در گفتوگو با ایلنا مطرح شد:
عملکرد ضغیف شرکت بازرگانی دولتی در توزیع کالاهای اساسی/ بجای حذف ارز ترجیحی، شبکه توزیع اصلاح شود
یک کارشناس در حوزه زنجیره تامین و تنظیم بازار خاطر نشان کرد: شرکت بازرگانی دولتی ایران میتواند به وظایف حاکمیتیاش بهتر عمل کند و با اصلاح فرآیندها در عملکرد این شرکت در بحث توزیع کالاهای اساسی، خرید تضمینی و ذخیرهسازی استراتژیک کالاها را با بهرهوری بالایی اصلاح کرد.
مهدی امینیفرد در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با تشریح عملکرد شرکت بازرگانی دولتی، گفت: شرکت بازرگانی دولتی نیازمند جراحی اداری، جهت تحول اقتصادی در کشور است. زمان آن رسیده که این شرکت در حوزه بازار قویتر عمل و شبکه توزیع را اصلاح کند.
به گفته وی، شبکه زنجیره توزیع کالاهای اساسی که با ارز 4200 تومانی وارد میشوند باید اصلاح شود نه اینکه این ارز را برای واردات این کالاها حذف کنیم.
این کارشناس با اشاره به فیلترها در شبکه توزیع، گفت: شبکه توزیع برخی اقلام در سطح کشور گسترده نیست و با فیلترهایی محمولهها توزیع میشود، تازمانیکه این فیلترها وجود دارد بازار همین شرایط را خواهد داشت. 18 سال پیش در همه محلهها یک عامل توزیع فعال بود آن شبکه گسترده و سنتی نیاز مردم را با قیمت مناسب تهیه و تامین کرد بعد از تعطیلی آن شبکه نتوانستیم جایگزین مناسبی برای آن ایجاد کنیم.
امینیفرد با بیان اینکه هوشمندسازی خرید و فروش کالا در دولت الکترونیک اهمیت ویژهای دارد، گفت: هوشمندسازی زنجیره خرید و فروش کالاها امکان نظارت بر خرید و فروش را ایجاد میکند.
این کارشناس با اشاره به لزوم اصلاح جدول پاکی خرید تضمینی، تصریح کرد: جدول پاکی در خرید تضمینی، اهمیت ویژهای دارد اگر نرخها و سطح کیفی در جدول پاکی اصلاح شوند. گندمهایی که کیفیت کمی دارند نرخ متفاوتی خواهند داشت و اینگونه کشاورزان ترغیب میشوند که کیفیت گندم تولیدی را بالا ببرند.
وی ادامه داد: خریدهای خارجی باید زمانی انجام شود که قیمتهای جهانی پایین است، باید همواره ذخیره استراتژیک 6 ماهه حفظ شود اما درعمل با توجه به مشکلات و عواملی این ذخیره حفظ نشد.
وی با اشاره به نیاز ایجاد نهضت ساخت مخازن روغن، گفت: ساخت مخازن روغن باید در راستای آمایش سرزمینی صورت پذیرد چراکه روغن جزو کالاهای اساسی است و باید ذخیره مناسب دولتی در این بخش صورت بگیرد و مخازن بیشتری توسط دولت و بخش خصوصی در جهت ذخیره استراتژیک احداث شود.
این کارشناس حوزه بازرگانی تصریح کرد: باید برنامهها بهسمت کشت کالاهای استراتژیک و اساسی از جمله دانههای روغنی برود و ما بتوانیم در این بخش خودکفا شویم نمیدانم به چه منطقی کشت دانههای روغنی در کشور در این چندسال افزایش پیدا نکرده که مجبور به واردات روغن و دانههای روغنی نباشیم.