مهدی کارآمد تبریزی مطرح کرد؛
«آخرین عاشقانه» کاملاً مستقل ساخته شده/ روایت قصهای کمتر روایت شده از دفاع مقدس
مهدی کارآمد تبریزی با اشاره به اینکه «آخرین عاشقانه» به بخشهای کمتر روایت شده از دفاع مقدس میپردازد، تأکید کرد که این فیلم با بودجه کاملاً مستقل ساخته شده است.
مهدی کارآمد تبریزی، تهیهکننده فیلم سینمایی «آخرین عاشقانه» که به تازگی به صورت آنلاین از پلتفرم هاشور اکران شده است، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره ساخت این فیلم سینمایی اظهار کرد: در ابتدا قرار بود همراه با خانم عسل جوانمردی فیلم دیگری بسازیم که متأسفانه به آن فیلم پروانه ساخت ندادند و امکان ساختش فراهم نشد. پس از این اتفاق من مستندی از خانم جوانمردی دیدم که این مستند درباره خانم حوریه خسروی بازیگر نابینای فیلم «آخرین عاشقانه» بود.
کارآمد تبریزی خاطرنشان کرد: پس از دیدن این مستند و دیدن خانم خسروی در این اثر ایدهای در ذهنم شکل گرفت که آن را با خانم جوانمردی مطرح کردم و پس از آن با کمک آقای امیر سمواتی ایده و فیلمنامه را کامل کردیم.
وی افزود: در این سالها بسیار علاقه داشتم که فیلمی با موضوع دفاع مقدس کار کنم و سعی داشتم فیلمی که با این موضوع میسازم حتماً به بخش کمتر دیده شده هشت سال دفاع مقدس یعنی نقش زنان در آن دوران بپردازد. ما در این سالها درباره بخشهای مختلف دفاع مقدس فیلم ساختیم اما بحث خانواده مفقودین کمتر مورد توجه ما بوده و این مسئله دغدغه شخصی من بود که این درباره این امید و انتظار طولانی فیلمی بسازم و دیدن مستند زندگی خانم خسروی این ایده را به من داد و در نهایت «آخرین عاشقانه» ساخته شد.
این تهیهکننده در ادامه تأکید کرد: ایده اصلی این فیلم همین بازیگر خانم حوریه خسروی بود و میتوان آن را یک ایده مشترک بین من و خانم عسل جوانمردی دانست که چون من نمونهای مشابه در زندگی شخصی یکی دوستانم هم دیده بودم آن اتفاق هم در پرداختن به این قصه نقش داشت.
کارآمد تبریزی درباره انتخاب یک کاراکتر نابینا برای روایت قصه «آخرین عاشقانه» گفت: این ویژگی در کاراکتر اصلی این فیلم یک بحث عرفانی و فلسفی را در فیلم ایجاد میکند که از فرهنگ ایرانیان میآید و آن هم مربوط به بحث نور میشود. ایرانیان درباره نور در فلسفه و عرفان مباحث بسیاری را مطرح کردهاند. کاراکتر اصلی «آخرین عاشقانه» فردی نابینا است و اگر به پایانبندی این اثر توجه کنید فیلم به نور ختم میشود و به نظر من این تضاد کنش خوبی ایجاد میکند. در کلیت فیلم نیز ما بارها با نور، آینه، انعکاس نور و... روبرو هستیم که نقشی سمبلیک دارند و از فلسفی اسلامی و ایرانی میآید که پایهگذار نور در فلسفه به جای کلمه وجود است.
وی تأکید کرد: ما در این فیلم سعی داشتیم به سینمای ناب ایران نزدیک شویم، سینمایی که وامدار فیلمسازانی چون سهراب شهید ثالث است و من آن را سینمایی مختص ایران یا شرق میدانم چرا که کشورهایی چون روسیه هم فیلمهایی با این ویژگی دارند. این سینما، سینمایی است که زبانی ساده دارد، سینما را به طور کل ساده میبیند و بیشتر با فضا و انسان روبرو است و کاراکترهایش که انسانها هستند در داخل فضا پرداخته میشوند و از جهان اکشن و صرفاً قصهگو فاصله دارد و بیش از هر چیز طبیعت را به تصویر میکشد. ما از فیلمسازی چون سهراب شهید ثالث قطعاً تأثیرپذیری داشتیم اما قطعاً «آخرین عاشقانه» اثری است که کارگردانش جهانبینی خاص خودش را دارد.
تهیهکننده «آخرین عاشقانه» در ادامه اظهار کرد: از آنجا که بازیگر اصلی این فیلم نابینا بود ما با محدودیتهایی روبرو بودیم و با توجه به محدود بودن زمان فیلمبرداری این اثر ما مجبور به فیلمبرداری فشرده بودیم که امکانات اندک در روستا شرایط را برای ما سختتر کرد. با این حال خوشبختانه تیمی حرفهای در پشت صحنه این فیلم سینمایی حضور داشت که با وجود سختیهای تولید توانستیم این فیلم را بسازیم.
این تهیهکننده درباره حضور فیلم «آخرین عاشقانه» در جشنوارههای سینمایی گفت: این فیلم در جشنوارههای مقاومت و ایثار حضور داشته و خوشبختانه موفقیتهایی نیز کسب کرده است و قصه داریم برای حضور در جشنوارههای جهانی نیز طبق برنامهریزی اقداماتی داشته باشیم و فیلم به زودی در جشنوارههای دیگری نیز حاضر خواهد شد.
کارآمد تبریزی درباره حمایتهای صورت گرفته در ساخت این فیلم سینمایی تأکید کرد: با توجه به قصه و موضوع «آخرین عاشقانه» شاید اکثریت اینگونه تصور کنند که این فیلم یک اثر سفارشی با بودجه دولتی است اما ما این فیلم را کاملاً با بودجه شخصی ساختیم و «آخرین عاشقانه» هیچ سرمایهگذار دولتی ندارد. اتفاقاً از مسئولان دولتی گلایه داریم چرا که به نظر میرسد شما هرچقدر شخصیتر کار کنید کمتر مورد حمایت قرار میگیرید و ما نه تنها در تولید این شرایط را داشتیم بلکه در اکران هم هیچ حمایتی از این فیلم نشد.
وی افزود: در این فیلم تعمداً از بازیگران چهره استفاده نکردیم و به غیر از آقای آتش تقیپور دیگر بازیگرانمان افراد مطرحی نیستند. قصد ما از انتخاب این بازیگران نزدیک شدن به دنیای واقعی بود و به همین دلیل از اهالی منطقهای که قصه در آن روایت میشود استفاده کردیم. در نهایت پس از ساخت این فیلم مجبور بودیم که امروز آن را اکران کنیم و چون شرایط خوبی برای اکران این اثر مهیا نبود مجبور شدیم «آخرین عاشقانه» را به صورت آنلاین اکران کنیم. ما انتظار داشتیم که از ما حمایتی شود که حداقل تعدادی سالن در اختیار این فیلم قرار دهند اما متأسفانه این اتفاق رخ نداد.
این تهیهکننده در پایان اظهاراتش تصریح کرد: از همان روزهایی که ساخت «آخرین عاشقانه» را آغاز کردیم میدانستیم که نباید موفقیت اقتصادی را برای این فیلم در نظر بگیریم و انتظار چندانی در این زمینه برای ما وجود نداشت. ما این فیلم را با دغدغه فرهنگی ساختیم و نگاه اقتصادی به ساخت آن نداشتیم اما انتظارمان این بود که برای بیشتر دیده شدن «آخرین عاشقانه» حداقل حمایتهایی معنوی از ما صورت بگیرد که متأسفانه این اتفاق رخ نداد. در نهایت باید بگویم که با وجود عدم حمایتها ما امیدمان را برای تولید آثاری با این دغدغه از دست نمیدهیم و به همین روند و تولید آثاری اینچنین ادامه خواهیم داد.