برنامهریزی برای احداث ۷۰ ایستگاه متروی جدید در نیمه جنوبی تهران
یکی ازمهمترین ثمرات و اثرات احداث خطوط جدید شبکه متروی تهران، ایجاد ایستگاههای متعدد در مناطق کمبرخوردار و کمبهره از نظر سیستم حملونقل عمومی (ریلی) است؛ در واقع خطوط ۸ تا ۱۱ که ساخت آنها به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است، نهتنها در همافزایی با خطوط هفتگانه موجود باعث افزایش سطح کارایی و میزان سرویسدهی شبکه کلی متروی پایتخت میشوند، بلکه محدودههای فاقد ایستگاه مترو را نیز صاحب امکان حملونقلی جدید میکنند.
به گزارش ایلنا به نقل از روابطعمومی و امور بینالملل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو)، نگاهی آمارگونه به آنچه با احداث خطوط جدید شبکه متروی تهران (خطوط ۸ تا ۱۱) شکل خواهد گرفت، حاوی نکات قابل توجه و ارزندهای است که لزوم تکمیل هرچه سریعتر آنها را گوشزد میکند؛ از جمله این که تمام خطوط جدید، دارای ایستگاههایی در مرز مشترک برخی مناطق خواهند بود که همین مساله سطح مسافرپذیری آن ایستگاهها را مضاعف میسازد.
خطوط جدید در ۲۰ منطقه شهر تهران دارای ایستگاه هستند؛ به طور مثال، مسیر و ایستگاههای خط ۸ مترو، مسافران ۱۳ منطقه را پوشش میدهد که البته بعضی ایستگاهها در مرز مشترک برخی مناطق واقع شدهاند.
مناطق ۲، ۳، ۴، ۱۸ و ۲۲ بیشترین سهم را از ایستگاههای خطوط جدید خواهند داشت. در یک نگاه دیگر، میتوان گفت مناطق نیمه جنوبی پایتخت، حدود ۷۰ ایستگاه جدید را در نقاط اغلب کمبرخوردار شاهد خواهند بود.
اهالی محدوده غرب پایتخت و خصوصا مناطق ۲۱ و ۲۲ که هماکنون از فقر شدید سیستم حملونقل ریلی درونشهری رنج میبرند، از ۳۰ کیلومتر مسیر مترویی و ۲۲ ایستگاه جدید برخوردار میشوند و همه اینها از فواید پرشمار احداث و بهرهبرداری خطوط ۸ تا ۱۱ شبکه متروی تهران محسوب میشود که ضرورت تسریع در عملیات تکمیل آنها را یادآور میشود.