خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

تغییرات ساختاری موزه‌ فرش و گام‌های لاکپشتی!

تغییرات ساختاری موزه‌ فرش و گام‌های لاکپشتی!
کد خبر : ۱۵۴۱۷۷۰

موزه فرش یکی از موزه‌های کشور محسوب می‌شود که از عدم مدیریت و تصمیمات نابهنگام مسئولان وقت در دولت نهم و دهم دچار مشکلات عدیده شد. درواقع بزرگترین آسیبی که به‌دلیل تصمیمات غلط و نابهنگام مسئولان وقت بر این موزه وارد شد تغییر ساختار موزه از ستادی به استانی بود. درواقع پس از این تصمیم‌گیری ناگهانی بود که تعداد کارشناسان موزه فرش از ۱۷ نفر به ۳ نفر تقلیل یافت و چارت سازمانی و بودجه و اعتبارات مصوب و مشخص خود را برای همیشه از دست داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، موزه فرش ایران با برخورداری از یک فضای ۱۲ هزارمتری و ۸ هزار متر زیربنا و آثار متعدد از دوره صفویه تا معاصر، یکی از بزرگترین موزه‌های کشور به‌شمار می‌رود. با این حال فعالیت‌های این موزه با وسعت زیاد و حجم بالایی از آثار به‌دلیل نوع ساختار و نداشتن بودجه و اعتبارات اختصاصی به‌کندی پیش می‌رود.

«محمد جواد اینانلو» رئیس موزه ملی فرش ایران در پاسخ به این اینکه چرا فعالیت‌های موزه فرش با وجود برنامه‌های متنوع نسبت به دیگر موزه‌ها به‌کندی پیش می‌رود، به ایلنا گفت: موزه فرش را نباید با موزه‌هایی چون سعدآباد و نیاوران مقایسه کرد چراکه موزه فرش به‌لحاظ تعداد کارکنان به‌هیچ وجه قابل مقایسه با دیگر موزه‌ها نیست.

او همچنین در رابطه با علت تغییر ساختار ستادی به استانی موزه فرش اعلام کرد: موزه فرش یک موزه استانی است هرچند که جایگاه آن کاملا ستادی است اما یکی از مشکلات اساسی موزه فرش شاید به همین ساختار استانی بودن آن برمی‌گردد. با اینکه استان تهران نهایت همکاری و تلاش خود را برای اختصاص بودجه به موزه فرش انجام می‌دهد اما از آنجا که استان دقیقا نمی‌داند من از آن‌ها چه می‌خواهم و از آنجا که بودجه و اعتبارات نیز در اختیار موزه فرش نیست، فعالیت‌ها و اقدامات موزه یا بسیار زمان‌بر است تا به هدف مطلوب برسیم یا اینکه دقیقا آنچه که نیاز این موزه است رفع نمی‌شود و می‌توان گفت که این یک نقص است.

او گفت: قطعا نمی‌توان موزه فرش را با یک موزه کوچک با ساختمان و متراژی محدود مقایسه کرد. موزه فرش نزدیک در زمینی با وسعت ۱۲ هزارمتر و ۸ هزارمتر زیربنا واقع شده که نیازمند حداقل ده نیروی کار ثابت خدماتی است تا آثار موزه را که برخی از آن‌ها به ۱۸۰ متر می‌رسد را برای هوادهی جابجا کنند اما متاسفانه نه‌تنها این نیروی خدماتی وجود ندارد که یک بالابر که بتوانیم با همکاری کارشناسان فرش‌ها را برای هوادهی جابجا کنیم، هم نداریم.

او گفت: با اینکه استان تهران همکاری بسیار خوبی با ما دارد اما بودجه‌های این استان نیز محدود است و این درحالی است که فعالیت‌ها و کارهای موزه فرش با توجه به اندازه و ابعاد فعالیت‌ها در حد و اندازه یک موزه ستادی است.

با اینکه موزه فرش ایران در اوایل سال ۹۰ در ساختار ستادی قرار داشت اما با تصمیم مسئولان میراث‌فرهنگی در دولت نهم و دهم این موزه از ساختار ستادی خارج و به موزه استانی انتقال داده شد. درواقع از همان زمان موزه فرش ایران با سه کارشناسان و نداشتن چارت سازمانی و با ۳ کارشناس به فعالیت ادامه داد.

آنطور که رئیس موزه ملی فرش می‌گوید، بسیاری از فعالیت‌های موزه با همکاری داوطلبانه صورت می‌گیرد. او گفت: موزه ملی فرش به‌محض آنکه فراخوان اعلام می‌کند افراد به‌صورت داوطلبانه به یاری موزه می‌آیند و درواقع یک بخشی از مسئولیت اجتماعی این نیروهای داوطلبانه نسبت به موزه‌ها و میراث‌فرهنگی همین اقدامات داوطلبانه است که در حوزه جابجایی آثار و راهنمایی موزه انجام می‌گیرد.

تهیه ۶۰ کُفراژ (مخزن نگهداری فرش) در موزه

او همچنین به فعالیت‌های موزه فرش در ۶ ماه گذشته اشاره کرد و گفت: در طول ۶ ماه گذشته فعالیت‌های عمرانی متعددی در موزه ملی فرش صورت گرفته است که اولین اقدام موزه، در راستای تجهیز مخزن نگهداری فرش‌ها بود.

اینانلو افزود: با توجه به تعداد و ابعاد فرش‌ها نیاز بود که تعدادی کُفراژ و مخزن نگهداری فرش به موزه اضافه کنیم به طوری که هم اکنون ۶۰ کفراژ برای فرش‌هایی با ابعاد بزرگ به موزه ملی فرش اضافه شد تا همه آثار در مخزن نگهداری فرش باشند.

آنطور که اینانلو می‌گوید، طراحی این مخزن‌ها به گونه‌ای است که هیچ منفذی برای ورود حشرات وجود ندارد و تمام فرش‌ها در این مخزن وکیوم شده از گزند آفات دور خواهند ماند.

او تاکید کرد: مخزن‌های موزه فرش مدت زمان طولانی در برنامه موزه فرش بوده که بنا به دلایلی محقق نشده بود اما درحال‌حاضر این اقدام مهم در موزه فرش رخ داده و یقین داریم که هیچ عاملی که برای فرش مضر باشد این آثار را تهدید نخواهد کرد.

به‌روز شدن سیستم اعلام و اطفای حریق در موزه فرش

رئیس موزه ملی فرش در رابطه با سیستم اعلام حریق موزه فرش نیز اعلام کرد، به روز شدن سیستم اعلام حریق یکی از فعالیت‌هایی بود که در بازه زمانی ۶ ماهه صورت گرفت. او گفت: سیستم اعلام حریق از گذشته در موزه فرش وجود داشته اما به واسطه‌عدم نگهداری درست در این سال‌ها به‌درستی کار نمی‌کرد و از آنجا که این سیستم توسط شرکت خارجی وارد شده بود به‌دلیل وجود تحریم‌ها و دیگر موضوعات از دسترس خارج شده بود. از همین رو، نیاز بر این بود که این سیستم به‌روزرسانی شود و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته جدیدترین سیستم اعلام حریق به موزه فرش وارد شد و تمام اماکن موزه حتی دفاتر اداری به این سیستم تجهیز شد و درحال‌حاضر همه بخش‌های موزه تحت‌پوشش سیستم اعلام حریق هستند.

او همچنین درخصوص اطفای حریق موزه ملی فرش گفت: از آنجا که فرش دارای مواد عالی است و نوع خاموش کردن آن با آب و کف نیست برای اطفای حریق نیاز به مواد تخصصی داشتیم در نتیجه سیستم اطفای حریق نیز به دنبال سیستم اعلام حریق به روزرسانی شد و از کپسولی متناسب با خاموش کردن مواد عالی مثل پشم و ابریشم استفاده شد.

از ۷ حوض مرمت شده، یک حوض نشتی دارد

حوض‌های موزه فرش که در مدیریت قبلی تبدیل به باغچه شده بودند، دوباره به کاربری اصلی خود بازگشتند. اینانلو در رابطه با مرمت حوض‌های موزه فرش نیز ادامه داد: اسفندماه سال گذشته قول داده بودم که اوایل تابستان پروژه مرمتی حوض‌های موزه فرش انجام شود هر چند که همان زمان اعلام کردم که با یک هندوانه دربسته مواجه هستیم از مردادماه سال جاری این پروژه آغاز شد و مرحله به مرحله کار مرمت آن صورت گرفت و تمام تلاش خود را به‌کار گرفتیم تا هیچ کدام از بدنه اصلی حوض را تخریب نکنیم و صرفا با برداشتن کف و تعویض لوله‌کشی و موتورخانه این حوض‌ها را به کاربری اصلی خود برگردانیم.

او گفت: این اقدام نیز پیشرفت خوبی داشت و تا چند روز پیش این حوض‌ها راه‌اندازی شد اما یکی از هفت حوض در داخل بدنه نشتی دارد و احتمالا ناچاریم ماه آینده کف یکی از حوض‌ها را بشکافیم و ببینیم نشتی از کجاست اما مکانیزم ۶ حوض دیگر درست است و به خوبی کار می‌کند.

اینانلو گفت: تمام اقدامات صورت گرفته بدون اعتبار ممکن نبود و این اعتبارات در حد توان اداره میراث‌فرهنگی استان تهران دریافت شد اما نگهداری یک فضای ۱۲ هزارمتری با ۸ هزارمتر زیربنا و گنجینه‌ای با این ارزش این بودجه‌ها و اعتبارات کفاف نمی‌دهد و باید اعتبارات بیشتری برای آن در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز