خبرگزاری کار ایران

در کارگاه «شخصیت‌پردازی در فیلمنامه‌نویسی» موزه سینما مطرح شد؛

نقیصه تراژیک از ویژگی‌های یک کاراکتر دراماتیک است

نقیصه تراژیک از ویژگی‌های یک کاراکتر دراماتیک است
کد خبر : ۱۴۱۳۲۰۹

جلسه دوم کارگاه «شخصیت‌پردازی در فیلمنامه‌نویسی» با حضور علی شاه‌محمدی، کارگردان، فیلمنامه‌نویس و مدرس فیلمنامه‌نویسی عصر روز گذشته در موزه سینما برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی موزه سینما، علی شاه محمدی درباره شخصیت‌ها در فیلمنامه گفت: یکی از انواع شخصیت‌ها در فیلمنامه‌نویسی شخصیت‎های کلیشه‌ای هستند. شخصیت‌هایی که نگاه فیلمنامه‌نویس به آن‌ها و جهان و دیگر آدم‌ها دو بعدی است. شخصیت‌هایی که بدون شناسنامه و پیشینه طراحی شده توسط فیلمنامه‌نویس به روی کاغذ و سپس روی پرده آمده‌اند. مثل کلیشه آدم‌های خوب که اگر بخواهیم ما به ازاء بیرونی آن‌ها را معرفی کنیم می‌توانیم از جوانمرد قصاب نام ببریم.

وی ادامه داد: این نوع شخصیت‌ها اصولا در سینما و ادبیات روشنفکری ما هم ما به ازاء خارجی دارند.

شاه محمدی با اشاره به شخصیت‌های حامی نیز گفت: این نوع شخصیت‌ها معمولا خود را وقف دیگران می‌کنند و بذل و بخشش زیادی در زندگی شخصی و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، دارند. یکی از راه‌هایی که می‌توان برای شخصیت‌پردازی شخصیت‌های حامی و اصولا شخصیت‌های دراماتیک به کار برد که کلیشه نشوند تعریف نقیصه تراژیک برای آن‌هاست. زیرا نسبت نقیصه تراژیک با شخصیت از گذشته و پیشینه شخصیت‌ها می‌آید.

وی ادامه داد: نقیصه تراژیک از ویژگی‌های یک کاراکتر دراماتیک است که منجر به نتیجه تراژیک و تلخ برای شخصیت‌ها می‌شود.

شاه محمدی با بیان اینکه معمولا شخصیت‌های عادی، اغلب کارگردان‌های درجه یک جهان را هم ترغیب به استفاده از آن‌ها در فیلم‌هایشان می‌کند، بیان داشت: اصولا یکی از سخت‌ترین چالش‌های هر فیلمنامه‌نویس استفاده از شخصیت‌های عام است زیرا ویژگی‌هایی همچون فقدان قدرت و فقدان یکه بودن با ویژگی خاص، از نقایص این نوع شخصیت‌ها محسوب می‌شود ضمن اینکه آن‌ها معمولا از نُرم‌هایی که جامعه ارزش می‌داند غافل هستند.

وی با بیان اینکه شخصیت‌های خلاق و سازنده دوگانه هستند، گفت: آن‌ها اغلب به دنبال خلق کردن هستند و همه تمرکزشان معطوف به فرآیند آفرینش است. شخصیت‌های خلاق خود را مکلف می‌دانند مرزها را جابه جا کنند و آفرینش مهمترین دلیل زندگی آن‌ها است. این نوع افراد در راه رسیدن به هدف، ممکن است دیگران و حتی خودشان را هم قربانی کنند.

شاه محمدی ادامه داد: شخصیت‌های جوینده بیشتر به دنبال پیدا کردن هستند و تمایل دارند از جهان زیسته بیرون بروند تا جهان بزرگتر را ببینند و اغلب به دنبال آرزوهایی فراتر از عموم مردم هستند.

وی در پایان بیان داشت: درمجموع می‌توان گفت شخصیت جوینده اصول اخلاقی که وجدان انسان و وجدان عمومی آن را برنمی‌تابد را زیرپا نمی‌گذارد و حتی اگر به هدفش نرسد به درک بزرگی می‌رسد که مانند گذشته زندگی نکند.

کارگاه «شخصیت‌پردازی در فیلمنامه‌نویسی» در دو جلسه سه‌ساعته در موزه سینما برگزار شده است و دو جلسه دیگر آن در تاریخ‌های ۱۵ و ۲۲ آبان نیز برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز