خبرگزاری کار ایران

ایلنا از ارومیه گزارش می‌دهد؛

افزایش شاخص آلودگی هوا در ارومیه نفس شهروندان را در سینه حبس کرد/ علت؛ فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده و نبود بودجه

افزایش شاخص آلودگی هوا در ارومیه  نفس شهروندان را در سینه حبس  کرد/ علت؛ فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده و نبود بودجه
کد خبر : ۱۱۷۰۵۷۴

با توجه به گذشت سه روز از بالا رفتن شاخص آلودگی هوا در شهر ارومیه، همچنان چتر این پدیده نام آشنا بر سر مردم این شهر گسترده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ارومیه، مسئولان شهری ارومیه علت دود مه‌آلود مانند ارومیه در روزهای گذشته  را  آلودگی هوا اعلام کرده و گفتند شاخص آلودگی هوای شهر ارومیه ۱۲۵ و  نزدیک به شاخص آلودگی تهران رسیده و کیفیت هوا برای گروه‌های حساس ناسالم است.

این در حالی است که به‌رغم آلودگی هوا و ناسالم بودن آن برای گروه‌های حساس هیچ اطلاعیه‌ای از سوی مسئولان آموزش پرورش مبنی بر تعطیلی مدارس در این شهر صادر نشد و همچنین زنگ هشدار برای بیماران و زنان باردار از سوی  نهادهای حوزه سلامت نیز به صدا در نیامد.

افزایش شاخص آلودگی هوا در ارومیه  نفس شهروندان را در سینه حبس  کرد/ علت؛ فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده و نبود بودجه

کیفیت هوای ارومیه برای گروه‌های حساس ناسالم است

مدیرکل محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: شاخص کیفیت هوای ارومیه، در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.

مهران نظری در گفت و گو با ایلنا، با اشاره به اینکه هم اکنون  میانگین شاخص کیفی هوای ارومیه برابر با  ۱۲۵است گفت: این شاخص برای گروه‌های حساس ناسالم است.

مدیرکل محیط زیست آذربایجان‌غربی، تاکید کرد: افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، کودکان، سالمندان و زنان باردار و شیرده در وضعیتی که هوا برای گروه‌های حساس ناسالم است، توصیه می‌شود از فعالیت طولانی و سنگین در خارج از منزل خودداری کنند.

وی با بیان اینکه، مدیریت زمانی و مکانی سفرهای درون شهری موثر در کاهش آلودگی هوا است، گفت:‌صرفه‌جویی در مصرف انرژی، استفاده از حمل و نقل عمومی از دیگر راه‌های موثر در کاهش آلودگی هوا است.

وی با بیان اینکه نگهداری فضای سبز در مرکز نقش چشمگیر در تلطیف هوای ارومیه دارد، گفت:‌ هم اکنون سرانه فضای سبز شهری در ارومیه ۱۱ متر مربع است که باید فضای سبز برای هر نفر تا ۱۵ متر مربع افزایش داشته باشد.

آلودگی هوای ارومیه ناشی از فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده است

نماینده مردم ارومیه در مجلس،گفت:وضعیت هوای ناپاک ارومیه در روزهای اخیر که به عنوان باغ‌شهر و شهری بدون مجتمع صنعتی آلاینده در اطراف شناخته می‌شود، موضوع مهمی است که ناشی از فعالیت ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی و آلودگی‌های خودرویی بوده و باید برای آن چاره اندیشی شود.

وحید جلال‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا،با اشاره به دیدار خود با رئیس سازمان محیط زیست، گفت: رفع آلودگی هوا نیازمند همت و عزم همگانی مسئولان در کنار تخصیص بودجه مناسب است.

وی افزود: در این دیدار بر لزوم همت همگانی مسئولان مربوطه اعم از سازمان‌های دولتی و شهرداری برای تسهیل در بهبود وضعیت موجود تاکید شد که با راهکارهای ارائه شده از سوی رئیس سازمان محیط زیست می‌توانیم شاهد حرکات مثبتی باشیم.

نماینده مردم ارومیه و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، عنوان کرد: برای حل مشکل آلودگی شهرها، تخصیص بودجه مناسب در راستای نوسازی و بهسازی ناوگان حمل و نقل در کنار همت جدی و عزم واقعی مسئولان و مدیران مربوطه نیاز است که در این خصوص تلاش‌ها و حمایت‌های خوبی را از طرف دولت داریم.

افزایش شاخص آلودگی هوا در ارومیه  نفس شهروندان را در سینه حبس  کرد/ علت؛ فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده و نبود بودجه

ارومیه جز ۱۰ شهر آلوده کشور است

سخنگوی شورای شهر ارومیه گفت:ارومیه گرچه جز شهرهای صنعتی نیست ولی از نظر آلودگی هوا در میان ۱۰ شهر کشور قرار دارد و باید با همکاری و همدلی لازم ارگان‌ها و ادارات متولی فعال در حوزه محیط زیست این آلودگی کاهش داده شود.

توماج وحید افشار در گفت و گو با ایلنا، با اشاره به اینکه اقدامات لازم برای فرهنگ سازی و اطلاع رسانی های ضروری برای اخذ معاینه فنی در بین شهروندان به نفع شایسته صورت نگرفته است گفت: لازم است  با همکاری صدا و سیما, پلیس راهنمایی و رانندگی و شهرداری در فرهنگ سازی و اطلاع رسانی این امر اقداماتی صورت گیرد.

وی افزود: در آمارهای کل کشور شهر ارومیه در تعداد خودرو و ترافیک شهری جزو ۱۰ شهر اول کشور بود و این امر نقش مهمی در آلودگی هوا دارد.

وحید افشار یکی دیگر از عوامل آلودگی هوا را عدم رعایت در ساخت و ساز و تعداد طبقات آپارتمان های واقع در گلشهر عنوان کرد و گفت: آپارتمان‌های بلند مرتبه گلشهر مانع ورود هوای تازه و اکسیژن به شهر ارومیه شده  و موجب تشدید شرایط می شود.

سخنگوی شورای شهر ارومیه همچنین یکی دیگر از عوامل تشدید آلودگی هوای شهر ارومیه را فرسودگی ناوگان عمومی و نبود قطار شهری و کنترل ضعیف معاینات فنی خود بیان کرد.

گزارش: بیتا اختیاری

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز