در گفتوگو با ایلنا مطرح شد؛
حمایت سیاسی بین ارمنستان و ایران عامل اصلی توسعه گردشگری/ تبلیغات در شبکههای اجتماعی بهترین راه معرفی جاذبههای گردشگری
یکی از توراپراتورهای ارمنستانی که در سفر آشناسازی به ایران آمده بود، معتقد است: حمایت سیاسی بین ارمنستان و ایران عامل اصلی توسعه گردشگری است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، لوسی (Lusine) (فعال گردشگری از کشور ارمنستان) در یکی از شرکتهای قدیمی در حوزه تورگردانی در ارمنستان فعالیت دارد. او سالهاست در حوزه گردشگری ایران به ارائه خدمات، چه در حوزه تورهای ورودی و چه خروجی، میپردازد. لوسی چندی پیش به همراه گروهی از توراپراتورها و مدیران دفاتر خدمات مسافرتی ارمنستان برای شرکت در تور آشناسازی به ایران سفر کردند.
تورهای آشناسازی به عنوان یکی از کارآمدترین روشهای جذب گردشگران خارجی و اقدامی مهم به منظور مقابله با پروژه ایرانهراسی و ارایه تصویری واقعی و مطلوب از کشورمان همواره در دستور کار برنامههای دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی قرار داد.
این فعال گردشگری ارمنستانی درخصوص تجربههای برگزاری تورهای ورودی به ایران و این مهم که گردشگران ارمنستان درباره ایران چه تصوری دارند، گفت: با توجه به عِرقی که ارمنیها دارند ترجیحشان آن است که بیشتر به مقاصدی از ایران سفر کنند که ارمنیها در آن زندگی کرده و میکنند. کلیساها را ببینند و آنچه که در ایران از میان متعلقات به ارمنیها وجود دارد، برایشان جذاب است.
اشتراکات دو ملت
این فعال گردشگری از کشور ارمنستان تصریح کرد: ایران کشور همسایه با ارمنستان است و بسیاری از ایرانیهای ارمنی در ارمنستان زندگی میکنند و بسیاری نیز در ایران زندگی میکنند و این امر سبب شده تا دوستان و آشنایان و خانوادههای زیادی از آنها در هر دو کشور باشند و این یکی از عوامل توسعه دید و بازدید در دو کشور است چراکه در طول سال تعداد زیادی از ارمنیها از ارمنستان و ایران برای دیدن دوستان، خانواده و آشنایانشان در مسیر دو کشور تردد میکنند. ضمن آنکه حمایت سیاسی بین دو کشور ایران و ارمنستان بسیار خوب است و همه این عوامل سبب میشود تا گردشگران ارمنی دوست داشته باشند زندگی روزانه ایرانیها را از نزدیک ببینند.
او ادامه داد: با توجه به آنکه مردمان ارمنستان و ایرانیها نقاط مشترک زیادی در حوزه فرهنگی و تاریخی خود دارند که از آن جمله میتوان به مهماننوازی اشاره کرد، مردم ارمنستان دوست دارند به ایران سفر کنند تا این نوع اشتراک پذیرایی از مسافران که بین دو ملت وجود دارد را تجربه کنند و همچنین دوست دارند آنچه که در مدیا درباره ایران گفته و نقل میشود را از نزدیک ببینند و لمس کنند.
مهماننوازی از نوع ایرانی- ارمنی
به گفته لوسی، تقریبا همان نوع مهماننوازی که در ایران از گردشگران خارجی میشود، در ارمنستان نیز وجود دارد و این وجه اشتراک که با روشهای قومی و آیینی در هر منطقه اجرا میشود، جذاب و قابل احترام است.
این توراپراتور ارمنستانی در پاسخ به این سوال که با توجه به بخشی از صحبتهایش که گردشگران ارمنستانی دوست دارند بیشتر به مناطقی از ایران سفر کنند که بخشی از سرگذشت ارامنه در آن رقم خورده از این رو میتوان گفت بخش جلفا و حتا اصفهان میتواند مقصد سفر آنها باشد یا آنکه دوست دارند به سایر مقاصد گردشگری ایران از جمله شیراز و یزد و کرمان و… نیز سفر کنند، گفت: علاوه بر آنچه که تاکنون گفته شد، به دلیل تاریخ کهن ایران، فرهنگ غنی و همچنین آشپزی و خوراک ایرانی مورد توجه ارامنه است و دوست دارند تمام این جاذبهها را از نزدیک ببینند و تجربه کنند. همچنین کوهنوردی، طبیعتگردی و البته حضور در سواحل جزایر کیش و قشم که تعاریف بسیاری از آن شنیدهاند، بسیار برایشان جذاب است.
هرچند او آمار دقیقی از تعداد گردشگران ارمنی که به ایران سفر میکنند در اختیار نداشت اما تاکید کرد: ارمنیها بیشتر به منظور تجارت به ایران سفر میکنند ولی حدود ۵ شرکت هواپیمایی در حوزه سفرهای هوایی بین ایران و ارمنستان فعال هستند. اگر در نظر بگیریم که روزانه دو پرواز انجام میشود و هر پرواز نیز حدود ۱۳۰ صندلی دارد پس میتوان به این نتیجه رسید که هر هفته تعداد زیادی از گردشگران بین دو کشور ایران و ارمنستان سفر میکنند که در مقابل جمعیت ارمنستان میتواند عدد قابل توجهی باشد.
چالش از جنس زیرساخت
این فعال گردشگری درخصوص زیرساختهای گردشگری ایران و آنچه که میتواند برای گردشگران ارمنستانی چالش برانگیز باشد، گفت: مشکل اصلی وای فای و اینترنت است. بعد از آن میتوان به بهتر شدن وضعیت اتاقهای هتلها اشاره کرد. برای مثال میتوان گفت اتاقهای هتلهای ایران حتا هتلهای ۵ ستاره در بیشتر موارد قدیمی هستند و نیازمند بازسازی و نوسازی هستند. تمیز بودن اتاقها اهمیت زیادی دارد و برای مثال بهتر است ملافهها تمیز باشند. هرچند مسافران زمان طولانی در اتاقها به سر نمیبرند اما بهتر است همان زمان اندکی که در اتاق هستند با اتاقی تمیز و نو روبه رو شوند. وقتی مسافر برای استراحت به اتاق میرود اینکه تمیز، راحت و مرتب باشد اهمیت زیادی دارد.
او با تاکید بر آنکه هیچگاه در سفر به ایران در هتل ۳ ستاره اقامت نخواهد داشت، یادآور شد: گاها هتلهای ۵ ستاره در ایران نیز از کیفیت لازم برخوردار نیستند برای مثال در یکی از همین هتلهای ۵ ستاره، سرویس بهداشتی تمیز نبود و سیاهیهای زیادی اطراف درزها و کنارههای سرویس انباشته شده بود و چنین چیزی در یک هتل ۵ ستاره قابل قبول نیست. این درحالی است که برای گردشگران بخصوص ارمنیها تمیزی سرویس بهداشتی بسیار اهمیت دارد.
لوسی با تاکید برآنکه نمیتوان از زیبایی و آرامشی که رنگها، راحتی و حیاط زیبا و آرامش بخش هتلهای سنتی در گردشگران ایجاد میکنند چشم پوشاند چراکه برای گردشگران بسیار جذاب است، گفت: لوکیشن و محل قرار گرفتن هتل در شهر نیز اهمیت زیادی دارد. ممکن است یک هتل از کیفیت بالایی برخوردار باشد اما محل آن در شهر مناسب نباشد و دسترسی گردشگران را به امکانات و خدمات شهری با مشکل روبه رو سازد که قطعا در چنین شرایطی امتیازی که به هتل داده میشود، کم میشود. موقعیت مکانی هتل برای گردشگران اهمیت زیادی دارد چراکه گشتهای شبانه در اطراف هتل و دسترسی داشتن به خدمات شهری اهمیت زیادی دارد و مسافران نیاز دارند بتوانند در زمانهای آزدشان به گشت و گذار در اطراف هتل بروند و نبود این امکان قطعا امتیاز منفی خواهد داشت.
تاثیر شبکههای اجتماعی
این تورگردان ارمنستانی درخصوص مدیاهایی که بیشتر مورد توجه مردم ارمنستان است و میتواند بستر مناسبی برای تبلیغات جاذبههای گردشگری باشد، گفت: بیشترین توجه مردم ارمنستان به اخبار و تبلیغات و مطالبی است که در شبکههای اجتماعی همچون فیسبوک و اینستاگرام منتشر میشود. درواقع از طریق این شبکههای اجتماعی میتوان معرفی درستی از جاذبهها ارائه داد که مورد توجه قرار گیرد.