خبرگزاری کار ایران

وزارت اقتصاد و دارایی: مالیات فروش بلیت هواپیما در دفاتر مسافرتی برعهده شرکت های هواپیمایی است/ دفاتر مسافرتی می‌توانند اقدام به فروش بلیت هواپیما کنند

وزارت اقتصاد و دارایی: مالیات فروش بلیت هواپیما در دفاتر مسافرتی برعهده شرکت های هواپیمایی است/ دفاتر مسافرتی می‌توانند اقدام به فروش بلیت هواپیما کنند
کد خبر : ۱۵۱۵۳۹۵

وزارت اقتصاد و دارایی کشور در پاسخ به درخواست انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوای و جهانگردی ایران در برخورد با فعالیت های غیرمجاز مرتبط با فروش بلیت هواپیما و فعالیت های گردشگری در شبکه های مجازی اعلام کرد: فروش بلیت هواپیما تنها از طریق دفاتر خدمات مسافرتی و آژانس های هواپیمایی مجاز است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، اواسط خرداد ماه سالجاری، رییس انجمن صنفی دفاترخدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در نامه ای به «احسان خاندوزی»، وزیر اقتصاد و دارایی کشور اعلام کرد که فعالیت‌های گردشگری در شبکه مجازی به دلیل آن که مشمول پرداخت مالیات به دلیل ضعف قانون نمی‌شود، منجر شده است که برخی مالکین دفاتر گردشگری به دلیل وجود مشکل مالیات و هزینه بالای مالی، قید مجوز دفاتر خود را بزنند و با تعطیل کردن آن ها راهی شبکه های اجتماعی شوند و از طریق این شبکه ها به فروش بلیت پرواز و فعالیت گردشگری بپردازند.

فروش بلیت هواپیما در دفاتر مسافرتی مجاز است

در این نامه آمده است که انتقال فعالیت های گردشگری و فروش بلیت های پرواز به شبکه های مجازی منجر به ایجاد اخلال در فعالیت های دفاتر مسافرتی دارای مجوز و مستقر شده است و باید تدبیری اندیشیده شود تا دفاتر مجوزدار در شرایط فعلی متضرر نشوند.

انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران همچنین خواستار جرم انگاری فعالیت غیرمجاز گردشگری و فروش بلیت های پرواز در شبکه های مجازی و سایت های اینترنتی متخلف شده بود.

پس از ارسال این درخواست، وزارت امور اقتصادی و دارایی کشور در نامه‌ای خطاب به انجمن سنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران از توافق برای ساماندهی بازار عرضه بلیت پرواز و فروش آن ها در دفاتر خدمات مسافرتی خبر داد و اعلام کرد: تصمیم بر آن شد که دفاتر خدمات مسافرتی در سه حالت به عرضه بلیت هواپیما اقدام کنند تا بازار فروش بلیت پرواز ساماندهی و از فعالیت های غیرمجاز جلوگیری شود.

در نامه وزارت اقتصاد و دارایی خطاب به انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوای و جهانگردی ایران آمده است: دفاتر خدمات مسافرتی که حق‌العمل کار شرکت‌های هواپیمایی هستند از این پس می‌توانند اقدام به فروش بلیت هواپیما کنند.

این نامه افزوده است: دفاتر خدمات مسافرتی باید با انعقاد قرارداد کاری با شرکت های هواپیمایی و ثبت آن در سامانه مودیان مالیاتی کشور و دریافت شناسه قرارداد همکاری اقدام به فروش بلیت هواپیما به نیابت از شرکت‌های هواپیمایی کنند.

وزارت اقتصاد و دارایی اعلام کرده است که مالیات دفاتر خدمات مسافرتی که به نیابت از شرکت های هواپیمایی اقدام به فروش بلیت می‌کنند برعهده شرکت هواپیمایی است. همچنین دفاتری که به نیابت از شرکت های هواپیمایی بلیت می فروشند با صدور صورتحساب دریافت کارمزد خود، تنها در بخش ارزش افزوده مشمول مالیات می شوند. این موضوع شامل دفاتر خدمات مسافرتی که از درگاه شرکت هواپیمایی اقدام به فروش بلیت می کنند نیز می‌شود.

در نامه وزارت اقتصاد و دارایی خطاب به انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با اشاره به شرکت های هواپیمایی که اقدام به فروش مستقیم بلیت هواپیما می کنند تاکید شده است: شرکت های هواپیمایی که بصورت مستقیم و بدون واسطه اقدام به فروش بلیت هواپیما می کنند ملزم به صدور صورتحساب الکترونیک هستند.

دفاتر خدمات مسافرتی حق‌العمل کار شرکت‌های هواپیمایی نیستند

حرمت‌الله رفیعی، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز در توضیح این بخش از نامه وزارت اقتصاد و دارایی که از واژه «حق‌العمل کاری» به جای «کارمزد بگیر» شرکت‌های هواپیمایی درج شده است، اعلام کرد: دفاتر خدمات مسافرتی «حق‌العمل کار» شرکت‌های هواپیمایی نیستند بلکه از این شرکت‌ها «کارمزد» دریافت می‌کنند.

او افزود: دفاتر خدمات مسافرتی به ازای خدماتی که در فروش بلیت به مسافران و گردشگران می‌دهند از شرکت‌های هواپیمایی کارمزد دریافت می‌کنند و این موضوع به معنای سود دفتر نیست و کاملا معاف از مالیات است.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران افزود: دفاتر خدمات مسافرتی حق‌العمل کار نیستند و تنها کارمزد خدمات از شرکت‌های هواپیمای دریافت می کنند که این کارمزد نیز براساس قانون چون به معنای سود دفاتر نیست، باید معاف از مالیات باشد که البته مالیات این کارمزد را از دفاتر می‌گیرند.

او افزود: براساس قوانین کشور هیچ مالیاتی از فعالیت های کارمزدی گرفته نمی شود. ضمن آن که دفاتر خدمات مسافرتی کارمزد خود را از مسافران دریافت نمی کنند و از شرکت‌های هواپیمایی در ازای خدماتی که به آن ها در قالب فروش بلیت می دهند دریافت می‌کنند. بنابراین کارمزد دفاتر مسافرتی کاملا معاف از مالیات است و از آنجایی که نرخ بلیط توسط شرکت‌های هواپیمایی تعیین می شود که شامل ارزش افزوده می شود و از مسافرین اخذه شده و اگر قرار باشد مالیاتی دریافت شود باید از شرکت‌های هواپیمایی گرفته شود.

او تاکید کرد:ضمن آنکه طبق تعاریف ارزش افزوده، از آنجا که خدمات مسافرت‌های خارجی در جغرافیای کشور نیست و نباید شامل ارزش افزوده شود این موضوع را کماکان از طرق مختلف پیگیری خواهیم کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز