در گفتوگو با ایلنا اعلام شد:
هدفگذاری برای کاهش ۱۰ درصدی آمار جانباختگان تصادفات در سال ۱۴۰۲
رئیس پلیس راهور فراجا از هدفگذاری برای کاهش ۱۰ درصدی آمار جانباختگان تصادفات در سال ۱۴۰۲ براساس برنامه هفتم توسعه خبر داد و گفت: شخصا هیچوقت متوجه این موضوع نشدم که چرا بیمهها علاقمند هستند که سالانه بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان بابت خسارات تصادفات رانندگی بپردازند، اما حاضر نیستند که ۳۰ درصد این مبلغ را برای دستگاههایی که در کاهش تصادفات نقش دارند، سرمایهگذاری کنند؟
سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور درباره مهمترین برنامههای پلیس راهور برای کاهش آمار تصادفات، جانباختگان و مصدومان ناشی از حوادث رانندگی در سال ۱۴۰۲ به خبرنگار ایلنا گفت: با توجه به این که در برنامه هفتم توسعه پیشبینی کردهایم که در طول زمان اجرای این برنامه، آمار جانباختگان ناشی از تصادفات باید ۵۰ درصد کاهش یابد، براین اساس از ۱۴۰۲ باید سالانه ۱۰ درصد آمار کشتهشدگان سوانح رانندگی را کمتر کنیم. یعنی با توجه به این که سال ۱۴۰۲ اولین سال اجرای برنامه هفتم خواهد بود، هدفگذاری ما برای این سال، کاهش ۱۰ درصدی آمار جانباختگان تصادفات است.
رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: رسیدن به موفقیت در کاهش ۱۰ درصدی آمار جانباختگان تصادفات صرفا با عملکرد پلیس راهور اتفاق نمیافتد و هلالاحمر، اورژانس، بیمارستانها، امداد خودروها، رسانهها و ... نیز باید نقش خود را در این زمینه ایفا کنند. بنابراین با توجه به این که اکنون آمار مرگومیر سالانه تصادفات در کشورمان ۱۷ هزار نفر است، اگر بتوانیم تا پایان سال ۱۴۰۲ حداقل یک هزار و ۷۰۰ نفر از این آمار کم کنیم و متناسب با آن، تعداد مجروحان را نیز کاهش دهیم، در آن صورت توانستهایم به هدف خودمان در ۱۴۰۲ برسیم و اگر همین روند در سالهای بعد نیز ادامه پیدا کند، تا پایان برنامه هفتم تعداد جانباختگان تصادفات به زیر ۸ هزار نفر در سال کاهش پیدا خواهد کرد.
وی افزود: این مساله را بارها تاکید کرده و در جلسات مختلف به مسئولان دولت یادآوری کردهایم که مسائل مدیریتی، نقش زیادی در موفقیت برنامههای مدیریت ترافیک و کاهش سوانح دارند؛ یعنی برای رسیدن به موفقیت در کاهش ۱۰ درصدی آمار سالانه جانباختگان تصادفات، باید نوعی مدیریت و راهبری توسط شخص آقای رئیسجمهور یا معاون اول ایشان اعمال شود تا ظرفیتها و تکالیف قانونی دستگاههای مختلف برای محقق شدن این هدفگذاری مطابق برنامه هفتم بسیج شوند.
نیاز به اصلاح قوانین و افزایش اعتبارات برای کاهش تصادفات
هادیانفر با بیان این که اصلاح قوانین و مقررات، یکی دیگر از راهکارهایی است که میتواند در کاهش آمار جانباختگان تصادفات نقش داشته باشد، اظهار داشت: متاسفانه قوانین، مقررات و حتی مجازاتهای حوزه راهنمایی و رانندگی، در شرایط امروز بازدارندگی خود را از دست دادهاند و حتما باید مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرند.
رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: رفع نقاط حادثهخیز موجود در جادهها و افزایش محسوس کیفیت خودروها از دیگر اقداماتی است که برای محقق شدن هدف کاهش آمار جانباختگان تصادفات، حتما باید با سرعت بیشتری انجام شود. همچنین فرهنگسازی و ارائه آموزشهای مستمر و مناسب به شهروندان درباره رعایت فرهنگ ترافیک و قوانین راهنمایی و رانندگی، از دیگر راهکارهایی است که میتواند در کاهش احتمال بروز خطاهای انسانی و در نتیجه، کم شدن آمار تصادفات نقش ایفا کند.
وی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر به نظر میرسد تمام دستگاهها با همه توان و امکانات خود برای کاهش آمار تصادفات پای کار آمدهاند، اما بخشی از منابع و امکانات دستگاهها مستهلک شده و نیروهای انسانی نیز خسته شدهاند. بنابراین باید با افزایش اعتبارات دستگاههای موثر در حوزه کاهش تصادفات، شرایطی فراهم شود که هم نیروهای انسانی تقویت شوند و هم شاهد نوسازی ناوگان و تجهیزات دستگاههای ذیربط باشیم.
بیمهها بخشی از هزینه پرداخت خسارات را در کاهش تصادفات سرمایهگذاری کنند
هادیانفر با تاکید بر نقش مهم شرکتهای بیمه در کاهش آمار تصافات عنوان کرد: شخصا هیچوقت متوجه این موضوع نشدم که چرا بیمهها علاقمند هستند که سالانه بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان بابت خسارات تصادفات رانندگی بپردازند، اما حاضر نیستند که ۳۰ درصد این مبلغ را برای دستگاههایی که در کاهش تصادفات نقش دارند، سرمایهگذاری کنند؟ این در حالی است که با این سرمایهگذاری، در بلندمدت احتمال وقوع تصادفات بهشدت کاهش مییابد و در نتیجه، خسارات پرداختی بیمهها نیز کمتر میشود.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور ادامه داد: پلیس راهور اعلام آمادگی کرده است هر زمانی که بیمهها خواستند، در کنار آنها بنشینیم و یک طرح مشترک تهیه کنیم تا شرکتهای بیمه به جای این که ۶۰۰ میلیون تومان برای دیه افراد فوتشده بپردازند و برای هزینههای درمانی مجروحان نیز بین دو تا سه برابر دیه هزینه کنند، یک سوم این مبلغ را برای پلیس، اورژانس، هلالاحمر و سایر دستگاههایی که در کاهش تصادفات نقش دارند، سرمایهگذاری کنند. ما میتوانیم به ازای هر ۲۰۰ میلیون تومان سرمایهگذاری بیمهها، یک نفر از آمار جانباختگان تصادفات را کاهش دهیم و به ازای هر یک کشته کمتر نیز، ۲۰ نفر از آمار مجروحان کم کنیم.
رئیس پلیس راهور فراجا در ادامه توضیحات خود گفت: در حال حاضر هرچقدر که دولت برای کاهش تصادفات و تسریع در نوسازی ناوگان کشور بودجه بگذارد، این تخصیص بودجه عملا نوعی سرمایهگذاری بلندمدت محسوب میشود، نه اتلاف و هدر دادن سرمایه؛ چون هر یک نفر که از آمار کشتههای تصادفات کاهش یابد، نفع این مساله به خود دولت می رسد، زیرا برآورد شده است که به ازای هر یک فوتی حوادث رانندگی، ۸.۳ میلیارد تومان خسارت به کشور وارد میشود.
وی در پایان تصریح کرد: رسیدن به هدف کاهش ۱۰ درصدی آمار جانباختگان تصادفات در سال ۱۴۰۲ جز با اقدام مشترک و هماهنگی تمام دستگاههای مسئول در این حوزه میسر نیست و باید ظرفیتهای پنهان و آشکار همه دستگاهها در این زمینه فعال شود که بتوانیم در سال ۱۴۰۲ شاهد اقدامی موثر در حوزه کاهش مرگومیر در حوادث رانندگی کشور باشیم.