"من هستم گیلگمش" در بازار کتاب
من هستم گیلگمش مجموعهای است از نمایشنامههای سعید تشکری که در سالهای نه چندان دور با عنوان نمایشنامهنویس و در سالهای اخیر با عنوان نویسنده و داستاننویس نام آشنای مخاطبان خود شده است.
به گزارش ایلنا، سعید تشکری در کتاب "من هستم گیلمش" هفت نمایشنامه کوچک را گردهم آورده است که همه آنها با نخ تسبیح «روایت و نوشتن» به یکدیگر متصل شده است.
تشکری در نوشتن وامدار زبان فخیم خراسانی در سنت ادبیات فارسی است. زبانی که عبارات و کلمات را شکوهمند انتخاب و در فضاسازیها به خوبی از عهده ترسیم اساطیری خیر و شر بر میآید. او در این نمایشنامهها نیز به ویژه در بخشیهایی که شخصیتپردازی آنها متاثر از ادبیات و شخصیتهای تاریخی ایران است این موضوع را به اوج خود رسانده است. گفتگوی میان ساحره و عوفی و بیهقی نمایشی در خور ستایش در این زمینه است.
سنت روایی تشکری در نمایشنامهنویسی چه در متنهای تاریخی و چه در متنهای امروزی دوری گزیدن از موقعیتسازی فیزیکال و حرکت به سمت فضاسازی زبانی است. به عبارت سادهتر ادبیات و کلمه و روایت برای او دستمایهای است که به کمک آن تمامی آنچه را که درصدد بیان آن است بازگو میکند و به همین خاطر در متنهای او کمتر میتوان سراغ از خلق موقعیتهای خاص برای چینش صحنه نمایش گرفت.
تشکری در نمایشنامهنویسی هر آنچه را که در منظومه فکری خود جمع و ثبت و تهنشین کرده است در جان و جام کلمه میریزد. او به موقعیت و ساختار تاریخی زبان به خوبی آشناست. ظرفیتهای زبانی آن را مانند موم در دست به بازی و حرکت میگیرد و در نهایت ساختمان اندیشه خود را بر مبنای آن پیریزی و بنا میکند.
نمایشنامههای این مجموعه همگی بر مدار و محور نوشتن و روایت شکل گرفته است. از کاتبی و تاریخنویسی تا نامهنویسی و حتی نگارش تاریخ. تشکری حتی در آخرین نمایشنامه این کتاب گریزی به ثبت تاریخ در قالب ادبیات ولو به گونه مستعار نیز دارد و از این رهگذر به نوعی طبعآزمایی تازه در خلق متون نمایشی و داستانی نیز دست پیدا کرده است که برای مخاطبان و علاقه مندان به قم و نگاه او بیشک اتفاقی تازه و در خور اعتنا به شمار میرود.
مجموعه نمایشنامههای او در کتاب «من هستم گیلگمش» به اعتبار آنچه گفته شد اتفاقی نو و تازه در مختصات نام و نشان این نویسنده در جغرافیای ادبیات و تفکر ایران به شمار میرود.
این کتاب در ۱۸۸ صفحه رقعی از سوی انتشارات کتاب نیستان وارد بازار نشر شد.