خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان خبر داد؛

برخورد قانونی با برداشت کنندگان بی رویه از گیاهان دارویی سمنان

برخورد قانونی با برداشت کنندگان بی رویه از گیاهان دارویی سمنان
کد خبر : ۱۲۲۷۲۳۰

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: هرگونه برداشت بی رویه و غیرقانونی گونه های گیاهی مرتعی در عرصه های منابع طبیعی که مصرف خوراکی و دارویی دارند ممنوع است و با خاطیان مطابق قانون برخورد می شود.

به گزارش ایلنا از سمنان، حمیدرضا عبدوس ضمن بیان اینکه گیاهان دارویی از ذخایر ملی و سرمایه های کشور محسوب می شوند، افزود: هرگونه برداشت بی رویه و غیرقانونی گونه های گیاهی مرتعی که مصرف خوراکی و دارویی دارند و باعث انقراض برخی گونه های گیاهی در معرض خطر در سطح استان  می شود، ممنوع است.
وی افزود: به موجب ماده 25 مکرر الحاقی به «قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز» مصوب 1400/11/10 که در روزنامه رسمی درج گردیده حمل، عرضه، خرید، فروش، نگهداری و اقدام برای خارج کردن سایر محصولات و فرآورده ها و یا مصنوعات منابع طبیعی اعم از جانوری و گیاهی به قصد تجاری بدون تحصیل پروانه از مرجع ذیصلاح (سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و ادارات کل تابعه) ممنوع گردیده و مشمول مجازات ها و احکام مقرر برای قاچاق کالای مشروط می شود.
عبدوس اضافه کرد: حمل غیرمجاز محصولات فرعی جنگلی و مرتعی نیز به صراحت قانون ممنوع بوده و جرم محسوب می شود و می بایست مطابق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با آن برخورد شود.
وی اظهار کرد: گستردگی جغرافیایی استان سمنان تنوع آب‌ و هوایی کم‌نظیری را رقم زده است مناطقی کاملا کوهستانی و جنگل‌های سرسبز، تپه‌های شنی و مناطق کاملا خشک کویری نمونه‌هایی از اقلیم‌های متفاوت آب‌ و هوایی در استان سمنان هستند که تحت‌تاثیر همین اقلیم‌های متفاوت، گیاهان دارویی استان سمنان نیز تنوع بی نظیری دارند.
رئیس اداره حفاظت اداره کل منابع طبیعی یادآور شد: از سه هزار گونه گیاهی که در استان سمنان شناسایی شده بیش از یکصد و سی گونه این گیاهان از خواص دارویی برخوردار است.
حمیدرضا عبدوس رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان عنوان کرد: همه ساله با شروع فصل بهار و رویش گیاهان مرتعی در سطح مراتع و مناطق کوهستانی استان افراد سودجو با دستبرد به طبیعت و برداشت بی رویه از گیاهان مرتعی خوراکی و دارویی اقدام به تخریب طبیعت می نمایند. وی گفت: نه تنها بهره برداران بومی گیاهان دارویی را به شکل بی رویه و غیر علمی جمع آوری می کنند بلکه در سال های گذشته به وفور مشاهده شده که افراد سودجو از استان های همجوار به این استان وارد می شوند و با برداشت بی رویه برخی گیاهان دارویی این گونه ها را قربانی زیاده خواهی خود می کنند.
حمیدرضا عبدوس تصریح کرد: این گیاهان مرتعی در عرصه های منابع طبیعی هیچ گاه برای مباحث صنعتی کشت نشده اند که به میزان زیاد برداشت انجام شود.
عبدوس با اشاره به بحث ترسیب کربن که توسط این گیاهان انجام می شود، بیان کرد: در حال حاضر گرم شدن کره زمین بزرگترین معضل در جهان محسوب می شود و ما با از بین بردن این گیاهان مرتعی که اصلی ترین تاثیر را در ترسیب کربن و از بین بردن گازهای گلخانه ای دارند، عمر کره زمین را کاهش می دهیم.
عبدوس تاکید کرد: بهره برداری از گیاهان دارویی برای افراد محلی تا مقدار 2 کیلوگرم مجاز می باشد و بهره برداری بیش از 2 کیلوگرم ، بدون مجوز قانونی ممنوع بوده و با افراد خاطی برخورد قانونی صورت می گیرد و متخلفین به مراجع قضایی معرفی خواهند کرد.
عبدوس افزود: به سبب وسعت عرصه های منابع طبیعی و کمبود نیرو برای برخورد با این قبیل اقدامات، باید مردم محلی و به ویژه شوراها و روستاییان گرامی از فعالیت این افراد جلوگیری کنند و به محض مشاهده به یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان سمنان  اطلاع دهد.
رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان از مردم خواست  تخلفات حوزه منابع طبیعی برداشت بی رویه گیاهان دارویی، تصرف اراضی ملی، آتش زدن مراتع و جنگل ها، قاچاق چوب، کندن بوته مرتعی به شماره تلفن های 139و  ۱۵۰۴ (امداد جنگل و مرتع) اطلاع دهند.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز