خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

تشریح طرح بازآفرینی محله «کن»/ رویکرد اصلی طرح، حفاظت از درختان است

تشریح طرح بازآفرینی محله «کن»/ رویکرد اصلی طرح، حفاظت از درختان است
کد خبر : ۱۴۰۸۱۲۶

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا ضمن تشریح طرح موضعی بازآفرینی محله «کن» که اخیرا در کمیسیون ماده ۵ شهر تهران تصویب شده است، تاکید کرد: رویکرد اصلی این طرح، حفاظت از درختان موجود در باغات شخصی و معابر عمومی است، البته نمی‌توان گفت که هیچ درختی با اجرای طرح بازآفرینی محله کن قطع نخواهد شد.

«مهدی عباسی»، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در تشریح طرح موضعی بازآفرینی محله «کن» در غرب پایتخت توضیح داد: محله کن سه مساله اصلی دارد؛ نخست موضوع کشت اجباری، دوم باغات توت و خرمالو و سوم بافت فرسوده. در این میان بیشترین دغدغه اهالی کن، لزوم احیای بافت فرسوده این محله است. پیش از این، اهالی محل تاکید داشتند که توان اقتصادی لازم را برای نوسازی منازل خود ندارد، به همین دلیل، قرار شد طرح بازآفرینی محله کن با هدف رفع معضلات اصلی این محله بخصوص کمک به شهروندان برای نوسازی پلاک‌های قدیمی و احیای بافت فرسوده در کمیسیون ماده ۵ شهر تهران تدوین و تصویب شود. 

وی افزود: در ابتدا شهرداری تهران طرحی را به کمیسیون ماده ۵ آورد که اگر این طرح در کمیسیون نهایی می‌شد، در بلندمدت، بافتی در محله کن ایجاد می‌شد که امکان تردد عادی شهروندان و امدادرسانی در مواقع بحران در آن به‌شدت دشوار بود و کیفیت سکونت مردم و زیست‌پذیری محله برای شهروندان براساس آن طرح بسیار افت می‌کرد. به همین دلیل، با وجود این که در ابتدا طرح اولیه شهرداری در کمیسیون ماده ۵ تصویب شد، اما شورای اسلامی شهر تهران جلوی آن را گرفت و سپس، طرح بازآفرینی کن با مشورت متخصصان حوزه شهرسازی، اعضا و رئیس محترم شورا و معتمدین محله کن اصلاح شد تا در نهایت طرح موضعی بازآفرینی محله کن به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسید. 

عباسی با اشاره به الزامات پیش‌بینی‌شده در طرح نهایی بازآفرینی محله کن گفت: براساس آنچه نهایتا به عنوان طرح بازآفرینی کن به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسید، قرار شده است که الگوی تجمیع پلاک‌ها در نوسازی واحدهای مسکونی و همچنین ارائه مشوق‌های لازم به اهالی محله برای احیای بافت‌های فرسوده دنبال شود. البته در این طرح پیش‌بینی شده است که اگر یک ساختمان جدید قابلیت تامین پارکینگ را نداشته باشد، طبقه اضافه مشمول بسته تشویقی احیای بافت‌های فرسوده به آن ساختمان تعلق نخواهد گرفت. همچنین در طرح نهایی تاکید شده است که تمام ساختمان‌های جدیدی که قرار است در محله کن ساخته شوند، باید براساس الگوهای نوین شهرسازی احداث شوند و خدمات مورد نیاز ساکنان را در داخل خود ساختمان تامین کنند. 

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در طرح بازآفرینی محله کن پیش‌بینی شده است که کمیته‌ای برای نظارت بر اجرای این طرح با عضویت معاون شهرسازی شهرداری منطقه ۵ و نماینده سازمان نوسازی شهر تهران به همراه دو ناظر شامل یکی از معتمدین محله و یکی از اعضای شورای شهر تشکیل شود و نقشه‌های شهرسازی، طرح‌های معماری و الگوی مشارکتی در این کمیته به تصویب برسد. 

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: براساس صحبت‌هایی که با مسئولان محترم شهرداری تهران داشته‌ایم، قرار است طرح بازآفرینی محله کن را به گونه‌ای پیش ببریم که بعد از اجرای طرح، دیگر شاهد وجود پلاک‌های ریزدانه رهاشده یا محاصره‌شده در بین قطعات در این محله نباشیم. همچنین در طرح مصوب بازآفرینی کن، تعریض بخشی از خیابان‌های محله، نصب تابلوها و علایم راهنمایی و رانندگی، بازگشایی و اصلاح برخی تقاطع‌ها و انجام سایر اقدامات مورد نیاز برای رفع گره‌های ترافیکی محله کن نیز پیش‌بینی شده است. 

عباسی همچنین عنوان کرد: از جمله دیگر ویژگی‌های مهم طرح بازآفرینی کن، پیش‌بینی موضوع ساماندهی شبکه آب‌های زیرسطحی و قنات‌های قدیمی موجود در این محله است. ضمن این که باید توجه داشته باشیم که کن یکی از محلات تاریخی تهران است که تعدادی از بناهای موجود در‌آن از نظر مباحث مربوط به میراث فرهنگی دارای ارزش هستند و باید حفظ شوند و این موضوع نیز حتما مورد توجه کمیته ناظر بر اجرای طرح بازآفرینی محله کن قرار خواهد گرفت. 

وی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا در فرآیند اجرای طرح بازآفرینی کن، احتمال قطع درختان وجود دارد یا خیر، اظهار داشت: رویکرد اصلی این طرح، حفاظت از درختان موجود در باغات شخصی و معابر عمومی است، البته نمی‌توان گفت که هیچ درختی با اجرای طرح بازآفرینی محله کن قطع نخواهد شد و به هر حال، اجرای تمام پروژه‌های عمرانی ممکن است آسیب‌هایی را هم به همراه داشته باشد یا موجب جابه‌جایی تعدادی از درختان شود. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز