشورمان هستند. در ادامه، به معرفی برخی از این آلبومها میپردازیم:
آلبوم «تنها و صحرا»
یک اثر بیکلام در حوزه موسیقی سنتی
مجموعه موسیقایی «تنها و صحرا» عنوان یکی از تازهترین آلبومهای بیکلام منتشر شده در بازار موسیقی است که سال ۱۴۰۳ با هنرمندی محمدرضا عطار و صادق شریعتی در قالب یک اثر بیکلام پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
محمدرضا عطار در این اثر سنتور نواخته و صادق شریعتی نوازنده تنبک است.
«تنها و صحرا»، «تک نوازی سنتور»، «جان من»، «داد»، «دست افشان»، «ناگهان خاموش»، «محاط»، «وهم» قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده اند.
محمدرضا عطار از جمله هنرمندانی است که فراگیری سنتور را نزد هنرمندانی چون سعید نیاکوثری، امین رهایی و رضا صلاحی آغاز کرد و در دانشگاه نیز از آموزههای مسیح افقه بهرهمند شد.
کسب مقامهای متعدد در جشنوارههای کشوری و استانی و همکاری با گروههای مطرح موسیقی کشورمان در قالب آلبوم و کنسرت از جمله فعالیتهای موسیقایی عطار در حوزه اجرایی محسوب میشود. این هنرمند در سی امین جشنواره موسیقی فجر به همراه گروه «هم نوازان ایران» در بخش موسیقی کلاسیک ایرانی موفق به کسب مقام اول شد.
آلبوم «مولانا تا سایه»
رپرتواری از اشعار مولانا
آلبوم «مولانا تا سایه» به آهنگسازی پیروز ارجمند و خوانندگی کیوان رستگاری روز جمعه بیست و پنجم خردادماه سال گذشته در موزه موسیقی ایران رونمایی شد.
پروژه موسیقایی «مولانا تا سایه» را پیروز ارجمند آهنگسازی کرده و خوانندگی آن به عهده کیوان رستگاری بوده است. مهران اکرمی نیز تنظیمکنندگی آن را به عهده داشته است.
«من نه چنانم که تویی» با شعر مولانا، «مطرب مهتاب رو» با شعر مولانا، «معشوقه به سامان شد» با شعر مولانا، «صورتگر نقاش» با شعر مولانا، «عید نو» با شعرمولانا، «ای عشق» با شعر هوشنگ ابتهاج، «ای عاشقان» با شعر مولانا، «مژده بده» با شعر ابتهاج از جمله قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شدهاند.
از عوامل این اثر میتوان به علی جعفری پویان، بردیا کیارس، سینا جهان آبادی، امین غفاری، تینا جامه گرمی، حامد کرمانی، علیرضا دریایی نوازندگان ویولن، فیلیپ اگنس نوازنده ویولن مهمان، علی جعفری پویان، میلاد عالمی، علیرضا دریایی، میثم مروستی نوازندگان ویولا، کریم قربانی نوازنده ویولنسل، علیرضا دریایی نوازنده کمانچه، بابک ریاحیپور نوازنده گیتاربیس، درشن آنند نوازنده طبلا، علی جمالی نوازنده تارآذری و گیتار الکتریک، همایون نصیری، علی جمالی و کورش بزرگپور نوازندگان پرکاشن، مهران اکرمی نوازنده سازهای الکترونیک، پیانو، طراحی، پروگرام، اجرای درامز و پرکاشن، فیروزویسانلو و علی جمالی نوازنده گیتار نایلون، آرین قیطاسی نوازنده ساکسفون، پریسا دلفانی همخوان، صالح زند خواننده همخوان، روحالله ملکوتی عکس، امید نیکبین، رضا اسدپور، سامان مهدوی، مهران احمدی صدابرداران، سامان مهدوی میکس و مسترینگ، حمید رضا کاشانی نقاشی خط و گرافیک، الهه تراکمه و محمدرضا محمدی گرافیست و طراحی جلد، اشاره کرد.
پیروز ارجمند آهنگساز، مدرس دانشگاه، مدیرکل اسبق دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل مرکز موسیقی حوزه هنری انقلاب اسلامی که طی سالهای گذشته پروژههای موسیقایی مختلفی را به سرانجام رسانده است.
آلبوم «سرو بیخزان»
پیشکش به زندهیاد پرویز مشکاتیان
آلبوم «سرو بیخزان» عنوان یکی از تازهترین آثار منتشر شده در فرآیند تولید و فروش محصولات موسیقایی است که سال گذشته در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.
این آلبوم به آهنگسازی عباس ابوالحسنی و خوانندگی مجتبی عسگری منتشر شده است.
امیر ابوالحسنی نوازنده تمبک، حسین رضایی نیا نوازنده دف، علی اکبر فراهانی نوازنده نی، میلاد موسوی نوازنده کمانچه، حامد شمسی نوازنده عود، سه تار و بم تار، میلاد محمدی نوازنده تار، سامان صادقیان نوازنده تار، هوشمند عبادی نوازندی نی و عباس ابوالحسنی نوازنده سنتور گروه نوازندگان این آلبوم را تشکیل میدهند.
«سرو بیخزان»، «ساز و آواز» با شعر سعدی، «رقص پرنیان»، «بهانه دیدار»، تک نوازی نی، «راز» و تصنیف «شاد آمدی» با شعر مولانا از جمله آثاری هستند که در این آلبوم گنجانده شده اند.
در توضیح این آلبوم آمده است: «فرهنگ ایرانی گلستانی است کهن و دیرپا که زبان و ادب پارسی همچون سرچشمهای روشن و گوارا زندگانیاش بخشید و موسیقی ایرانی همانند گلها و درختانی سرسبز برایش شادابی و خرمی به ارمغان آورده اند. در این میان گزافه نیست اگر استاد پرویز مشکاتیان را سروِ آزاد گلستان فرهنگ و هنر ایران بخوانیم. هنرمندی که بر زیبایی و خرمی موسیقی ایرانی بسیار افزود و نه تنها در روزگار خویش که در زمانه مانا شد.
آلبوم «شهرزاد»
اثری از پدر موسیقی الکترونیک ایران
«شهرزاد» یکی از آلبومهای متفاوت سال گذشته است که با آهنگسازی علیرضا مشایخی و نوازندگی پیانو توسط فریما قوام صدری به مرحله تولید رسیده است.
«در حاشیه کویر»، «نبرد»، «شکست»، «زندانی»، «خشم»، «آن سوی ابرها»، «فرار»، «سراب»، «انتظار» عنوان قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده اند.
در توضیحات تکمیلی این آلبوم آمده است: علیرضا مشایخی در یک سفر فرضی که به مجموعه پنجگانهای برای پیانو انجامید، ظرفیت تکامل و انبساط، «نامه ها» ۱۰۶ موسیقی ایران را ملموس کرد.
«داستانهای کوتاه» اپوس ۱۱۳، «کریستال شمارههای یک و دو» اپوس ۱۱۱، «در جستجوی زمان از دست رفته» اپوس۱۱۰، اپوس ۱۱۵ و «شهرزاد» اپوس داستان «شهرزاد» مجموعه پنجگانههایی هستند که تخیل مشایخی در بر میگیرند. این آثار بهانهای میشود برای جستجو و بیان اندیشههای فلسفی او.
علیرضا مشایخی از جمله آهنگسازان و موسیقیدانهای برگزیده موسیقی ایرانی است که بسیاری از کارشناسان حوزه موسیقی او را به عنوان پایه گذار موسیقی مدرن در ایران میشناسند. این هنرمند از اولین آهنگسازانی است که پیامآور نوگرایی در موسیقی ایران است و در این راه توانسته که موسیقی الکترونیک را تصنیف کند. این در حالی است که تولید چندین آلبوم مختلف، برگزاری کنسرتهای متعدد، تدریس در حوزههای مختلف دانشگاهی و استفاده بسیاری از مجموعههای بین المللی از آثار این آهنگساز از جمله فعالیتهای علیرضا مشایخی در عرصه موسیقی محسوب میشود.
آلبوم «بداهه»
با نوازندگی سه هنرمند برگزیده موسیقی ایرانی
مجموعه بیکلام «بداهه» عنوان یکی از تازهترین آثار منتشر شده در فرآیند تولید و توزیع آثار موسیقایی با هنرمندی محمدعلی کیانی نژاد، شهرام میرجلالی و سعید رودباری است که به تازگی در اختیار شنوندگان موسیقی ایرانی قرار گرفته است.
«دستگاه شور»، «آواز شوشتری»، «آواز بیات اصفهان»، «دستگاه ماهور»، «دستگاه چهارگاه»، «دستگاه سه گاه»، «آواز ابوعطا»، «آواز بیات ترک» قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده اند.
محمدعلی کیانی نژاد نوازنده، آهنگساز و پژوهشگر موسیقی درباره این اثر نوشته است: این مجموعه از اواخر سال ۱۳۶۰ تا اواسط سال ۱۳۷۰ در فضایی خصوصی اجرا شد. در آخرین دوره نوار کاست و نوار ریل، که صداهای آنالوگ آنها گرم و گیرا ضبط و شنیده میشدند ذائقه شنیداری امروز متفاوت شده و از شرایط صوتی امروزی گریزی نیست.
میرعلیرضا میرعلی نقی پژوهشگر موسیقی درباره این آلبوم نوشته است: دست کم سی سال از ضبط این اجراها گذشته و به گوش کسی نرسیده است. انتشار پالایش یافته آن، غباررویی از دستاوردی است که در آن عناصر موسیقایی، فردی و فرهنگی به هم نشینی مثال زدنی رسیدهاند و لحظاتی پرتلالو آفریدهاند که نمونههایی از آن را در هم نوازیهای شهناز و کسایی شنیدهایم.
آلبوم «عشق و آزادی»
اولین اثر رسمی گروه «کولی»
«عشق و آزادی» عنوان اولین آلبوم گروه موسیقی کولی است که بهروز فرمانی سرپرستی و تهیهکنندگی آن را به عهده داشته است. در سبک فلامنکو و با حضور و همکاری جمعی از نوازندگان و عوامل حرفهای این عرصه تهیه و تولید شده است.
در تهیه این آلبوم، بهروز فرمانی علاوه بر اینکه سرپرست و تهیهکننده است، نوازندگی کاخن را نیز به عهده دارد.
سعید نجفی (گیتار)، سینا خانیزاده (گیتار و هارمونیکا)، آرین کشیشی (گیتار باس)، امید فرهودنیا (گیتار باس)، بهنام شهرکی (میکس و مسترینگ) دیگر نوازندگان و اعضای این گروه هستند.
ضبط آلبوم «عشق و آزادی» در استودیو پارت انجام شده و آرزو صادقی و عاطفه خدابخش به ترتیب طراح کاور آلبوم سازنده تیزر هستند.
مجموعه «دستگاههای موسیقی ایران»
بزرگترین و گرانترین پروژه موسیقی ایران
«دستگاههای موسیقی ایران» به آهنگسازی و تالیف حسین علیزاده را باید یکی از بزرگترین و گرانترین مجموعههای چند سال اخیر بدانیم که روز شنبه سی و یکم شهریور سال ۱۴۰۳ در فرهنگسرای ارسباران تهران رونمایی شد.
این پروژه که مبلغ آن برای خریداران حدود سیزده میلیون تومان است.
حسین علیزاده این پروژه مرجع را با همکاری هنرمندان مهم و موثر عرصه موسیقی اعم از خوانندگان و نوازندگان تولید کرده است.
علیزاده در بخشی از صحبتهایش، در آیین رونمایی مجموعهاش درباره آن گفته است: طی سالهای اخیر ردیفهای زیادی توسط ناشران به صورت زیرمیزی منتشر شده است ولی چه سر کلاس چه موقع ضبط، استاد فکر میکرده که شاگرد روبهروی او نشسته است. او فکر نمیکرد که شاید مخاطب هم میتواند روبهروی او باشد. ولی وقتی استادانی چون صبا، وزیری و شهناز به این نکته بسیار مهم در ورای آنچه در حوزه آموزش میگذرد پی بردند ماجرا شکل دیگری گرفت و آنها توانستند موسیقی ردیف را به درستی به مخاطبان معرفی کنند. این روند در شرایطی قرار گرفت که در دوران معاصر به واسطه مجموعههایی چون کانون پرورش فکری و مرکز حفظ و اشاعه موسیقی، فعالیتهای خوبی اجرا شد اما بعد از مدتی ماجرا به سمت دیگری رفت و موضوع ردیف بسیار تکراری شد و خیلی روی یک ردیف متمرکز شدند. در حالی که اگر به همین فعالیتهای ما در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی توجه میکردند، میتوانستیم شاهد اتفاقات بهتری در حوزه موسیقی ردیف باشیم. چون ما در آنجا با انواع و اقسام ردیفهای استادان برجسته موسیقی آشنا میشدیم که دربرگیرنده ارزشهای زیادی بود.
حسین علیزاده در مقدمه کتاب این مجموعه موسیقایی آورده است: در این مجموعه تلاش بر این است که نه تنها اهل فن، بلکه مردم علاقهمند نیز همه با این نغمهها و آهنگها مانوس باشند و آنها را به عنوان میراث تاریخی و فرهنگی در ذهنِ خود محفوظ بدارند.
اولین آلبوم رسمی گروه «کولی» با عنوان «عشق و آزادی» به سرپرستی و تهیهکنندگی بهروز فرمانی منتشر و روانه بازار موسیقی کشور شد.
آلبوم «رواق»
اثری بر اساس موسیقی سنتی ایران
«رواق» عنوان آلبومی است که احمدرضا خواه آهنگسازی آن را به عهده داشته و مجتبی عسگری خواننده آن است. این مجموعه با همراهی گروه موسیقی «سپهر» توسط انتشارات «ماهور» روانه بازار شده است.
پریسا کاشفی نوازنده تار و همخوان، المیرا مردانه نوازنده کمانچه، نجمه صغیر نوازنده عود، احسان عابدی نوازنده نی و همخوان، فرید خردمند نوازنده تمبک و بندیر، احمد رضا خواه نوازنده سنتور گروه اجرایی این آلبوم را تشکیل میدهند.
در توضیحات تکمیلی این آلبوم آمده است: «از زمانی که ایده استفاده از فنون و مصالحِ آهنگسازیِ قدیم، با الگوهایی از آهنگسازانِ جوانِ معاصر و یا آثارِ بازنوازی شده ایرانیانِ دربارِ عثمانی، مطرح شده و اینجا و آن جا پیروانی پیدا کرده، همه چیز نشان داده است که به کارگیریِ این فنون و مصالح میتواند هیچ تعارضی با هویتِ موسیقیِ کلاسیکِ ایرانی نداشته و تنها در جهتِ غنی کردنِ آن به کار رود.»
گفتنی است آنچه در مجموعه «رواق» میشنویم همنشینی متناسب تفکر آهنگسازانه است با سنت بداهه پردازانه و این «تفکر آهنگسازانه» که چه قدر خوب میشد اگر به جای آن، مطابق آنچه در فرهنگهای ترکی و تاجیکی، با سبقت گرفتن از ما در به کاربردن اصطلاحات فارسی رواج دارد، میگفتیم «تفکر بسته کارانه»، چیزی جز هماهنگسازی عناصر مختلف یک اثر در یک طرح ساختاری از پیش فکر شده نیست.
آلبوم «در انتظار باران»
یک آلبوم سنتی اما بیکلام
تازهترین آلبوم حمید بهروزینیا نوازنده، آهنگساز و مدرس موسیقی با عنوان «در انتظار باران» یکی دیگر از آثار منتشر شده در سال گذشته است.
بهروزینیا از سه سال پیش مشغول کار کردن روی این مجموعه بوده است.
به گفته بهروزینیا، این اثر شامل ۹ قطعه است که در هر قطعه ساز تار یا سهتار با توجه به حال و هوای ملودی با ساز یا سازهای دیگر ترکیب شده است. همچنین هر کدام از قطعات در برههای از زندگی من ضبط شده که مسائل و دغدغههای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی در این آلبوم تاثیرگذار بوده است. البته قطعه هفت این آلبوم با عنوان «حدیث آشنایی» اثر جاودانه مرحوم حبیب الله بدیعی است.
او همچنین گفته: تفاوت این اثر با آلبومهای قبلی این است که هر قطعه مستقل است و ارتباطی به قطعه قبل و بعد خود ندارد. همچنین سازبندی در هر ترک متفاوت است چون به طور معمول در آلبومها یک سازبندی ثابت برای تمامی آلبوم استفاده میشود.
آلبوم «رواق» به آهنگسازی احمد رضاخواه، خوانندگی مجتبی عسگری و همراهی گروه «سپهر» در ژانر موسیقی ایرانی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
آلبوم «Tut Agac»
رپرتوار کوبهای خطه آذربایجان
«Tut Agac» تازهترین آلبوم وحید اسداللهی (نوازنده نغاره، قاوال و سازهای کوبهای آذربایجان) یکی دیگر از آثار منتشر شده در سال ۱۴۰۳ است.
او این اثر را با همکاری فرزندانش مراد اسداللهی و رضا اسداللهی در قالب ۱۱ قطعه پیش روی مخاطبان قرار داده است.
وحید اسداللهی تلاش کرده آلبوم اخیرش را مانند دیگر آثارش در قالب یک فضای ریتمیک و با استفاده از سازهای منطقه محل تولدش فضای با طراواتی را به شنوندگان این حوزه موسیقایی ارائه دهد.
وحید اسداللهی نیاری از جمله هنرمندان موسیقی آذربایجان در حوزه نوازندگی «ناغارا» یا «نقاره» است که در سال ۱۳۳۹ در خانوادهای ترک زبان و موسیقی دوست در تهران به دنیا آمد. این هنرمند از کودکی به موسیقی علاقهمند شد و ریتم نوازی را با سازهای «قاوال» (دایره) و «ناغارا» شروع کرد. وی در ۱۴ سالگی وارد ارکسترهای حرفهای شد و بعدها با انتشار بیش از ۱۵ آلبوم موسیقی بدون کلام، اجرای کنسرتهای بسیاری در ایران و دیگر کشورها و همچنین همکاری با بسیاری از هنرمندان مطرح و سرشناس توانست تاثیر چشمگیری در گسترش موسیقی آذربایجانی داشته باشد.
«آی بنیظ» با همراهی قاسم رحیم زاده و کامبیز گنجه ای، «بنفشه» با همراهی جیحون داداش اف و فیروز علی اف، «ریما» با همراهی رحمان اسداللهی، «ائلین»، «اوزون دره»، «دُرافشان» با همراهی کامبیز گنجهای و خان نار جعفر اف، «دوگاه»، «ماهور هندی» با همراهی رحمان اسداللهی، «رِنگهای آذربایجان» با همراهی رحمان اسداللهی، «وصال» با همراهی رحمان اسداللهی، «ریتمهای آذربایجان»، «نغمههای آذربایجان» با همراهی رحمان اسداللهی و «ردیفهای موسیقی آذربایجان» با همراهی رحمان اسداللهی از جمله پروژههایی است که تاکنون از وحید اسداللهی در قالب آلبوم پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
آلبوم «آموختههای من»
یک اثر از شاگرد محمدرضا شجریان
آلبوم «آموختههای من» با خوانندگی محسن کرامتی از هنرمندان پیشکسوت عرصه آواز یکی دیگر از آلبومهای منتشر شده در سال گذشته است.
محسن کرامتی در زمان انتشار اثرش درباره آن نوشته بود:
«مجموعه حاضر که حاصل سالها تلمذ صاحب این قلم در محضر محمدرضا شجریان است، ارائهای در حد بضاعت من است. البته دوران فراگیری این ردیف را که تقریبا ۹ سال طول کشید میتوانم به دو دوره تقسیم کنم:
دورهای حدودا یک سال و نیمه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، از اردیبهشت ۱۳۵۶ تا حوالی تیر ۱۳۵۷ که طی آن آوازهای ابوعطا، دشتی و بیات ترک را درس گرفتم و دورهای تقریبا ششساله پس از انقلاب که با وقفهای چهارده ماهه از مهر ۱۳۵۸ آغاز شد. خود این دوره دوم را به دو بخش میتوانم تقسیم کنم: بخش اول آن مدت کوتاهی بود که در کانون چاووش تعلیم میگرفتم و تا زمستان همان سال ۱۳۵۸ ادامه دادمش و در این مدت آوازهای افشاری و کرد بیات را یاد گرفتم. بخش آخر دوران یادگیریام هم از زمستان ۱۳۵۸ تا اسفند ۱۳۶۵ تماما در منزل استاد شجریان بود.
در این دوره آخر، شیوه تدریس استاد متنوع بود؛ به این معنی که برخی دستگاهها و آوازهای باقی مانده را بدون ضبط و به صورت سینه به سینه و بعضی را با ضبط گوشه به گوشه، یعنی هرهفته یک گوشه را تعلیم میدادند. استاد دستگاههای چهارگاه و راست پنجگاه را به یک باره ضبط و نوار آنها را در اختیار هنرجویان قرار داد تا هرهفته یک گوشه از آنها را به عنوان تکلیف هفتگی تحویل بدهیم.»
آلبوم «آتش نهان»
همکاری مشترک بابک زرین و همای
آلبوم «آتش نهان» با آهنگسازی بابک زرین و صدای پرواز همای از روز دوشنبه دوازدهم آذر در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
این آلبوم در ۹ قطعه به نامهای «دلربایی»، «برکه رویا»، «عشق وعقل»، «آتش نهان»، «ماه من»، «آخرین فریاد»، «خسته»، «گریه کردم»، «حکایت دل» با همکاری هنرمندانی چون معین برزه، مجید افشاری، محمدرضا یار، صابر قدیمی و حافظ در بخش شاعران و ترانه سراها منتشر شده است.
موزیسینها و نوازندههای سرشناسی چون علی جعفری پویان، میلاد عالمی، حامد کرمانی، اهورا خدامی، بردیا کیارس، ناصر رحیمی، مهرداد عالمی، هادی اسماعیلی، عادل اصغرزاده نیز در این آلبوم به عنوان نوازنده حضور داشتند.
آلبوم «لیلی های»
اثری از موزیسینهای خراسانی
«لیلی های» یکی از مجموعههای تولید شده در سال گذشته، در قالب سومین اثر از مجموعه «آن دگر» به روایت جمشید پورعطایی و تنظیم مرتضی یگانهراد، مجید یگانهراد و سوگند عباسی توسط نشر و پخش «جوان» پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
گفتنی است، ضبط مجموعه «آن دگر» در سال ۱۳۸۹ با آواز و آثاری از زنده یاد غلامعلی پورعطایی که آلبوم اول در سال ۱۳۹۴ با نام «آن دگر ۱» توسط نشر آوای حنانه روانه بازار شده بود، آغاز شد. آلبوم دوم هم در سال ۱۳۹۶ با عنوان «نوایی» توسط نشر و پخش جوان منتشر شد و در همان سال در پنجمین جشن سالانه «موسیقی ما» موفق شد عنوان بهترین آلبوم از نگاه کارشناسان را کسب کند و در نهایت آلبوم سوم با نام «لیلی های» این بار با حضور فرزندان غلامعلی پورعطایی ضبط و آماده انتشار شده است.
در این آلبوم جمشید پورعطایی با آواز و دوتار خراسان، هادی پورعطایی با دوتار، علی پورعطایی با دوتار و هنرمندان دیگری همچون کامبیز گنجهای نوازنده تمبک، حسین خدایینیا نوازنده کمانچه، حسین رضایینیا نوازنده دف و همایون نصیری نوازنده سازهای کوبهای به هنرنمایی پرداختهاند.
«آفتاب»، «دل آرام»، «شوریده»، «لیلی های»، «دوبیتی» و «گِله» شش روایتی هستند که در این آلبوم برای مخاطبان در نظر گرفته شده است.
آلبوم «شین میم سین»
اثری از کیخسرو پورناظری پس از سالها
«شین میم سین» را باید یکی از مهمترین آلبومهای تولید شده در سال ۱۴۰۳ برشمرد. اهمیت این آلبوم در وهله اول آهنگسازی آن است که توسط کیخسرو پورناظری انجام شده است. موضوع مهم دیگر در این مجموعه موسیقایی خوانندگی همایون شجریان است. به هرحال همایون شجریان را باید یکی از خوانندگان معاصر برشمرد.
این آلبوم در ژانر سنتی میگنجد.
این آلبوم موسیقی با اشعاری از مولانا وحافظ و با همراهی گروه «تنبور شمس» و روایتی از حفظ ریشههای موسیقایی شامل ۹ قطعه؛ «یارکان»، «امروز»، «تکنوازی تنبور»، «آواز مست و خراب»، «مغانه»، «مردان خدا»، «ای ماه»، «افسانه تنبور» و «افسانه دل»، ۶ سال فرآیند تولید آلبوم «ش م س» به طول انجام شد. همایون شجریان و سهراب پورناظری دی ماه سال گذشته در صفحات شخصی خود در فضای مجازی از انتشار این آلبوم خبر داده بودند
زمان انتشار این اثر شهریورماه سال گذشته بوده و تعداد قطعات آن ۹ اثر است.
این آلبوم پس از حدود ۶ سال تلاش مشترک تهیه و تنظیم شده است و شامل قطعاتی مانند «یاراکان»، «امروز»، «تنبور سولو» و «افسانه دل» است.
آلبوم «این روزها»
اثری از احسان خواجهامیری با اشعاری از اهورا ایمان، حسین غیاثی و محمدسعید میرزایی
آلبوم «این روزها» یکی دیگر از مجموعههای موسیقایی تولید شده در سال گذشته است که احسان خواجهامیری فرزند ایرج خواننده موسیقی ایرانی خواننده آن است.
آهنگسازی آلبوم «این روزها» به عهده علیرضا افکاری بوده و تعداد قطعات آن هشت اثر است.
گفتنی است این آلبوم چهارمین همکاری خواجهامیری و علیرضا افکاری به حساب میآید.
خواجهامیری حدود شش سال پس از آلبوم قبلیاش (شهر دیوونه)، آلبوم «این روزها» را در حالی منتشر کرد که هیچیک از ترانهسرایان، آهنگسازان و تنظیمکنندگان آلبوم قبلی در آلبوم جدید حضور ندارند.
اهورا ایمان، حسین غیاثی، میثم یوسفی و محمدسعید میرزایی ترانهسرایان آلبوم هستند و بامداد امینی، امیربهادر دهقان، محمد رجبیان و هومن نامداری، قطعات آلبوم را تنظیم کردهاند.
امید حجت، مهرداد عالمی، کیان دارات، حسن اکبریان، ابراهیم علوی، سجاد علیزاده و سامان معتمد، در آلبوم «این روزها» نوازندگی کردهاند.
محمد فلاحی (میکس و مسترینگ)، میثم خلفی (مدیریت تولید)، نیما بیک (مدیریت اجرایی)، محمد یعقوبخانی (طراحی گرافیک و تایپوگرافی) و محسن متفکریان و معین هاشمینسب (عکاسی) سایر عوامل آلبوم هستند.
من و بابا (۱۳۸۳)، برای اولین بار (۱۳۸۴)، سلام آخر (۱۳۸۶)، فصل تازه (۱۳۸۷)، یه خاطره از فردا (۱۳۸۹)، عاشقانهها (۱۳۹۱)، پاییز، تنهایی (۱۳۹۳)، سی سالگی (۱۳۹۵) و شهر دیوونه (۱۳۹۷)، آلبومهای قبلی احسان خواجهامیری بودهاند.
آلبوم موسیقی «باوان»
همنوازی شمشال و ضرب کُردی
«باوان» آلبومی است که در دسته آثار نواحی و کردی میگنجند. این اثر سومین اثر مستقل فرزاد بازگیر است که در آخرین روزهای اسفندماه منتشر شد.
این اثر دومین آلبوم فرزاد بازگیر پس از آلبوم «زِمکان» و سومین اثر مستقل وی پس از تک آهنگ «چهو وه ری» است که به بازار موسیقی میآید.
این آلبوم شامل ۹ قطعه آهنگ در ۵۲ دقیقه است. سه قطعه آن باکلام و با اشعاری از شاعران کرد زبان است. در اثر حاضر ساز شمشال هَورامی با ضرب کُردی منطقه مُکریان که از قدیمیترین سازهای موسیقی کُردی است، به جهت همنوایی و همراهی با ساز تنبور به ترتیب توسط نیما شفیعی و عزیز کنگرلو نواخته شدهاند.
همچنین، در سایر ملودیها ساز شمشال به عنوان ساز ملودیک شخصیت و نقش مشخصی را داراست و نوازنده ضرب کُردی به عنوان سازکوبهای با توجه به قابلیتهای این ساز ریتمها و دورهای مختص مقامات تنبور را مینوازد.
در سه قطعه با کلامِ کوردسان، شهراره دهرون و مجنون، کامبیز رجبی آواز و تصنیفها را با توجه به شاخصههای مقامات تنبور اجرا میکند.
گفتنی است، در قطعات این آلبوم از موتیفها و فواصل مقامات ئهلوهن، گِلوه ده ره، گُل وه خاک، سهر تهرز، بابانائوسی، شاخوهشینی، تهرزِ روسهم و همچنین اوزان موجود در رپرتوار موسیقی تنبور استفاده شده است.
در معرفی این آلبوم آمده است: «در گستره غربی ایران فرهنگهای موسیقایی غنی و کهنی وجود دارند که از آن جمله میتوان به نوای سازهایی چون تنبور، دف، شمشال، دوزله، نرمه نای، سرنا، ضرب کُردی و آواهایی چون مور، هوره، سیاچمانه و چپله اشاره کرد. همسویی فراوانی میان این نغمات نهفته است به طوری که آثار موسیقی آوازیِ مور و هوره و ملودیهای شاخص مجموعه سازهای بادی کُردی در مقامات تنبور نیز به گوش میرسند. همچنین ریتمهای متنوع و پیچیدهای که در همه این موسیقیها مشترک هستند.»
آلبوم «باوان» از نیمه اول اسفندماه از طریق رسانههای مختلف و همچنین بیب تونز در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است و به زودی منتشر میشود.
دو آلبوم «آثار کوچک باروک برای ویولا و پیانو» و «آثار کوچک باروک برای ویولن و پیانو»
امیرحسین طائی مدرس موسیقی، در سال گذشته ۲ آلبوم جدید منتشرکرده که محوریت آنها موسیقی باروک برای ویولا و ویولن است.
این ۲ آلبوم شامل مجموعهای از قطعات دوره باروک از آهنگسازان یوهان سباستیان باخ (Johann Sebastian Bach) و فرانسوا ژوزف گوسک (François-Joseph Gossec) هستند که با اجرای این هنرمند ضبط شدهاند.
قطعات این مجموعه شامل مینوئتهایی از باخ (BWV ۸۲۲.۱۱۶، ۱۱۴-۱۱۵) و گاوتی از گوسک است. هر ۲ آلبوم شامل نسخههای آکمپانیمنت پیانو نیز هستند که نوازندگان میتوانند برای تمرین و اجرا از آنها استفاده کنند.
طائی در سالهای اخیر در زمینه تولید و اجرای آثار کلاسیک، بهویژه برای ساز ویولا، فعالیت داشته و این آثار بهصورت الکترونیکی منتشر شده است.
آلبوم «تخت طاقدیس»
براساس ردیفهای آوازی
آلبوم ردیف آوازی موسیقی اصیل ایرانی با عنوان «تخت طاقدیس» از خسرو عامریفر منتشر شد.
آلبوم «تخت طاقدیس» متشکل از مجموعه ردیفهای آوازی اصیل ایرانی که حاصل ۳۰ سال تحقیق و پژوهش روی ردیفهای آوازی مکاتب مختلف بوده است، منتشر شد. در این مجموعه روی آثار و سبک اساتیدی همچون عبداله خان دوامی، اسماعیل مهرتاش، سیداحمد خان، حسین تعزیه خوان، دماوندی، اقبال آذر، طاهرزاده و خیلی دیگر از پیشکسوتان و بزرگان موسیقی صاحب سبک و مطرح پژوهش انجام گرفته است.
قطعات این آلبوم به این شرح است: «دستگاه شور» با سه تار رضا کلانتری، «آواز بیات ترک» با بربط: علی زینالی و تنبک: احسان داودآبادی، «آواز افشاری» با تار زنده یاد جواد جواهری و تنبک احسان داوآبادی، «آواز ابوعطا» با سه تار زنده یاد علی بیانی، «آواز دشتی» با تار حسن درکانی و تنبک محمد بنایی، «آواز کرد بیات» با تار زنده یاد جواد جواهری و تنبک احسان داودآبادی، «آواز بیات اصفهان» با بربط اصغر زینالی و تنبک احسان داودآبادی، «دستگاه ماهور» با سه تار و آواز خسرو عامریفر، «دستگاه سه گاه» با تار رضا کلانتری، «دستگاه چارگاه» با تار زنده یاد علی بیانی، «دستگاه همایون» با سه تار و آواز خسرو عامریفر، «دستگاه نوا» با تار زنده یاد جواد جواهری و تنبک احسان داوآبادی، «دستگاه راست پنجگاه» با سه تار و آواز خسرو عامریفر و «مثنوی مرکب» با تار حسن درکانی و تنبک محمد بنایی.
در نحوه خوانش سعی و دقت بر آن شده که صفر مطلق ردیف خوانده نشود، بلکه مرصع خوانی، زیباشناسی و احساس که در موسیقی اصیل ایرانی به وفور در آن موج میزند، لحاظ شود. ضمناً به طور جداگانه در این مجموعه، مثنوی خوانده شده که حاصل تحقیق و پژوهش و تجربه اینجانب است که عنوان آن «مثنوی مرکب» نهاده شده؛ به این شکل که با مثنوی شور شروع شده و مثنوی دستگاهها و آوازهای دیگر را در بر گرفته است. از نظر تکنیکی و کوک ساز تمام نسبتها و فواصل هر آواز و هر دستگاه نسبت به تونیک شور دقیقاً رعایت شده است و هر ساز قادر است با آن همراهی کند. این کار میتواند برای هنرجویانی که دوره را به پایان رسانیده مفید و آموزش خوبی برای فراگیری مرکب خوانی باشد.
با علم و آگاهی به اینکه موسیقی اصیل ایرانی دریایی است بیکران و عمیق و دارای رمز و رازهای فراوان که به جرات میتوان گفت تاکنون هیچکس در هیچ زمان به طور کامل نتوانسته به انتهای این اقیانوس راه یابد. ما هم به قدر توان و بضاعت کم خود سعی کردیم قدمی در حفظ و اشاعه این هنر بیبدیل برداریم، امیدوارم تا توانسته باشم تا اندازهای ولو اندک به این مهم دست یابم. »
آلبوم «به آرامی بچرخ»
مجموعهای بیکلام و فاخر
آلبوم موسیقی «به آرامی بچرخ» به آهنگسازی احمد میرمعصومی یکی از مجموعههای منتشر شده در سال گذشته است که یکم بهمنماه در فرهنگسرای ارسباران رونمایی شد.
با حضور چهرههای شناخته شده موسیقی در فرهنگسرای ارسباران تهران رونمایی شد.
احمد میرمعصومی طی مراسم رونمایی درباره اثرش گفته است: به آرامی بچرخ محصول صلح است. این اثر محصول چهار سال کارِ هنرمندانی حرفهای است که در ژانر هنر معاصر قرار میگیرد. این آلبوم شامل ۷ قطعه موسیقی است که مثل آثار قبلی که من ساختهام به دنبال ایجاد فضایی تصویری برای مخاطبان است.
«به آرامی بچرخ» پنجمین آلبوم رسمی احمد میرمعصومی است که شامل ۷ قطعه موسیقیسازی در ژانر سینماتیک ارکسترال است که با بهره گیری از کمپوزیسیون خاص، بیانی کاملا منحصربهفرد در زمینه هنر معاصر دارد.
آلبوم پیشینِ احمد میرمعصومی با عنوان «نوازش لحظه ها» موفق به کسب ۱۰ جایزه بین المللی از رقابتهای بین المللی موسیقی شد.
آلبوم «رهایم کن»
مجموعه آثار کمتر شنیده شده زندهیاد عبدالوهاب شهیدی
«رهایم کن» از جمله آثار کمتر شنیده شده مرحوم عبدالوهاب شهیدی خواننده موسیقی ایرانی با نوازندگی تعدادی از مهمترین و جریانسازترین نوازندگان موسیقی کشورمان در قالب یک نسخه مجازی منتشر شد.
این اثر با نوازندگی پیانو فخری ملکپور، نوازندگی تمبک محمود رفیعیان و گویندگی مینا تقیزاده در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.
«ضربی»، «پیانو و تمبک»، «آواز» و «تکراری ضربی و رنگ» قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شدهاند.
از نکات قابل توجه این آلبوم میتوان به انتخاب اشعار دکلمه این مجموعه موسیقایی اشاره کرد که به انتخاب مرحوم نادر گلچین انجام گرفته است.