خبرگزاری کار ایران

وزیر صمت:

موافقت با احیای شورای عالی صادرات/ فرش مشمول تحریم است

موافقت با احیای شورای عالی صادرات/ فرش مشمول تحریم است
کد خبر : ۱۵۴۸۷۱۷

وزیر صمت گفت: صادرات فرابخشی است و ما درخواست کردیم شورای عالی صادرات را احیا کنند، با احیای این شورا فرماندهی واحد در این زمینه ایجاد می شود و در این شورا علاوه بر سیاستگذاران صادرکنندگان هم اعمال نظر می کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد اتابک، وزیر صمت صبح امروز در نشست با روسای اتاق های بازرگانی سراسر کشور و فعالان اقتصادی گفت: اشکال این است که سیاست های ارزی و تجاری کشور همسو نیستند و این باعث می شود صادرکنندگان در مباحث ارزی دچار مشکل می شوند و اشکال از سیاست گذار ارزی است. 

وی افزود: بانک مرکزی مسئول کنترل تورم است اما مسئولیت تجارت با وزارت صمت است با این حال فاصله ارز نیمایی و ارز آزاد هر روز کمتر شده و ما داریم فشار می آوریم که صادرکنندگان در بازگشت ارز با نرخ های نزدیک به نرخ اصلی ارز را بازگردانند. توجه داشته باشید صادرات فرابخشی است و ما درخواست کردیم شورای عالی صادرات را احیا کنند، با احیای این شورا فرماندهی واحد در این زمینه ایجاد می شود و در این شورا علاوه بر سیاستگذاران صادرکنندگان هم اعمال نظر می کنند. 

وزیر صمت از موافقت با احیای شورای عالی صادرات خبر داد و اظهار کرد: بحران انرژی در تابستان و زمستان وجود دارد و شاید هیچ جلسه دولتی نباشد که ما پیگیر این امر نباشیم، رییس جمهور دستور ویژه در این زمینه دادند و وزاری نفت و انرژی پیگیر این امر هستند، بخش خصوصی هم باید وارد شود و دولت و شورای امنیت تضمین می کنند که برقی که بخش خصوصی تولید می کند به خودش اختصاص یابد.

اتابک درباره تامین مالی تولیدکنندگان گفت: بسته‌ای را به عنوان نیاز مالی صنعت تامین کردیم که هم نیازهای ارزی و هم نیاز تامین مالی سرمایه در گردش در آن در نظر گرفته شده است‌، ارز مربوط به مواد خام را نیز معاونت مربوطه پیگیری می کند. 

وزیر صمت از تلاش های دولت برای توسعه تجارت گفت و توضیح داد: در توسعه تجارت تلاش داریم تعرفه‌ها را برداریم، در این راستا زمینه تجارت ترجیحی و آزاد با ارمنستان فراهم خواهد شد و تاکید ما در سفر به ارمنستان این بود که صادرات به این کشور افزایش یابد‌. مقاصد صادراتی ما محدود شده است. 

وی افزود: اوراسیا و جمعیت ۲۰۰ میلیونی آن بازار خوبی برای محصولات ایرانی می تواند باشد. پاکستان هم طالب اجناس ایرانی است، پاکستانی ها صنعت نساجی قوی دارند و تلاش داریم با هم توافق کنیم تا بتوانیم تجارت با پاکستان را توسعه دهیم. 

اتابک از امضای هفت تفاهم نامه با ازبکستان خبرداد و اظهار کرد: با ازبکستان  ایشان توافق نامه برای تجارت ۱۰ کالای اولویت دار را امضا کردیم تا تعرفه تجارت آنها ۵۰ درصد کاهش یابد. ازبکستان از همکاری معدنی بار ایران استقبال می کند و ارمنستان اظهار کرده که  تکنولوژی ایران را قبول دارد و حاضر به همکاری با ایران است. 

وی در مورد شمار رایزن های تجاری ایرانی گفت: ما بیست رایزن در کشورهای مختلف داریم اما حکم رایزنی را به کسی می توانیم بدهیم که کارمند رسمی دولت باشند با این حال هر بازرگان موفقی که اتاق معرفی کند می تواند به عنوان نماینده ایران معرفی شود. 

وزیر. صمت در باره بودجه ۱۴۰۴ گفت: بودجه امسال شفاف ترین حالت ممکن را نسبت به بودجه های سال های پیش داشته است و مشخص است منابع و مخارج دولت چقدر است، درست است که بودجه محدودی داریم اما بودجه عمرانی یازده درصد است و صفر نیست. 

وی خاطرنشان کرد: همه مشکلات مرتبط به صادرات فرش به دولت برنمی‌گردد و شاید بخشی به این برمی‌گردد که تولیدکنندگان ما در پی نیروی کار ارزان به دنبال کارگر افغانستانی رفتند. البته فرش مشمول تحریم هم شده با این حال در هماهنگی با سازمان میراث در تلاش هستیم به صادرات کمک کنیم. 

وی در نهایت اظهار امیدواری کرد امسال تراز تجاری بهتری داشته باشیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز