خبرگزاری کار ایران

قادر آشنا مطرح کرد؛

جشن مهر سینما در ۳۱ استان برگزار می‌شود

جشن مهر سینما در ۳۱ استان برگزار می‌شود
کد خبر : ۱۵۲۸۳۴۰

نشست خبری سومین جشن مهر سینما صبح امروز در سالن جلسات غدیر ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای این نشست قادر آشنا دبیر سومین جشن مهر سینمای ایران اظهار کرد: در جلسات گذشته درباره اهداف این جشن صحبت کردم و جهت یادآوری عرض می‌کنم که مهم‌ترین هدف این جشن گرامیداشت روزی است که متعلق به سینما است. به هر شکل یک روز به نام روز ملی سینما در تقویم ما به ثبت رسیده و علی‌القاعده سازمان سینمایی و دستگاه‌های مرتبط وزارت ارشاد باید این روز را گرامی بدارند و از سینماگران تجلیل کنند. من تجربه مدیر کلی در برخی شهرستان‌ها را داشتم، چون همه اتفاقات در تهران رخ می‌دهد کمترین ارتباط بین اداره کل و مسئولین سینمایی با سینماگران استان‌ها بود و هدف ما این است که ارتباط بین هنرمندان و مسئولان استان را ایجاد کنیم. سعی داریم این چند روز متعلق به سینما باشد، بنابراین مبحث سینما به مناسبت این روز در استان‌ها مطرح است و فضای کشور سینمایی خواهد شد.

آشنا خاطرنشان کرد: نکته بعدی تجلیل و تکریم از هنرمندان استان‌ها است، هنرمندانی که کمتر دیده می‌شدند. در رویدادهای سینمایی معمولا از تهیه‌کننده، فیلمنامه‌نویس و کارگردان صحبت می‌شد اما کسانیکه در زیرساخت‌ها کار می‌کردند یا تدوینگر و... کمتر دیده می‌شدند. اگر ما هنرمند را ببینیم و در استان به او کار داده شود طبیعتاً از مهاجرت به تهران جلوگیری می‌شود. امسال مطالبه جدی از سوی هنرمندان استان‌ها وجود داشت که ما به این مطالبه توجه داشتیم.

وی افزود: ما ابتدای امسال شورای سیاستگذاری تشکیل دادیم، شیوه‌نامه اجرایی را به استان‌ها ارسال کردیم و ۳۱ استان برای برگزاری این جشن اعلام آمادگی کردند. شورای سیاستگذاری استان‌ها با نهادهای فرهنگی و تشکل‌های سینمایی شکل گرفته است. هفته گذشته با مدیرکل‌ها به صورت برخط صحبت کردیم و بنابراین در ۳۱ استان کاملا تاریخ مشخص شده است و بعضی استان‌ها یک هفته را به این جشن اختصاص داده‌اند. تصور من بر این است که آرام‌آرام مهر سینمای ایران به یک گفتمان تبدیل می‌شود، ما در رویدادهایی که داریم گاهی مواقع برخی شرکت می‌کنند و برخی افراد شرکت نمی‌کنند اما مهر سینمای ایران متعلق به همه سینما است و کم‌کم بحث عدالت‌محوری در سینما شکل می‌گیرد و تصور ما بر این است که جشن مهر سینما به این سمت و سو می‌رود و باید بتوانیم همراهی و همدلی را حاکم کنیم.

آشنا تأکید کرد: شعار دولت چهاردهم دو نکته کلیدی «وفاق» و «برای ایران» را در خود دارد، وفاق باید در رفتار و دل شگل بگیرد، اگر شما به یک گفتار مشترک نرسید امکان ندارد که در رفتار به وفاق برسید. اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه می‌توانند بیشترین اتفاق را در این وفاق رقم بزنند و به نظر می‌رسد که جشن ملی سینما در این راستا عمل می‌کند و حضور سینماگران شعارِ «برای ایران» را هم محقق می‌کند. ما تاکید داشتیم که حتما همه هنرمندان دیده شوند، در جشن اول ۲۱ استان، جشن سال گذشته ۳۱ استان و امسال ۳۱ استان شرکت می‌کنند. امسال تاکید کردیم که علاوه بر مراکز استان‌ها، شهرستان‌ها باید بیشتر حضور داشته باشند. در این دو دوره، در دور اول در ۱۳ رشته ما تجلیل داشتیم که از ۳۴۷ نفر تجلیل شد، در سال گذشته در همان رشته‌ها و موضوعات از ۵۱۹ هنرمند تجلیل کردیم و در تهران ۶۵ نفر که جمعا از ۵۸۴ نفر تجلیل شد و در مجموع هر دو سال ۹۳۱ نفر مورد تجلیل قرار گرفتند. امسال هم دیشب اولین جشن را در هرمزگان داشتیم و تا ۱۲ مهر جشن‌ها ادامه دارد و تجلیل از هنرمندان را خواهیم داشت.

آشنا درباره تجلیل‌های جشن مهر سینما در تهران گفت: در تهران از ۳۱ هنرمند منتخب استان‌ها تجلیل می‌کنیم. از یک موسسه که در تولید فیلم فعال باشد تجلیل می‌کنیم، از ناشر و مولف، از کسانی که در حوزه زیرساخت فعالیت می‌کنند حتما تجلیل می‌کنیم.

وی درباره همکاری برگزارکنندگان جشن مهر سینما با خانه سینما گفت: آقای دهکردی در شورای سیاستگذاری ما حضور دارند. ما از خانه سینما درخواست کردیم که به صورت اشتراکی این جشن را برگزار کنیم که فرمودند امسال خانه سینما جشنی برگزار نمی‌کند و به صورت مجازی مراسم‌هایی برگزار می‌کنیم اما در تجلیل‌ها و تکریم‌ها از آقای دهکردی نظر خواستیم.

دبیر سومین جشن مهر سینما در ادامه تأکید کرد: در این سال‌ها ۳۱۰ سالن سینما یا تجهیز شدند یا احیا شدند و عمده این اتفاقات توسط بخش خصوصی بود و ما قصد داریم از فعالان این حوزه هم تجلیل کنیم.

وی درباره محل برگزاری اختتامیه این رویداد گفت: محل اختتامیه را قرار است به زودی تعیین کنند اما به احتمال زیاد مثل سال‌های گذشته اختتامیه در ایوان شمس برگزار می‌شود.

آشنا درباره نقش مردم در برگزاری این رویداد گفت: ما پیشنهاد دادیم که در استان‌ها روزی که جشن برگزار می‌شود، آن روز بلیت سینما یا نیم‌بها و یا رایگان باشد که امیدواریم در هفته آینده این ایده اجرایی شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز