خبرگزاری کار ایران

برگزیده برتر نخستین جشنواره پژواک:

ساخت برنامه‌های روتین موجب بی‌توجهی به مستندسازی در رادیو شده است

ساخت برنامه‌های روتین موجب بی‌توجهی به مستندسازی در رادیو شده است
کد خبر : ۱۳۱۲۱۱۱

به اعتقاد یک مستندساز رادیویی؛ درگیر شدن برنامه‌سازان به ساخت برنامه‌های روتین موجب شده تا بیشتر به مستند در رادیو بی‌مهری شود. این جشنواره جرقه بزرگی در رسانه ملی است و موجب حمایت مستندسازان می‌شود.

«تکتم اعتبار» از خراسان جنوبی که با عنوان اثر «زمین پای برج» در نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک به عنوان برگزیده انتخاب شده بود، با اشاره به محتوای مستند خود به خبرنگار ایلنا گفت: این مستند به حقوق حیوانات در کشور توجه ویژه‌ای داشته و درباره رعایت حقوق حیوانات در فرهنگ کشورمان است. این مستند نشان دهنده این است که ما ایرانی‌ها بیشتر از غربی‌ها با حیوانات مهربان هستیم و حقوق حیوانات را رعایت می‌کنیم. در جریان این مستند به طور خاص به شهرستان بشرویه در خراسان جنوبی سفر کردم و در این شهرستان ۳۱ مصداق مهربانی با حیوانات وجود داشت که توانستم در این مستند به چند مورد اشاره داشته باشم.

یکی از نمادهای مستند، سندیت داشتن آن است

وی دلایل موفقیت مستندش در جشنواره پژواک را سوژه انحصاری آن می‌داند و می‌افزاید: این مستند یک سوژه منحصر به فرد داشت که کسی به آن نپرداخته بود و پیشتر هم خیلی کم به موضوع محیط زیست و رعایت حقوق حیوانات پرداخته شده. یکی از نمادهای مستند، سندیت داشتن آن است و من برای این سندیت به آن شهرستان سفر کردم چراکه قرار گرفتن در محیط باعث جذابیت بیشتر مستند می‌شود. از دیگر نکات جالب این مستند استفاده از قدیمی‌های محلی با گویش‌های جذاب بود.

برگزاری دوره‌های علمی مستند، اطلاعات مستندسازان را ارتقا می‌دهد

تکتم‌ اعتبار به بیان راهکارهایی برای تقویت جریان مستندسازی در رادیو اشاره می‌کند و می‌گوید: به دلیل اینکه مستندسازی در رادیو براساس آزمون و خطاست، یک شاخصه سلیقه‌ای است. برگزاری دوره‌های آموزشی و دوره‌های علمی مستند، اطلاعات مستندسازان را ارتقا می‌دهد. برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی واقعا الزامی است و بی‌شک اگر این دوره‌ها برگزار شود بیشتر با ساختارهای بین‌المللی آشنا می‌شویم.

وی ادامه داد: در دوره قبل دو روز کارگاه آموزشی برگزار شد که بسیار عالی بود، مخصوصا برای ما مستندسازانی که از شهرستان‌ها در جشنواره حضور پیدا می‌کنیم. در دوره‌های آموزشی و کارگاهی، با داوران و برنامه‌سازان مستند و البته با نظرات و ایده‌های آن‌ها آشنا می‌شویم.

برگزیده نخستین دوره جشنواره پژواک به کم‌توجهی به ساختار مستند در رسانه رادیو اشاره می‌کند و می‌افزاید: درگیر شدن برنامه‌سازان به ساخت برنامه‌های روتین موجب شده تا بیشتر به مستند در رادیو بی‌مهری شود. این جشنواره جرقه بزرگی در رسانه ملی است و موجب حمایت مستندسازان می‌شود.

مستند باید روان و سلیس باشد

وی با تاکید بر اینکه مستند باید روان و سلیس باشد و درک آن برای همه اقشار جامعه قابل فهم و درک باشد، گفت: به شخصه به مستند رادیویی علاقمندم که زنده باشد تا شنونده بتواند خودش را با آن محیط و فضا تطبیق دهد و با آن همذات‌پنداری کند. مستند باید به قدری اثرگزاری داشته باشد تا مخاطبان تا پایان برنامه شنونده مستند باشند که آن هم به خلاقیت مستندساز برمی‌گردد.

داوری‌ها در جشنواره عادلانه و به دور از تیم‌گرایی باشد

این مستندساز به برخی از آفت‌های جشنواره‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: امیدوارم این جشنواره هم به آفت سایر جشنواره‌ها دچار نشود و قضاوت و داوری آن عادلانه و به دور از تیم‌گرایی و گروه‌گرایی باشد. جشنواره نباید سبب مایوس شدن کسانی باشد که برگزیده نشده و مقامی نیاورده‌اند. یکی دیگر از آفت‌های بزرگ جشنواره‌ها این هست که در داوری به دام سلیقه‌ها می‌افتند و این قضیه مستندسازان را دچار ناامیدی می‌کند.

وی تاکید کرد: این جشنواره می‌تواند یک دورهمی فرهیختگان باشد و روح نجابت رادیویی‌ها در آن حفظ شود و ارتقا پیدا کند.

بین‌المللی شدن جشنواره سبب ایده‌پردازی می‌شود

برگزیده جشنواره مستند پژواک به بین‌المللی شدن جشنواره امیدوار است و می‌گوید: اگر جشنواره‌ها بین‌المللی باشند و از کشورهای دیگر هم شرکت کنند، می‌توانیم در ایده‌پردازی و تولید انواع مستند سهیم باشیم. با این حال با توجه به اینکه ما کمتر در جشنواره‌ها حضور داشته‌ایم، بر اساس نگاه خودمان ساختار آن را فرمول‌سازی کرده‌ایم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز