خبرگزاری کار ایران

یک مقام مسئول خبر داد:

انعقاد قرارداد ساخت ترمینال جدید فرودگاه امام تا پایان سال/ ٨ شرکت چینی برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کردند/ ٨ حلقه چاه فرودگاه خشک شدند

انعقاد قرارداد ساخت ترمینال جدید فرودگاه امام تا پایان سال/ ٨ شرکت چینی برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کردند/ ٨ حلقه چاه فرودگاه خشک شدند
کد خبر : ۱۳۰۰۴۵۶

سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی اظهار داشت: برای ساخت ترمینال شماره ٣، ٨ شرکت چینی و ۴ شرکت ایرانی اعلام آمادگی کرده‌اند که در حال مذاکره با این شرکت‌ها هستیم .

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سعید چلندری در نشست خبری امروز از انعقاد قرارداد ساخت ترمینال شماره ٣ فرودگاه امام تا پایان سال خبر داد و اظهار داشت: برای ساخت ترمینال شماره ٣، ٨ شرکت چینی و ۴ شرکت ایرانی اعلام آمادگی کرده‌اند که در حال مذاکره با این شرکت‌ها هستیم .

وی ادامه داد: در شورای راهبردی که رییس این شورا وزیر راه و شهرسازی است باید در این باره تصمیم بگیریم که شرکت‌ها برای ساخت این ترمینال از طریق فراخوان انتخاب شوند یا اینکه با این شرکت‌هایی که اعلام آمادگی کرده‌اند مذاکرات انجام شود. 

سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی گفت: در حال حاضر ١۵ پروژه به ارزش ۳ هزار میلیارد در حال ساخت و اجرا است که ٢ هزار و ١٢٠ میلیارد تومان آن از طریق منابع داخلی تامین می‌شود و ٨٧۵ میلیارد تومان از طریق بخش خصوصی به صورت bot تامین می‌شود. 

چلندری افزود: همچنین ١٨ پروژه به ارزش ٣ میلیارد یورو آماده سرمایه‌گذاری هستند که مطالعات صفر آنها آغاز شده‌ و یک پروژه مربوط به ترمینال شماره ٣ است.

وی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر مشکل برخی از تماشاگران جام‌جهانی در هایا کارت و جا ماندن آنها از پرواز اظهار داشت: آژانس‌های مسافرتی موظف بودند که هایا کارت را برای افراد فعال کنند اما تعدادی از مسافران به دلیل اینکه همه بخش‌ها و بندهای هایا کارت آنها فعال نبوده امکان ورود به قطر را نداشتند و از پروازهای جا ماندند. سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه‌ها هیچ نقشی در  هایا کارت ندارد و این موضوع به وزارت گردشگری برمی‌گردد.

چلندری تاکید کرد : برای مثال تعدادی از مسافران و تماشاگران بلیت برگشت را تهیه نکردند یا اینکه محل اقامت را مشخص نکرده‌اند بنابراین این بندها و بخش‌های در هایا کارت آنها فعال نیست از این رو امکان پرواز به دوحه را نداشتند. البته نماینده سازمان گردشگری در فرودگاه امام برای رفع این مشکلات در فرودگاه امام حضور پیدا کرده‌است تا حدی این مشکلات برطرف شده اما روزانه ۵ الی ۶ نفر  به دلیل مشکلات هایا کارت از پروازهای دوحه جا می‌مانند.

سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام افزود: در روز گذشته ۵ الی ۶ پرواز قطر ایرویز بین تهران-دوحه انجام شد و به ایران ایر هم درخواست ۵٨ پرواز درخواست داده شده که فعلا مشخص نیست که چه تعداد از این پروازها انجام خواهد شد.

سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی درباره انتقادات وزیر راه و شهرسازی از وضعیت فرودگاه‌های کشور اظهار داشت: صحبت‌های وزیر درست بود و طبق صحبت‌های آقای قاسمی اقدامات انجام شده در فرودگاه های کشور کافی نیست و وقتی مسافران از فرودگاه‌های قطر، امارات و ...حرفی برای گفتن نداریم.  یکی از مشکلات مدیریتی در فرودگاه امام این بوده است که مدت زمان مدیریت در این فرودگاه کوتاه بوده و برخی از مدیران اساسا آشنایی با صنعت هوانوردی نداشتند.

وی ادامه داد: زمانی که مدیریت فرودگاه امام را برعهده گرفتم ترمینال سلام وضعیت اسفناک داشت اما در مدت زمان کوتاه به علمیات رسید و در اربعین امسال ٢٠٠ هزار زائر از خدمات آن استفاده کردند.

چلندری تاکید کرد: یکی دیگر از مشکلات گیت کنترل گذرنامه است که به صورت دستی چک می‌شود. ساعت‌های پیک پرواز در فرودگاه امام ١١ شب تا ۶ صبح است که در این ساعات به یک باره ٣ هزار نفر وارد ترمینال می‌شوند و پشت این گیت می‌ماندند تا به صورت دستی چک و بررسی پاسپورت‌ها انجام شود که همین باعث طولانی شدن صف خواهد شد و این باید موضوع باید مورد بازنگری قرار بگیرد.

سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی با بیان اینکه این مشکل با کمبود آب مواجه هستند، تاکید کرد : در فرودگاه امام با مشکل کم آبی مواجه هستیم و ٨ حلقه چاه برای فضای سبز وجود داشت که این چاه‌ها خشک شدند.

چلندری در پاسخ به سوال ایلنا درباره مطالبات فرودگاه امام از شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت: بیشترین مطالبات فرودگاه امام از دو شرکت ایران‌ایر و ماهان است که مجموع مطالبات تنها از این دو شرکت به دو هزار میلیارد تومان می‌رسد که برای اخذ مطالبات از ماهان در حال مذاکرات هستیم و به نتایج خوبی رسیدیم. البته درباره ایران‌ایر موضوع مطالبات جیب به جیب است و هر دو بخش دولتی محسوب می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایلنا مبنی بر میزان درآمد و مخارج این فرودگاه گفت: برای بودجه ١۴٠١ فرودگاه امام ٩٠٠ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که این رقم را به هزار و ٧٠٠ رساندند که در نهایت به٢ هزار میلیارد تومان رسید.

سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی با بیان اینکه شرکتی با بودجه ٢٠٠٠ میلیارد تومان قطعا زیان‌ده نیست اما نمی‌توانم زیان ده بودن فرودگاه امام را رد یا تایید کنم، ادامه داد: هر چند فرودگاه امام زیان ده نیست اما شرکت سودده هم محسوب نمی‌شود.

چلندری افزود: تا به امروز ۶۵ درصد درآمدهای فرودگاه امام محقق شده و بدهی کلانی به پیمانکاران نداریم و سقف بدهی به پیمانکاران در حد ١٠٠ میلیون تومان است.

وی درباره میزان پروازهای فرودگاه اظهار داشت: در حال حاضر که در این فصل کمترین پروازها انجام می‌شود، روزانه حدود ١٣٠ پرواز از فرودگاه امام در حال انجام است و ٧ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان پرواز رشد ۵٨ درصدی و جعبه جایی مسافری ٨٩ درصد افزایش یافته‌ است.

چلندری ادامه داد: به طور قطع تا پایان سال به جابه‌جایی ٧.۵ میلیون مسافر می‌رسید و احتمال رکورد ٨ میلیون نفر را هم داریم و در مدت زمان ٧ ماهه بار مسافری رشد ٢٨ درصد افزایش یافته است.

سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی درباره مشکل تاکسی‌ها و جابه‌جایی مسافر گفت: در حالی که تاکسی‌های فرودگاه امام فرسوده شده‌اند واردات خودرو هم ممنوع است و قیمت همین خودروها هم به حدود ١.۵ میلیارد تومان می‌رسد و هزینه های رانندگان تاکسی فرودگاه امام افزایش یافته و درخواست افزایش کرایه‌های تاکسی را دارند. در حالی که با افزایش ٢٠ درصدی موافق کردیم اما این میزان افزایش قیمت برای رانندگان کافی نبوده و از سوی دیگر برای مسافران کرایه ۵٠٠ هزار تومانی صرفه ندارد.

وی ادامه داد: نمی‌توانیم جلوی کار اسنپ و تپسی در فرودگاه امام را بگیریم اما با دستور دادستانی، خودروهای شخصی اجازه فعالیت در فرودگاه امام را ندارند و جلوی فعالیت خودروهای شخصی در جابه جایی مسافران را گرفته‌ایم.

خبر در حال تکمیل می باشد...
ارسال نظر
پیشنهاد امروز