خبرگزاری کار ایران

نماینده اقتصادی پزشکیان مطرح کرد:

۵۰ درصد تورم ناشی از تحریم‌هاست به یک جزیره تبدیل شده‌ایم

کد خبر : ۱۴۹۵۶۸۶

سهم ما از اقتصاد جهانی به یک سوم کاهش پیدا کرده است

به گفته نماینده اقتصادی پزشکیان در پی ۱۰ سال تحریم سهم ما از اقتصاد جهانی به یک سوم کاهش پیدا کرده و ما به یک جزیره تبدیل شدیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الله میرزایی، نماینده اقتصادی مسعود پزشکیان، نامزد انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در میزگردی با موضوع اقتصاد در دولت چهاردهم گفت: امروز هیچ دولتی در جهان از مداخله برکنار نیست اما موضوع بر سر کم و کیف این مداخله است، امروز لیبرال‌ترین دولت‌ها دست‌کم  ۳.۵درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می‌دهند و ابزارهای مختلفی را در مداخله با اقتصاد به کار می‌گیرند.

وی افزود: مداخله دولت به دلیل عوامل متعددی مانند بحران‌های طبیعی و اجتماعی همچون کرونایی که به تازگی پشت سر گذاشتیم و تحولات فناورانه و رشد جمعیت و رشد مدنیت روز به روز بیشتر شده است. 

میرزایی ادامه داد: مهم‌ترین انتظاری از دولت‌ها وجود دارد ارائه چشم‌انداز برای مردم و صاحبان کسب و کارها است تا دریابند فردای زندگی اقتصادی آنها چگونه خواهد بود و اگر دولتی نتواند به شهروندانش چشم‌انداز و امید دهد، تلاش برای تداوم کسب و کار و زندگی بسیار دشوار می‌شود. این امید دادن هم تنها با حرف و سخن و لبخندهای تصنعی اتفاق نمی‌افتد بلکه با بهبود فضای کسب و کار و ایجاد امید برای زندگی شکل می‌گیرد. 

وی اظهار کرد: بهبود به این بستگی دارد که چقدر با دنیا تعامل داریم و چقدر فرصت‌های برابر در کشور وجود دارد؛ آیا با یک زندگی آمیخته به تبعیض و نابرابری زندگی می‌کنیم و آیا با حق‌کشی، پارتی‌بازی و سفارش وضعیت ما مشخص می‌شود و یا اینکه همه ما مسابقه زندگی را از پشت یک خط آغاز می‌کنیم و همه در یک شرایط مشابه رقابت می‌کند یا نه؟ اگر غیر از این باشد شرکت در این مسابقه بی‌معنا خواهد بود. 

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: کار اصلی دولت‌ها این است که حقوق مالکیت را تضمین کنند و آن هزینه‌هایی که نباید باشد را کاهش دهند و با کاهش فساد و کارآمد کردن دولت تعامل جدی و موثر با نظام اقتصاد جهانی داشته باشند. 

وی گفت:  براساس مطالعات ۵۰درصد تورم ناشی از تحریم‌هاست و مهم‌ترین عاملی که امروز به رشد نقدینگی منجر می‌شود نوسانات نرخ ارز است. براساس مطالعه‌ای که اخیرا دکتر جلالی نائینی ارائه دادند عامل تورم در سه دوره از چهار دوره نوسانات نرخ ارز بوده است و مطالعه‌ای که آقای صالحی اصفهانی انجام دادند نیز این موضوع را تایید می‌کند. 

میرزایی به صراحت اعلام کرد: باید تحریم‌ها را برداریم و وقتی که برداشته شد نباید توافقات را بر هم بزنیم؛ ۹۲درصد نفت را به چین می‌دهیم و ۷۲درصد واردات ایران از سه کشور است در حالی که کل صادرات ایران به روسیه به ۲ میلیارد دلار نمی‌رسد. 

وی افزود: آقای پزشکیان مذاکراتی که اکنون دولت با هدف برگرداندن طرف‌های ما به برجام انجام می‌دهد را حتما با قدرت بیشتری ادامه می‌دهند اما توسط تیمی که در دیپلماسی تخصص دارند و زبان دنیا را می‌فهمد و می‌تواند میان همراهان و دوستان ما اجماعی ایجاد کند و قدرت متقاعدسازی دارد؛ در گذشته عده‌ای پالس‌هایی به ترامپ دادند که ما با این دولت مشکل داریم و اگر می‌خواهی بزنی بزن اینها به جای اینکه دست دولت را بگیرند پای دولت را گرفتند در نتیجه این رفتارها در ۱۰ سالی که تحریم‌ها ایجاد شد سهم ما از اقتصاد جهانی به یک سوم کاهش پیدا کرده است و ما به یک جزیره تبدیل شدیم. 

این کارشناس اظهار کرد: مجلس حق ندارد هر سال ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به بودجه بریزد و این رقم را به عهده مردم بگذارد.  

وی ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین عوامل تورم نوسانات نرخ ارز است که بر حجم نقدینگی‌ها تاثیر می‌گذارد و ما را مجبور می‌کند برای پشتیبانی نرخ ارز افزایش یافته نقدینگی را افزایش دهیم. همچنین گروهی خاص در کلانشهرها با افزایش عوارض شهرسازی و با ۱۰ برابر کردن عوارض ساخت و ساز هزینه‌ها را به مردم تحمیل می‌کنند. 

میرزایی گفت: علاوه بر اینها هزینه‌ای است که از طریق محدودسازی صادرات به بنگاه‌ها تحمیل می‌شود، امروز صادرات فولاد ۳۰درصد کاهش یافته و با تحریم‌ها تجارت ایران حتی با عراق به تجارت چمدانی تبدیل شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز