خبرگزاری کار ایران

ایلنا از کهگیلویه و بویراحمد گزارش می دهد؛

نفس سایت ملی مسکن در یاسوج به شمارش افتاده است

نفس سایت ملی مسکن در یاسوج به شمارش افتاده است
کد خبر : ۱۵۰۷۸۱۶

طرح ملی مسکن استان در کُما

یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در سال های اخیر شاهد مهاجرت بی رویه ساکنان مناطق مختلف استان و برخی نقاط کشور بوده بطوری که جمعیت این شهر در سال ۱۳۵۵ تنها چهار هزار و۵۲۴ نفر بوده و در آخرین سرشماری رسمی که سال ۱۳۹۵ انجام شده به ۱۳۴ هزار و ۵۳۲ نفر رسیده و اکنون آمار غیر رسمی از سکونت افزون بر ۲۵۰ هزار نفر در این شهر خبر می دهد که این امر تامین زمین برای ایجاد زیرساخت های مختلف در این شهر را با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش ایلنا از یاسوج، طرح مسکن ملی یکی از طرح‌ ها و البته شعارهای دولت سیزدهم برای تامین مسکن اقشار کم‌ درآمد جامعه بود بگونه‌ای که وعده ساخت یک میلیون واحد مسکن در سطح کشور در هر سال برعهده وزارت راه و شهرسازی گذاشته شد و ساخت سالی ۱۰ هزار واحد مسکونی، سهمیه استان کهگیلویه و بویراحمد شد.

محرومین جامعه تا حد زیادی به خانه دار شدن امیدوار شدند اما دیری نپایید که خبر کمبود زمین برای ساخت واحدهای مسکونی در شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد بر روی خروجی رسانه ها قرار گرفت و امید محرومان به ناامیدی تبدیل شد.

پس از کش و قوس های فراوان، زمین مورد نیاز برای ساخت واحدهای مسکونی طرح ملی مسکن در منطقه جهاد این شهر تعیین و کار آغاز شد اما در یک بازه زمانی بسیار کوتاه، این سایت در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.

طرح نهضت ملی مسکن در سایت مسکن جهاد یاسوج دارای پیشرفت فیزیکی بین ۴۷ تا ۵۵ درصد است اما بگفته معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه وبویراحمد، احتمال تعطیلی این سایت در روزهای آینده دور از انتظار نیست.

سایت ملی مسکن جهاد یاسوج در آستانه تعطیلی است

مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد از در دست ساخت بودن ۱۷ هزار خانه در طرح ملی مسکن در این استان خبرداد و اظهار داشت: هفت هزار واحد مسکونی با استفاده از تسهیلات دولتی در مناطق روستایی استان نیز در حال ساخت است.

"محمد راستا" در گفت و گو با ایلنا از یاسوج گفت: یکی از سایت های مهم اجرای طرح مسکن ملی در یاسوج با توجه به محدودیت زمین سایت جهاد بود اما اکنون بدلایل مختلفی در آستانه تعطیلی و رکود قرار گرفته است.

وی با تاکید براینکه باید موانع بر سر راه سایت جهاد یاسوج هر چه سریع‌تر برداشته شود، خاطرنشان کرد: ۱۶۰ واحد نهضت ملی مسکن واقع در این سایت بدلیل پرداخت نشدن مطالبات به پیمانکار در آستانه تعطیلی است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه شش هزار واحد مسکن در طرح ۹۹ ساله باید ساخته شود و از این تعداد، قرارداد سه هزار واحد با بانک مسکن استان منعقد شده است، یادآورشد: ۱۶۰ واحد واقع در سایت جهاد یاسوج دارای پیشرفت فیزیکی ۱۰ تا ۵۰ درصد است.

راستا گفت: از بانک مسکن استان انتظار می‌رود تا همکاری لازم را برای پرداخت این مطالبات انجام دهد.

مدیر شُعب بانک مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد هم با تشریح اقدمات صورت گرفته این بانک برای فعال سازی طرح ملی مسکن در این استان بویژه در شهر یاسوج، اظهار داشت: ارزیابی از واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن باید طبق قانون پنج بار انجام شود اما ارزیابی برخی از طرح ها ۱۹ بار انجام شد.

"محمد اکبری" به ایلنا گفت:  سایت ۱۶۰ واحدی جهاد یاسوج، ۸۸۰ میلیارد ریال اعتبار دارد و از این مبلغ تاکنون ۵۶۰ میلیارد ریال پیمانکار دریافت کرد.

وی با بیان اینکه این سایت از نظر ارزیابی ما ۴۹ درصد پیشرفت دارد، ادامه داد: اداره راه و شهرسازی پیشرفت این سایت را ۵۵ درصد عنوان می‌کند و ما بر اساس درصد پیشرفت فیزیکی، سهم مشارکت را پرداخت می‌کنیم.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تاکید براینکه ارزیابی ها در حوزه مسکن بطور مستمر انجام و عملکرد بانک ها نیز دائم کنترل و رصد می شود، اظهار داشت: مُتقاضیان سه هزار واحد به بانک ها معرفی و برای دریافت تسهیلات، انعقاد قرارداد نیز صورت گرفته و بیش از سه هزار واحد دیگر هم به بانک ها برای انعقاد قرارداد اعلام شده است.

"سیداحسان عسکری" در گفت و گو با ایلنا از یاسوج گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد از برنامه دولت سیزدهم برای ساخت عقب نیست اما نیازمند مساعدت و همراهی بانک های عامل برای به نتیجه رساندن این طرح هستیم.

احتمال استقرار تیم کارشناسی برای رفع اختلافات بانک مسکن و اداره کل راه و شهرسازی استان 

وی از بررسی موضوع اختلاف برآورد پیشرفت فیزیکی میان بانک مسکن و اداره کل راه و شهرسازی استان در سایت طرح ملی مسکن جهاد یاسوج هم توسط تیم کارشناسی خبرداد.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: اگر این اختلاف در استان حل نشود، تیمی از استان های همجوار این موضوع را مورد بررسی قرار خواهند داد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد اما بر استفاده از ظرفیت نیروهای مسلح برای خرید زمین طرح نهضت ملی مسکن در یاسوج مرکز استان تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، سیدعلی احمدزاده در نشست بررسی طرح ساخت مسکن نیروهای مسلح در یاسوج گفت: برای ساخت مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن در سایر شهرستان های استان مشکلی وجود ندارد اما مشکل زمین در یاسوج مرکز استان همچنان به قوت خود باقی است

اقدامات وزارت راه و شهرسازی نتیجه نداده است

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در مرکز استان هستند، اظهارداشت: برنامه‌ای برای خرید زمین از کشاورزان در دستور کار وزارت راه و شهرسازی بود که تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است.

احمدزاده گفت: حدود ۲ هزار نفر از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن از نیروهای مسلح هستند و برای رفع مشکل زمین در مرکز استان باید زمین خریداری شود که راه و شهرسازی اعتبارات چندانی برای خرید زمین ندارد اما از ظرفیت نیروهای مسلح برای خرید زمین از کشاورزان باید استفاده شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: اعتباراتی از وزارت راه و شهرسازی برای خرید زمین به استان ابلاغ شده که استان هرچه سریعتر نسبت به جذب این اعتبار اقدام کند تا بخشی از گِره مشکل زمین طرح نهضت ملی مسکن حل شود.                    

احمدزاده با بیان اینکه زمین دولتی در یاسوج وجود ندارد، یادآورشد: در صورتی که مشکل زمین در یاسوج رفع شود بلوک هایی برای نیروهای مسلح در استان در نظر گرفته می شود.

وی با تاکید بر اینکه محدودیت واگذاری زمین در شهرهای گچساران و دهدشت وجود ندارد، گفت: وضعیت منازل نیروهای بسیج، سپاه و ایثارگران در شهرستان گچساران نیز ظرف روزهای آینده تعیین تکلیف شود.

سایت ملی مسکن جهاد یاسوج با وجود دستور وزیر کشور ، اکنون به کُما رفته است 

به گزارش ایلنا، بیستم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ " سردار احمد وحیدی " وزیر کشور در اولین برنامه کاری سفر خود به استان کهگیلویه و بویراحمد از سایت جهاد مسکن ملی یاسوج با ظرفیت ۱۶۰ واحد و اعتبار ۹۰۰ میلیارد ریال بازدید کرد.

وی خواستار تسریع در روند اجرای این طرح ملی شده بود و قرار بود بطور کامل تا یک سال دیگر تکمیل شود اما اکنون نفس های آن به شمارش افتاده و سایت جهاد در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.

گزارش: ضرغام علیبازی

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز