به گزارش ایلنا، باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در نشست با معاونین آموزشی ادوار وزارت بهداشت با بیان اینکه دستاوردهای حوزه آموزش در 40 سال گذشته بسیار خوب بوده گفت: ما در این 40 سال در تربیت نیروی انسانی حوزه سلامت خودکفا شده ایم و این دستاوردها ماحصل تلاش معاونین آموزشی در ادوار مختلف بوده است.
وی به اهمیت بحث مرجعیت علمی که توسط مقام معظم رهبری مطرح شده اشاره کرد و گفت: این بحث در تقویت هویت ملی در دانشجویان کشور اهمیت بسزایی دارد.
لاریجانی با بیان اینکه اقدامات بسیاری در هر یک از ادوار در معاونت آموزشی وزارت بهداشت انجام شده، اظهار داشت: هر یک از معاونین ادوار، اقدامات برجسته ای را در راستای تحول در آموزش علوم پزشکی کشور انجام داده اند که اثرات آن در نظام سلامت هویدا است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت به برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: این برنامه ادامه مسیری است که معاونین ادوار طی کرده اند و با الگویی مدون و بررسی تمامی اسناد بالادستی تدوین شده است.
وی به اهمیت تمرکز دانشگاه ها بر روی ماموریت های خاص بر مبنای نقاط قوت خود تاکید کرد و گفت: مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی با حمایت هایی که از پروژه های دانشگاه ها در راستای ماموریت های ویژه می کند بسترهای این حرکت را فراهم می کند.
لاریجانی با اشاره به برنامه های وزارت بهداشت برای حرکت دانشگاه ها به سمت دانشگاه های نسل سوم، اظهار داشت: دانشجویان علوم پزشکی باید با مباحث کارآفرینی و کسب و کار آشنا شوند، لذا بسترهای لازم برای این تغییر رویکرد در دانشگاه ها فراهم شده است.
وی با اشاره به هدف نوآوری در آموزش علوم پزشکی مبنی بر ارتقای پاسخگویی آموزش به نیازهای جامعه، گفت: برآورد نیروی انسانی مورد نیاز کشور در تمامی رشته ها برای سال 1404 انجام شده و با راه اندازی مرکز ملی آموزش های مهارتی نیازهای کشور در حوزه هایی که نیاز به مدرک دانشگاهی ندارد، از طریق آموزش های مهارتی مرتفع خواهد شد.
لاریجانی، آمایش را یکی از برنامه های مهم وزارت بهداشت دانست و بیان کرد: این برنامه آمایش از گسترش های بی رویه در دانشگاه ها جلوگیری می کند و با اجرای برنامه جذب نیروی بومی هیچ یک از افرادی که تعهد بومی داشته اند خارج از محل تعهد خود جذب نشده اند. امیدواریم این برنامه برای تامین نیروهای مورد نیاز در استان ها تداوم یابد.
وی با تاکید بر لزوم تربیت دانشجویان با تعهد اخلاقی و ملی، اظهار داشت: برنامه راهبردی اخلاق پزشکی کشور و بسته ارتقای اخلاق حرفه ای مسیر روشنی را پیش روی دانشگاه ها در این زمینه گذاشته و در سطح کشور در حال اجرا است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت، راه اندازی سامانه Education Iran را بستر خوبی برای معرفی ظرفیت های آموزش علوم پزشکی کشور در عرصه بین المللی عنوان کرد و گفت: تحول چشمگیری در ارزیابی دانشگاه های خارجی مورد تایید وزارت بهداشت صورت گرفته است. این کار با بهره برداری از نظام های رتبه بندی بین المللی انجام می شود و فقط دانشگاه هایی که بخش علوم پزشکی آن در این نظام ها مورد تایید هستند، پذیرفته می شود.
وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای جذب دانشجویان خارجی در کشور اظهار داشت: بیش از 2 هزار دانشجوی خارجی در کشور مشغول به تحصیل هستند و با توجه به ظرفیت هایی که برای آموزش علوم پزشکی وجود دارد، با جذب دانشجوی خارجی ضمن بهره برداری از این ظرفیت ها، بسترهای تبادل فرهنگی کشور با سایر کشورها نیز فراهم می شود. بسیاری از دانشگاه ها طی چند سال گذشته در این زمینه فعال تر شده اند.
لاریجانی راه اندازی دانشگاه علوم پزشکی مجازی را زیرساختی برای ارائه آموزش ها به صورت مجازی در رشته های مختلف علوم پزشکی ذکر کرد و گفت: علاوه بر آموزش دروس به صورت مجازی، دوره هایی نیز در این دانشگاه برگزار خواهد شد. برای مثال، دوره آموزش پزشکی خانواده به پزشکان عمومی یا آموزش کارآفرینی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی از جمله برنامه هایی است که در بستر دانشگاه مجازی اجرایی خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه زیرساخت های برگزاری آزمون ها در مناطق آمایشی و دانشگاه ها رشد چشمگیری داشته تصریح کرد: بسیاری از آزمون ها از جمله آزمون جامع علوم پایه و پیش کارورزی به صورت الکترونیک برگزار می شود که خود باعث صرفه جویی بسیار زیادی در هزینه ها و از طرف دیگر ارتقای کیفیت این آزمون ها شده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بحث اعتباربخشی از سنوات پیش در وزارت بهداشت مطرح شده بود ولی اجرا نشده است، گفت: سال گذشته تمامی دانشگاه های علوم پزشکی و بیمارستان های آموزشی اعتباربخشی شدند و اعتباربخشی دبیرخانه ها و برنامه های آموزشی هم در دست برنامه ریزی است که به زودی ابلاغ خواهد شد.
وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای ارتقای زیرساخت های آموزش، جذب اعضای هیات علمی و راه اندازی پورتال های جامع برای الکترونیکی کردن امور آموزش، اظهار داشت: طبق روالی که در زمان تمامی معاونین ادوار نیز، بوده حجم کار حوزه آموزش بسیار بالا است و حجم مکاتبات این حوزه، آزمون هایی که با تعداد بالای شرکت کننده برگزار می شود و شوراهایی که با حجم بالای پرونده تشکیل می شود نمونه هایی از این امور هستند.