خبرگزاری کار ایران

چرا مکتوبات و اسناد به‌جا مانده از امام در فهرست میراث ملی و معنوی کشور ثبت نشده است؟

چرا مکتوبات و اسناد به‌جا مانده از امام در فهرست میراث ملی و معنوی کشور ثبت نشده است؟
کد خبر : ۱۵۳۰۰۹۳

در حال‌حاضر بیش از صد‌ها هزار مکتوبات و اسناد عادی و محرمانه از امام‌(ره) در اختیار موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) وجود دارد که هیچ‌کدام از این اسناد تاکنون در فهرست آثار ملی و معنوی کشور به ثبت نرسیده است. حجت الاسلام علی کمساری رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) می‌گوید: همکاری‌های مشترک خوبی میان موسسه و وزارت میراث‌فرهنگی در خصوص خانه‌ ـ‌ موزه‌های امام(ره) وجود دارد اما دررابطه با ثبت معنوی آثار، مکتوبات و اسناد امام تاکنون از این زاویه به این موضوع نگاه نکرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام کمساری در نشستی که چندی پیش در موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) برگزار شد، به صدها هزار سند محرمانه و عادی اشاره کرد که هم‌اکنون در اختیار این موسسه قرار گرفته است. اسنادی که روایتگر مهمترین وقایع تاریخی ایران را در زمان انقلاب محسوب می‌شود. از همین رو، خبرنگار ایلنا به طرح این پرسش پرداخت که آیا مکتوبات، اسناد که بخشی از مهمترین وقایع تاریخی معاصر ایران محسوب می‌شود، در فهرست میراث ملی و معنوی کشور به ثبت رسیده است؟

«حجت‌الاسلام علی کمساری» رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در پاسخ به این پرسش گفت: از این زاویه تاکنون به موضوع نگاه نکرده‌ایم و این اسناد در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت نرسیده است اما در دیگر زمینه‌ها که شامل خانه‌‌ موزه‌های امام می‌شود همکاری‌های مشترک خوبی میان موسسه و وزارت میراث‌فرهنگی وجود دارد.

او گفت: خانه‌ موزه‌های امام که شامل خانه محل تولد امام می‌شود یا خانه‌ای که امام در قم زندگی می کرده و یا حسینیه جماران که محل سکونت امام در سالهای پایانی زندگی‌اش است، با همکاری وزارت میراث‌فرهنگی نگهداری و حفاظت می‌شود و به گردشگران نیز خدمات ارائه می‌کنند.

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی افزود: براساس آمار موجود در سال گذشته یک میلیون و صد نفر از خانه موزه امام در خمین بازدید کرده‌اند و در قم نیز آمار سالیانه و ماهیانه وجود دارد که گردشگران خارجی و داخلی به بازدید از خانه امام به عنوان یکی از مقاصد اصلی می‌پردازند. این درحالی است که در نجف روزانه هزار نفر به صورت عادی از بیت امام دیدار می‌کنند.

حجت‌الاسلام کمساری تاکید کرد: در این خانه یک روایتگر زندگی امام وجود دارد و با ایجاد موزه در زیرزمین بنا تلاش شده به گردشگران داخلی و خارجی اطلاعات خوبی داده شود. این خانه‌ها در پروتکل همکاری مشترک موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی و وزارت میراث‌فرهنگی وجود دارد اما به این معنا که اسناد امام در فهرست مواریث ملی و معنوی بپیوندد تاکنون اقدامی صورت نگرفته است که باید پیگیری شود.

او افزود: ما در موسسه تنظیم و نشر آثار امام بسیار تمایل داریم که این اقدام صورت بگیرد و این جزو  برنامه‌هایی است که باید پیگیری شود. درحال حاضر یکی از اعضای شورای سیاستگذاری موسسه آقای صالحی امیری هستند که هم اکنون نیز وزیر میراث فرهنگی کشور هستند امیدواریم با حضور وی در وزارتخانه این اقدام قابلیت پیگیری بیشتری داشته باشد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز