خبرگزاری کار ایران

آیین بزرگداشت احترام برومند برگزار شد

آیین بزرگداشت احترام برومند برگزار شد
کد خبر : ۱۵۴۳۱۴۹

آیین بزرگداشت احترام برومند بازیگر فیلم سینمایی «آغوش باز» شامگاه دوشنبه ۲۳ مهرماه با حضور هنرمندان و مردم در پردیس سینمایی باغ کتاب تهران برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط‌ عمومی موسسه تصویر شهر، در ابتدای این مراسم که در سالن علی حاتمی برگزار شد، بهروز شعیبی کارگردان «آغوش باز» ضمن خوشامدگویی به حضار گفت: امشب شب پرستاره‌ای است و استادان همه به افتخار بیش از نیم قرن فعالیت هنری خانم احترام برومند عزیز دور هم جمع شده‌اند. افتخار این را داشتم که در این دو سال هم شاگردی ایشان را کنم هم این که در فیلمم بازی کنند.

شعیبی که اجرای مراسم را هم بر عهده داشت با تاکید بر اینکه به خواست خانم برومند این مراسم غیر رسمی و صمیمانه برگزار می شود ادامه داد: امشب ادای احترامی است مشترکا از طرف گروه «آغوش باز» و «پردیس سینمایی باغ کتاب» تا بگوییم ما از خانم برومند فقط کار حرفه‌ای نیاموختیم، بلکه اخلاق، انسانیت و بزرگی را یاد گرفتیم.

 در ادامه کلیپی از بازی‌های احترام برومند در طی این سال‌ها به روی پرده رفت.

 تلاش برای بازگشت دوباره

 منصور ضابطیان اولین سخنران این مراسم بود. او با بیان این که راجع به خانم برومند همیشه حرف برای گفتن بسیار است، به ذکر خاطره‌ای از دوران کودکی خود پرداخت و گفت: ۵ یا ۶ساله بودم که نقاشی کشیدم و آن را برای تلویزیون فرستادم. یک روز پستچی یک کارت برای ما آورد که از طرف برنامه کودک بود که در آن برای من آرزوی موفقیت کرده بودند و امضای پای آن کارت نیز امضای خانم برومند بود و من تا سال‌ها پز آن را به دوستانم می‌دادم.

 این برنامه ساز و روزنامه نگار ادامه داد: این اتفاق در ذهن من ماند، اما سال‌های بسیاری خانم برومند را دیگر در تلویزیون ندیدیم تا این که خودم برنامه‌ساز شدم و بسیار تلاش کردم و جنگیدم تا ایشان را بار دیگر به تلویزیون آوردم و امیدوارم که تا سال‌های سال نیز بمانند و فعالیت داشته باشند.

 همسایه‌ای که حواسش به همه هست

 سروش صحت نیز در سخنانی کوتاه بیان کرد: مفتخرم که اینجا هستم؛ ما در خانه‌ای زندگی می‌کنیم که در سر در آن دو کاشی آبی قرار دارد. روی یکی از آنها احترام برومند نوشته شده و روی دیگری داوود رشیدی. این دو کاشی برای ما بسیار اهمیت دارد؛ شهرداری در یک مقطعی روی خانه چهره‌های ماندگار کاشی نصب می‌کرد تا معلوم باشد آن خانه، خانه یک چهره ماندگار است و ما برایمان باعث افتخار است که بیش از ۲۰ سال ساکن این خانه هستیم.

 او ادامه داد: خانه‌ای که برای من همراه با اتفاقات عجیب‌وغریبی بوده است. اوایل فکر می‌کردم خانم برومند چقدر خوش‌شانس هستند که با آقای رشیدی ازدواج کرده‌اند؛ اما بعدها نظرم عوض شد و به نظرم این آقای رشیدی بود که شانس داشت و با خانم برومند ازدواج کرد. الان فکر می‌کنم که لیلی و فرهاد چقدر خوش‌شانس و خوشبخت هستند که چنین پدر و مادری دارند و ما چقدر خوش‌شانسیم که در محله‌مان این دو چهره ماندگار زندگی می‌کنند.

 این کارگردان گفت: من از همسایه‌ای صحبت می‌کنم که بزرگ محله ماست. ایشان حواسشان به همه چیز هست و همه محل نیز این را می‌دانند. فکر می‌کنم فامیل ایشان برازنده‌شان است و واقعاً برومند و قوی هستند.

 صداقت، اعتقاد و تعهد به انجام کار

 در ادامه این مراسم کلیپی از فرهاد رشیدی فرزند احترام برومند پخش شد. او در این کلیپ ضمن ابراز تأسف از عدم حضورش در این مراسم گفت: احترام برومند رکن تأثیرگذاری در فرهنگ جامعه به‌ویژه کودکان و نوجوانان داشته است. آنچه که نکته بارز در فعالیت‌های او به شمار می‌آید، طیف وسیع این فعالیت‌هاست. از تهیه محتوا و اجرا گرفته تا گویندگی، قصه‌گویی، صداپیشگی و در سال‌های اخیر بازیگری در سینما و تلویزیون.

 فرزند برومند، تصریح کرد: ازآنجایی‌که فعالیت‌های تلویزیونی احترام برومند مصادف با دوران نوجوانی ما بود به طور مستقیم‌تری شاهد تأثیر مستقیم آن در جامعه بودم. در آن زمان کانال‌های تلویزیونی آن‌قدر گسترده نبود و چند ساعت برنامه بیشتر نداشت. هر روز عصر کودکان و نوجوانان در هر سطحی و با هر پیشینه‌ای در اقصی‌نقاط ایران پای تلویزیون می‌نشستند و برنامه‌ها را تماشا می‌کردند.

 رشیدی ادامه داد: انتخاب متن‌های مناسب و اجرای خوب با ادبیاتی که بادقت انتخاب شده بود کودکان و حتی خانواده‌ها را به‌نوعی نزدیک می‌کرد و مصداق این تأثیر نیز هم‌نسلان من هستند که خانم برومند را وقتی در کوچه و خیابان می‌بینند از این تأثیر با عشق و احترام یاد می‌کنند.

 او اظهار کرد: به‌عنوان فرزند خانم برومند و کسی که سال‌ها با او زندگی کردم و از نزدیک شاهد بودم شخصیت او بسیار ارزشمند و آموزنده بوده است؛ اما صداقت او بیش از هر خصلت دیگری در او نمود دارد. او هر کاری که انجام می‌داد با اعتقاد و تعهد انجام می‌داد بدون هیچ قصد و نیت دیگری. این ویژگی و خصلتی که در احترام برومند وجود دارد باید هر انسانی و هر هنرمندی داشته باشد.

در پایان رشیدی خطاب به مادرش احترام برومند گفت: من این بزرگداشت را از راه دور به تو تبریک می‌گویم و به داشتن مادری چون تو افتخار می‌کنم. امیدوارم سال‌های سال به فعالیت‌های خود ادامه بدهی و آثارت الهام‌بخش نسل‌های آینده باشد.

 از شاگردی تا همکاری

 مسعود فروتن نیز طی سخنانی درباره احترام برومند بیان کرد: در اواخر دهه ۴۰ وقتی برای کارآموزی به مدرسه ملی تلویزیون رفته بودم با خانم برومند آشنا شدم، در آن زمان ایشان با آقای رشیدی ازدواج کرده بودند و خب داود رشیدی برای ما بعد از «در انتظار گودو» قهرمان بود و بسیار خوشحال بودیم از این اتفاق. چند سال بعد داود رشیدی برای یک کاری از من دعوت کرد که نقش مقابل من را خانم برومند بازی می‌کردند. این شانس بزرگی بود که در کنار ایشان صبوری را یاد گرفتم. درست صحبت‌کردن و چگونگی کار با دوربین را آموختم و این شانس را داشتم تا با خانواده رشیدی رفت‌وآمد خانوادگی داشته باشم و بسیار خوشحالم که این افتخار نصیب من شد تا درباره احترام برومند که بزرگ اجراست، سر تعظیم فرود آورم.

اجرای عدالت و محبت

بهرام شاه‌محمدلو قصه‌گو، مجری و برنامه‌ساز دیگر سخنران این مراسم بود که به‌عنوان عضوی از خانواده برومند روی سن حاضر شد و گفت: به واسطه همسری با خانم راضیه برومند من قدم به این فامیل محترم گذاشتم. احترام برومند برای من خواهری عزیز است و همیشه به او احترام گذاشته‌ام و احترام می‌گذارم چرا که بسیار از او آموختم و عدالت و محبت را در فضای فامیل را از او یاد گرفتم.

 محمود بصیری بازیگر نیز درباره احترام برومند توضیح داد: من ۵۲ سال است که به خانم احترام برومند احترام می‌گذارم. آن‌قدر ایشان محترم هستند که حد و حساب ندارد. احترام برومند هر زمان که به مشکل بربخورید نمی‌گوید وقت ندارم و به هر شکلی شده خودش را به شما می‌رساند.

 جلوه‌ای از تاریخ

 امیر اثباتی طراح صحنه سینما و تلویزیون نیز با اشاره به وقفه‌ای که در کارهای احترام برومند در تلویزیون افتاد گفت: به نظر می‌رسد که این اتفاق یک امر تاریخی است، چرا که در تاریخ خطابه‌های زیادی صورت می‌گیرد؛ اما خود تاریخ آن را تصحیح می‌کند و خانم برومند جلوه‌ای از این تصحیح است. بامتانت، سعه‌صدر و تعاملی که همیشه داشته‌اند هر خطایی را به نحوی جبران کرده‌اند که روسفیدی آن برای ایشان است و روسیاهی آن برای آنانی است که مرتکب خطا شده‌اند.

 در ادامه پیام پرویز پرستویی در قالب کلیپی پخش شد. پرستویی که در طبس حضور دارد در این پیام تصویری گفت: خانم برومند بسیار خوشحالم که این بزرگداشت برای شما گرفته شده است و از مسعود نجفی ممنونم که همیشه به یاد پیشکسوتان است. خداوند شما را برای ما حفظ کند و روح داود رشیدی عزیز شاد و یادش گرامی باشد.

 حفظ اصول شخصی مهم‌تر از اصل بقا

 پوریا عالمی نویسنده و روزنامه نگار نیز گفت: من وقتی به مسیری که طی کردید فکر می‌کنم باورم این است که می‌شود به وفاداری و اصول شخصی در زندگی ارزشمندتر و مهم‌تر از اصل بقا فکر کرد. به هر قیمتی زیستن شاید مثبت نباشد. شما هم مثل بسیاری از ما روزگار سختی را پشت سر گذاشته‌اید و آرزوهای بزرگی داشتید که با قدم‌های کوچک تلاش کردید با حفظ این ایده، این کار سختی را انجام دهید و در مدت زمان طولانی این سکان را حفظ کنید، کاری که بسیار ارزشمند است. نگاه‌کردن به این که می‌شود اصالت به اصول شخصی داد، مهم‌تر از اصل بقاست.

 رضا کیانیان که در تهران حضور نداشت، نیز در پیامی تصویری بیان کرد: خانواده برومند جای خاصی در هنر ایران دارند و خواهران برومند هرکدام جایگاه خاص خود را دارند. سرآمد آنها نیز احترام برومند است. هرکسی شایسته نامی که روی او می‌گذارند نیست، چون نام‌ها همه معانی زیبا دارند؛ ولی احترام برومند کسی است که شایسته نامش است. احترام برومند خود احترام است و کسی را نمی‌توانید پیدا کنید که خانم احترام برومند را دوست نداشته باشد و به او احترام نگذارد. همیشه پایدار و شاد باشید.

 اما گوهر خیراندیش بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که به‌تازگی با احترام برومند همکاری خود را در سریال حسن فتحی آغاز کرده است، با حضور روی سن گفت: احترام برومند در همان سال‌های دور و از طریق تلویزیون فرزندان ما را تربیت می‌کرد. شما خانوادگی اصیل، هنرمند، عزیز و دوست‌داشتنی هستید.

علی سرتیپی تهیه‌کننده فیلم «آغوش باز» که برای تقدیر از احترام برومند به روی سن آمده بود نیز بیان کرد: ما با خانم برومند از بچگی آشنا هستیم چرا که هم محل بودیم. در اولین فیلمی که بعد از انقلاب بازی کردند، من سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده بودم. اولین سریال ایشان در شبکه نمایش خانگی «در انتهای شب» نیز متعلق به فیلم‌نت بود و این فیلم هم حاصل همکاری من با خانم برومند است. بسیار خوشحالم که در خدمت ایشان بودم و رسم همسایگی و بچه‌محلی به جا آورده شد. خانم برومند هرکجا که حضور داشته باشند همه به نیکی از ایشان یاد می‌کنند و امیدوارم که همیشه برقرار باشند.

 بهروز شعیبی در ادامه گفت: اتفاق امشب حاصل همراهی گروه فیلم «آغوش باز»، مؤسسه تصویر شهر و پردیس سینمایی باغ کتاب است و از مدیرعامل تصویر شهر  دعوت کرد برای تقدیر به روی سن حاضر شود.

نام‌گذاری سالنی به نام زنده‌یاد داود رشیدی

 مریم پیرکاری مدیرعامل مؤسسه تصویرشهر نیز خطاب به احترام برومند اظهار کرد: برای من باعث افتخار است که در مقابل شما ایستاده‌ام. امشب می‌خواهم از فرصت استفاده کنم و از شما اجازه بگیرم تا به پیشنهاد خوب مدیر پردیس سینمایی باغ کتاب یکی از سالن‌های این پردیس را به نام آقای داود رشیدی نام‌گذاری کنیم. هنرمندی که هم در هنر شاخص بودند و هم در حوزه کتاب تالیفاتی به عنوان مترجم و نویسنده داشتند و مهم تر کتابخوانی حرفه ای بودند و این مهم جز با پشتیبانی زنی مهربان و همسری فداکار (احترام برومند) حاصل نمی شد.

 حواستان به همدیگر باشد

 در ادامه این مراسم احترام برومند به روی سن آمد و ضمن تشکر از حضار گفت: می‌دانم که هرکدام از شما مشغول کار بودید؛ اما دعوت ما را پذیرفتید و اینجا حضور یافتید. آن‌قدر حرف‌های شما خوب بود و به دل من نشست که اندازه ندارد. از یکایک شما تشکر می‌کنم، بخصوص از مسعود نجفی که در هرکجا که حضور یافته است کارهای قشنگی انجام داده و دیگران را راضی و خوشحال کرده است و من از این بابت سپاسگزارم. همچنین خانم پیرکاری و از این که خانم‌ها در رأس حضور دارند و مدیریت مراکز مهم را برعهده دارند، بسیار خوشحال و مشعوف هستم و امیدوارم این راه ادامه یابد.

 او ادامه داد: سال‌ها قبل منصور ضابطیان با نگار استخر برای مجله گزارش فیلم آمدند و با من مصاحبه‌ای انجام دادند که پس از انتشار آن دوباره همه یادشان افتاد که احترام برومند هنوز هست و زنده است. از او ممنونم که در برنامه‌هایش من را دعوت کرد. به شما هنرمندان عزیز می‌گویم حواستان به همکارانی که نیستند باشد و درباره آنها حرف بزنید. امیدوارم مسئولان و هنرمندان به هم نزدیک شوند و همدیگر را درک کنند.

برومند گفت: خوشحالم که امشب در این سالن که به نام علی حاتمی یکی از بزرگ‌ترین فیلمسازان ایران نام‌گذاری شده است از من تقدیر شد. روح علی حاتمی شاد باشد و جای زری خوشکام دوست عزیزم که سال‌ها با هم و در کنار هم زندگی کردیم بسیار برای من خالی است. جای لیلای عزیزم نیز خالی است.

در پایان این مراسم نیما کرمی دبیر کانون مجریان رسانه‌های دیداری در جایگاه حضور یافت و گفت: ما به‌پاس آن ۱۱ سال زحمات شما به‌عنوان مجری پیشکسوت از شما تقدیر می‌کنیم. اگر بچه‌های دیروز مردان و زنان بزرگ امروز هستند و مجریان توانمند امروز شده‌اند، به واسطه حضور مجریان بزرگی چون احترام برومند بوده است. ازاین‌رو به‌رسم احترام هدیه کوچکی را تقدیم حضورتان می‌کنیم.

پایان‌بخش این مراسم پخش فیلم «آغوش باز» به کارگردانی بهروز شعیبی و با بازی احترام برومند بود.

از دیگر حاضران در این مراسم می توان به ژرژ پطروسی، عادل بزدوده، سعید امیر سلیمانی، مریم سعادت، رضا فیاضی، لیلی رشیدی، مرجان شیرمحمدی، سام قریبیان، عباس یاری، کیوان کثیریان، رضا صائمی، محمدرضا کاظمی، علی شوقیان، سارا سالار، آزاده وزیری، اردشیر شلیله، روح اله جعفری، آریان رضایی، فرزانه ابراهیم زاده، محمد فرنود، بهاره برهانی، سهراب شاه محمدلو، فیروزه خسروانی، شیرین جاهد، نگار اسکندرفر، شبنم گودرزی و مصطفی احمدی اشاره کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز