خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با ایلنا:

بسیاری از مدارس خدمتگزار ندارند

بسیاری از مدارس خدمتگزار ندارند
کد خبر : ۱۵۴۱۹۸۱

نایب رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر حدود ۴۷ هزار خدمتگزار کمبود داریم؛ برخی از مدارس اصلا خدمتگزار ندارند و برخی دیگر چند روز در هفته خدمتگزار دارند.

«رمضان رحیمی دشت‌لویی» نماینده مردم فلاورجان و نایب رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در خصوص اعلام نظر یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه ۴۷ هزار مدرسه سرایدار ندارند، گفت: ۹۰ درصد نیروهای خدماتی، خدمت‌گزار مدارس‌اند، خدمتگزارانی که مورد نیاز مدارس هستند بر اساس شیوه‌نامه‌ی ساماندهی نیروی انسانی که هر ساله توسط وزارت آموزش و پرورش به ادارات مناطق و استان‌ها ابلاغ می‌شود، مشخص می‌شوند. طبق این شیوه‌نامه ساماندهی نیروی انسانی مدارس، بر اساس پارامترهایی همچون وسعت ساختمان آموزشی و تعداد دانش‌آموزان، نوع مدرسه اینکه ابتدایی، متوسطه اول، متوسطه دوم یا هنرستان باشد، نیروی خدمتگزار اختصاص می‌یابد. بنا به شرایط خاص هر مدرسه مشخص می‌شود که این محیط آموزشی اصلا به خدمتگزار نیاز دارد یا ندارد و اگر نیاز دارد به یک یا دو خدمت‌گزار و یا بیشتر نیاز دارد.

وی افزود: بر اساس همین پارامترها در حال حاضر، حدود ۴۷ هزار خدمتگزار کمبود داریم و برخی از مدارس اصلا خدمتگزار ندارند و برخی مثلا یک‌ یا دو روز در هفته خدمتگزار دارند که این یک‌روز یا دو روز در هفته که می‌گویم به این معناست که  یک خدمتگزار برای چند مدرسه اختصاص داده شده است. برخی مدارس دو شیفته هستند که باید به هر شیفت یک خدمتگزار اختصاص داده شود، اما متاسفانه تنها یک خدمتگزار برای تمام روز فعالیت دارد. در حالی که براساس شیوه‌نامه، مدرسه‌ی دو شیفته باید دو خدمتگزار داشته باشد؛ یعنی هر شیفت باید یک خدمتگزار داشته باشد. برای حل این مشکل، باید منابع مالی لازم در بودجه آموزش و پرورش دیده شود تا بتوان نیروی کافی استخدام کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس بودجه‌ای که این مشکل را حل نکند، تصویب خواهد کرد؟ گفت: مجلس خواستار حل این موضوع است و نمایندگان نیز طرحی ارائه داده‌اند که وزیر آموزش و پرورش باید در کمیسیون آموزش پاسخگو باشد. در همین روزهای آینده، آقای دکتر کاظمی و دیگر مسئولان آموزش و پرورش باید به مجلس بیایند و به سوالات نمایندگان در خصوص مسائل مربوط به کسری نیروی خدمتگزار در مدارس و راهکارهای آن پاسخ بدهند.

در نقاط شهری پرجمعیت نیاز بیشتری به مدارس جدید داریم

رحیمی دشت‌لویی سپس در پاسخ به سوال دیگری درباره ساخت مدرسه توسط خیرین گفت: ما از خیرین تشکر می‌کنیم آن‌ها در نوسازی مدارس کمک‌های زیادی می‌کنند. یا آن‌جایی که نیاز به احداث مدرسه جدید است به خصوص در شهرک هایی که جدیدالتاسیس به شمار می‌روند برای تامین واحدهای آموزشی و محیط‌های آموزشی استاندارد با آموزش و پرورش، همکاری می‌کنند. اما در بسیاری از موارد خیرین متعهد به تامین ۵۰ یا ۶۰ درصد بودجه ساخت مدارس هستند و دولت باید مابقی را تامین کند. متاسفانه گاها دولت نتوانسته به تعهدات خود عمل کند که این امر باعث ناامیدی خیرین نیز شده است. ما مثال‌های زیادی از مدارس را در سطح کشور، شاهدیم که بر اساس تفاهم نامه و قراردادی که  بین نوسازی مدارس و خیرین تنظیم شده ‌است بنا بوده است که مثلا ۵۰ درصد بودجه ساخت مدرسه خیرین بدهند و ۵۰ درصد دیگر برعهده‌ی آموزش و پرورش و اعتبارات دولتی باشد، ولی این امر محقق نشده و می‌بینیم که  خیرین به تعهداتشان عمل کرده‌اند اما مدرسه همچنان رهاست و این مستلزم این است  که اعتبارات آموزش و پرورش افزایش پیدا کند تا بتواند به تعهداتش در این زمینه هم عمل کند.

 رحیمی تاکید کرد: خیلی از خیرین مایل هستند در مناطق محروم مدرسه بسازند و خودشان هم انتخاب می‌کنند. این در حالی‌ است که امروز ما در نقاط شهری و به‌ویژه نقاط شهری پرجمعیت نیاز بیشتری به مدارس جدید داریم. اما اقبالی از طرف خیرین نیست و این ایجاب می‌کند که دولت اعتبارات خودش را در این زمینه افرایش دهد. در برخی از این مناطق شهری، تراکم دانش‌آموزان به ۴۰ نفر در کلاس می‌رسد و این نیازمند اقدام جدی  برای ساخت مدارس جدید در این مناطق است.

 این عضو کمیسیون آموزش درباره معضل تراکم کلاس‌ها به عنوان یکی از موانع تحقق سند تحول بنیادین گفت: این موضوع یکی از مطالبات ما نمایندگان از مسئولین محترم آموزش و پرورش است و در هفته‌های آینده جلسه‌ای با حضور وزیر محترم برگزار خواهد شد و به طور تخصصی در این موضوع با حضور ایشان صحبت خواهیم کرد امیدواریم بتوانیم تراکم کلاس‌ها را کاهش دهیم. متاسفانه و به علت پاره‌ای از مشکلاتی که آموزش و پرورش داشت نظیر بحث نیروی انسانی و زیرساخت‌ها، امسال کاهش تراکم کلاس‌ها محقق نشد ولی یکی از مطالبات ما نمایندگان از وزیر جدید همین مسئله است که انشاءالله از همین الان اقدام شود و ما در سال تحصیلی آینده شاهد پایین آمدن تراکم دانش آموزان در کلاس‌ها باشیم. اگر می‌خواهیم کلاس‌هایی فعال و پویا در مدارس داشته باشیم، اگر می‌خواهیم سند تحول بنیادین اجرایی شود و کیفیت آموزش ارتقا یابد، باید تراکم کلاس‌ها کاهش یابد.

رحیمی افزود: در هفته‌های آینده کمیسیون در مذاکرات با وزارت آموزش و پرورش روی مسائل تراکم کلاسی، کسری نیروی خدمتگزار، بودجه آموزش و پرورش و سایر مواردی که گریبانگر نظام آموزش عمومی ماست از جمله نوسازی کلاس‌های فرسوده و کانکسی مدارس با تامین کلاس برای حذف کانکس از کلاس‌های درس مدارس و.... صحبت می‌کنیم و به‌طور جدی پیگیری خواهیم کرد تا این موضوع به نتیجه برسد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز