خبرگزاری کار ایران

ردپای قدیمی‌ترین رصدخانه نجومی جهان به صحرای مصر رسید!

ردپای قدیمی‌ترین رصدخانه نجومی جهان به صحرای مصر رسید!
کد خبر : ۱۵۴۱۶۲۸

محققان می‌گویند «نبتا پلایا» که یک دایره سنگی مرموز در صحرای مصر است و ۲ هزار سال از استون هنج قدیمی‌تر است، به احتمال بسیار قدیمی‌ترین رصدخانه نجومی جهان بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا به لایوساینس، نبتا پلایا در مصر یک دایره سنگی باستانی است. براساس مطالعات باستان‌شناسان کارکرد این دایره سنگی مرموز تعیین انقلاب تابستانی بوده است حتی گفته می‌شود این دایره سنگی زمان بارش باران را پیش‌بینی می‌کرد.

نبتا پلایا، منطقه‌ای بیابانی در جنوب مصر و در حدود (۲۸۰ کیلومتری) جنوب غربی اسوان واقع شده است. در این منطقه دانشمندان و محققان با یک دایره سنگی مرموز مواجه شدند که ۲ هزار سال از استون هنج قدیمی‌تر است، به همین خاطر دانشمندان معتقدند این دایره سنگی ممکن است یکی از اولین رصدخانه‌های نجومی بوده باشد.

سنگ‌های اصلی این دایره در موزه‌ای در اسوان نگهداری می‌شود تا از تخریب آن جلوگیری شود اما در واقع نبتا پلایا شامل ده‌ها سنگ عمودی، هر کدام با چند فوت ارتفاع است که در بیابانی در حدود ۱۰۰ کیلومتری غرب رود نیل واقع شده بود. علاوه بر انبوهی از سنگ‌ها که در بالای یک مقبره مرکزی قرار گرفته بودند، به نظر می‌رسد که بسیاری از سنگ‌ها در یک دایره چیده شده بودند تا با طلوع برخی ستارگان هماهنگ باشند.

احتمال می‌رود، شش سنگ درونی دایره در آیین‌ها یا برای علامت‌گذاری ردیف‌های مهم استفاده شده باشد. این سنگ‌های داخلی توسط ۲۹ سنگ ایستاده احاطه شده بودند که برخی از محققان تصور می‌کنند این نوع چینش یک تقویم ابتدایی بوده باشد.

در حفاری‌های مقبره مرکزی که در سال ۲۰۰۱ توسط باستان‌شناسان صورت گرفت، هیچ بقایای انسانی یافت نشد. اما با کشف اسکلت کامل یک گاو و دیگر شواهد، باستان‌شناسان به این نتیجه رسیدند، نبتا پلایا توسط مردم باستانی که به راندن گله‌های گاو بین دریاچه‌های فصلی وابسته بودند، ساخته شده بود.

محققان می‌گویند سنگ‌های متمایز در دایره تقویم ممکن است نشان دهنده طلوع خورشید در انقلاب تابستانی باشد که سیگنالی برای افراد عصر حجر بوده که در انتظار بارش باران بوده‌اند تا دوباره دریاچه‌ها را پر کند. همچنین آن‌ها معتقدند، سه تا از سنگ‌های مرکزی نشان‌دهنده «کمربند» جبار هستند و برخی از سنگ‌ها بیانگر طلوع‌های فصلی ستاره‌های درخشان Arcturus، Sirius و Alpha Centauri.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز