معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت در گفتوگو با ایلنا:
مردم از حقوق درمانی خود آگاهی ندارند
اطلاعرسانی غیرشفاف و تنوع بخشنامههای قانونی علت اصلی این ناآگاهی در بین مردم است / این دو عامل مردم را از دریافت خدمات درمانی و بهداشتی خود سردرگم کرده است.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت تاکید کرد: یکی از مشکلات اصلی در حوزه سلامت عدم اطلاع مردم از منشور حقوق بیمار است، به طوریکه که آنها با حقوق خود در مراکز درمانی آشنایی ندارند.
«طاهر موهبتی» در گفتوگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه اطلاعرسانی غیرشفاف و تنوع بخشنامههای قانونی علت اصلی این ناآگاهی در بین مردم است، گفت: این دو عامل مردم را از دریافت خدمات درمانی و بهداشتی خود سردرگم کرده است.
وی در خصوص اقدامات وزارت بهداشت برای حل این دو مشکل پیش آمده اظهار داشت: ۱۱۴۵۰ قانون در حوزه سلامت وجود دارد، و این معاونت از سال ۱۳۸۵ قوانین حوزه سلامت را بررسی کرده که در نهایت به تنقیح این قوانین خواهیم پرداخت.
موهبتی ادامه داد: خلاصهنویسی بخشنامههای حوزه سلامت، روانسازی آنها، حذف بخشنامههای اضافی و به حداقل رساندن بخشنامهها در حوزه سلامت از جمله اقدامات در دست معاونت حقوقی و مجلس وزارت بهداشت است که در صورت نهایی شدن آنها به هیچ یک از واحدها اجازه نخواهیم داد تا تغییری در بخشنامه ایجاد کنند.
وی با تاکید براینکه بحثتامین منابع در اجرای برنامههای حوزه سلامت بسیار مهم است، افزود: در صورت تامین آن از محل تصویب مالیات ارزش افزوده در مجلس میتوانیم به ادامه برنامه طرح تحول سلامت امیدوارتر باشیم، در این صورت خدمات برای مردم نیز ملموستر خواهد شد، زیرا در مییابند که با پرداخت ارزش افزوده بهصورت مالیات خدمات سلامت چشمگیرتری دریافت خواهند کرد.
موهبتی همچنین با اشاره به تعرفههای نظام سلامت گفت: ضمانت اجرایی قوی در اجرای تعرفههای نظام سلامت وجود دارد که عدم رعایت این تعرفهها در بحثتخلفات پزشکی قابل پیگیری بوده و قانونگذار همه موارد را پیشبینی کرده است.
موهبتی ادامه داد: در آغاز طرح تحول سلامت این تخلفات و دریافتهای غیر رسمی کاهش یافت؛ سامانه ۱۶۹۰ راهاندازی شد که با گزارش تخلفات کد رهگیری به افراد داده میشود همچنین ما بر پیشگیری بیشتر از پیگیری تخلفات تاکید داریم.