شهردار شیراز: تجهیز کارگاه مترو بافت تاریخی شیراز منوط به مجوز میراث فرهنگی است
برخی فعالات میراثفرهنگی از تجهیز کارگاه تونل مترو در بافت تاریخی شیراز خبر میدهند موضوعی که وقتی با شهردار شیراز در میان گذاشته شد، آن را رد کرد. اسدی تاکید کرد آغاز عملیات عبور مترو از بافت تاریخی شیراز منوط به دریافت گزارشهای باستانشناسی و ملاحظات بافت تاریخی و فرهنگی شیراز است. البته پیشتر درخصوص عبور مترو از حافظیه نیز همین نظر اعلام شده بود. نظری که البته معاون حمل و نقل ترافیک شهری شهرداری شیراز به رد آن پرداخته و به ایلنا گفته بود که عملیات حفاری مترو حافظیه اصلا متوقف نشده است.
بهگزارش خبرنگار ایلنا، ماجرای عبور مترو از حافظیه هنوز خاتمه پیدا نکرده که ماجرای عبور مترو از دل بافت تاریخی شیراز، دوباره این بافت تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور را به سرخط خبرها بازگرداند.
گزارشگران این خبر، درحالی تاکید به عبور تراموا از بافت تاریخی شیراز به جای عبور مترو از زیر بافت تاریخی این شهر دارند که شنیدهها نیز حاکی از آن است که عملیات عمرانی و تجهیز کارگاه تونل مترو در بافت تاریخی شیراز آغاز شده و قرار است مسیر مترو از زیر خیابان چهارراه زند به سمت شاهچراغ، سردزک، شاهزاده قاسم تا احمدیه نو پیش برود و از آنجا دوباره به ریل بعدی متصل شود.
«محمدحسن اسدی» شهردار شیراز در گفتگو با خبرنگار ایلنا، اما این خبر را رد کرد. او با قطعیت اعلام کرد کارگاه در جایی که ما میخواهیم شروع به راهاندازی مترو کنیم یعنی خیابان زند هنوز تجهیز نشده است.
او گفت: آغاز عملیات حفاری و عبور مترو منوط به دریافت گزارشهای باستانشناسی و ملاحظات بافت تاریخی و فرهنگی شیراز است و تا زمانیکه گزارشهای باستانشناسی را دریافت نکردیم و ملاحظات بافت تاریخی و فرهنگی شیراز رعایت نشده باشد هیچ اقدامی نخواهیم کرد.
شهردار شیراز با تاکید بر اینکه تمام پروتکلهای میراثفرهنگی در بافت تاریخی شیراز رعایت خواهد شد، ادامه داد: اولویت این است که تمام دغدغهها را برطرف کنیم و پس از رفع دغدغههای میراثفرهنگی کار خود را شروع کنیم بنابراین تا تاییدیه از میراثفرهنگی نگیریم این عملیات را شروع نخواهیم کرد.
هنوز مشخص نیست که در جلسات و تصمیمگیریهای شورای فنی معاونت میراثفرهنگی چه هدفگذاری و برنامهریزی برای مطالعات بافت تاریخی شیراز صورت بگیرد. تماسهای خبرنگار ایلنا با سخنگوی معاونت میراثفرهنگی و مدیرکل دفتر حفظ و احیاء بناها، بافتها و محوطههای تاریخی تا لحظه انتشار گزارش بیپاسخ مانده است.
با این وجود فعالان میراثفرهنگی استان فارس معتقدند، قبل از انجام هر عملیاتی پژوهشهای میراثفرهنگی در بافت تاریخی شیراز برای فعالیتهای توسعهای الزامی است.
«امین طباطبایی» فعال میراثفرهنگی استان فارس معتقد است، میراثفرهنگی زمانی میتواند مجوز عبور مترو از دل بافت تاریخی شیراز را صادر کند که قبل از انجام هر عملیاتی پژوهشهای لرزهنگاری و بررسیهای لازم برای سنجش استحکام بناها و پژوهش باستانسنجی انجام شده باشد.
او گفت: معاونت میراثفرهنگی و اداره کل میراثفرهنگی استان فارس هنوز هیچ برنامه و استراتژی مشخصی را درخصوص عبور مترو از نقاط مهم و تاریخی شهر شیراز ارائه نکردهاند و به نظر میرسد بیشتر از آنکه دغدغه و نگرانی حفاظت و پاسداری از بافتهای تاریخی را داشته باشند تبدیل به محلل مشکلات شهرداری و بقیه دستگاهها در انجام پروژههای عمرانی آسیبرسان به بافتهای تاریخی شدهاند.
او گفت: این موضوع از این جهت مطرح میشود که نمونههای مختلفی از این سهلانگاری در تعرض به عرصه و حریم و منظر بافتهای تاریخی و محوطههای تاریخی در سه سال گذشته بارها اتفاق افتاده و آخرین مورد حداکثر همکاری ممکن با شهرداری شیراز در اجرای مترو حافظیه با پیگیریهای اداره کل میراثفرهنگی استان فارس بوده است.
طباطبایی معقتد است، هر چند که شنیده شده عملیات عمرانی تونل مترو در زیربافت تاریخی شیراز آغاز شده است و اگر این موضوع با موافقت معاونت میراثفرهنگی یا اداره کل میراثفرهنگی فارس بوده باشد مسئولیت آسیبهای احتمالی که این بافت تاریخی به دلیل عبور تونل مترو در آینده به خود خواهد دید با مدیران است ولی آثار سوء این تصمیم برای بافت تاریخی شیراز تا ابد گریبان این بافت را خواهد گرفت.
بافت تاریخی شیراز یکی از ارزشمندترین و منسجمترین بافتهای تاریخی کشور است که در خود آثاری از دوره ایلخانی تا صفوی و زندیه و قاجار و پهلوی را جای داده است. اهمیت موضوع از این جهت دوچندان میشود که علیرغم ثبت ملی بافت تاریخی شیراز، هنوز ضوابط حفاظتی این بافت تهیه و ابلاغ نشده است و این سهل انگاری میتواند بستر دستاندازی و انجام عملیات عمرانی را که بدون لحاظ کردن ضوابط حفاظتی مصوب درون بافت انجام میشود، به صورت گسترده آسیبهای بازگشت ناپذیری ایجاد کند.