خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن راهنمایان گردشگری ایران:

نیمی از راهنمایان گردشگری از این شغل خداحافظی کرده‌اند/ باید سیاست‌گذاری مناسب برای جذب گردشگر داشته باشیم

نیمی از راهنمایان گردشگری از این شغل خداحافظی کرده‌اند/ باید سیاست‌گذاری مناسب برای جذب گردشگر داشته باشیم
کد خبر : ۱۵۴۲۳۲۳

رئیس انجمن راهنمایان گردشگری ایران می‌گوید، بالغ بر 50 درصد از راهنمایان گردشگری از این صنعت خداحافظی کرده‌اند. به گفته او، راهنمایان گردشگری در نبود بسته حمایتی به شغل‌های دیگر روی آورده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، گفته می‌شود ۵۰ درصد از راهنمایان گردشگری یا از این شغل خارج شده‌اند، یا با صنعت گردشگری خداحافظی کرده‌اند و بخشی هم مهاجرت کرده‌اند. بر اساس آمار وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ۱۴ هزار سال کارت راهنمای گردشگری صادر شده است اما آنطور که رئیس انجمن راهنمایان گردشگری ایران معقتد است، براساس اطلاعات آماری انجمن راهنمایان گردشگری ایران، راهنمایان فعال در استان‌های مختلف که پاره‌وقت و تمام وقت فعالیت می‌کنند در حدود ۵ هزار نفر است.

«محسن حاجی‌سعید» رئیس انجمن راهنمایان گردشگری ایران با اعلام اینکه جدی‌ترین مشکل صنعت گردشگری و راهنمایان گردشگری نبود گردشگر است، به ایلنا گفت: در وهله نخست باید بررسی کرد که چرا گردشگر در کشور نیست که آن نیز دلایل مختلفی دارد درحال حاضر مشکل ما راهنمایان و فعالان بخش گردشگری این نیست که چرا لوسیزین‌های طولانی داریم ما به‌طور مداوم در لوسیزین به سر می‌بریم.

او ارایه بسته‌های حمایتی را در هنگام بحران یکی از راهکارهای موقت تا خروج از بحران عنوان کرد و ادامه داد: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که آستانه تحمل ما بسیار بالاست و حتی اگر بحرانی پیش آید خانواده‌ها از هیچ کمکی برای زمینگیر نشدن فرزندان خود دریغ نمی‌کنند در گردشگری هم باید این نگاه ایجاد شود وقتی دچار بحران‌های مختلف می‌شویم لازم است دولت از قبل برنامه‌ریزی لازم برای مواجه شدن با بحران و عبور از آن را داشته باشد، دولت درخصوص دیگر صنایع این تمهید را در نظر گرفته اما در گردشگری متاسفانه این اتفاق رخ نداده است. و این درحالی است که فعالان گردشگری ۵ سال است که در شرایط بحرانی به‌سر می‌برند. در این میان بسته ناچیز و دیرهنگامی در دوره کرونا در دولت آقای روحانی تخصیص داده شد اماای کاش ما به فعالان این صنعت از همان اول می‌گفتیم به جای انتظار برای دریافت بسته بروید جای دیگر کار کنید از بس که ناچیز و دیر بود.

رئیس انجمن راهنمایان گردشگری کشور در ادامه تاکید کرد: مشکل ما فعالان گردشگری صرفا کرونا نبود ما پیش از آن نیز چند بحران بزرگ را تجربه کرده بودیم تا اینکه به کرونا رسیدیم بعد از آن هم اتفاقات مختلف، انفجارها و حواشی سیاسی در منطقه تاثیر منفی بر صنعت گردشگری کشور گذاشت.

آنطور که حاجی سعید می‌گوید: ما در گردشگری به دنبال تعداد گردشگر و عدد و رقم نیستم دنبال گردشگری هستیم که در ایران هزینه کند و اقتصاد گردشگری ما را رونق ببخشد. اینکه یک تعداد گردشگر از کشور همسایه مثل عراق با اتوبوس خود به ایران می‌آیند و ما را آن‌ها را جزو آمار گردشگران قرار می‌دهیم یک اشتباه بزرگ است. این نوع گردشگر در اقتصاد گردشگری ایران نه تنها تاثیری نمی‌گذارند که بیشتر تولید زباله می‌کنند و از سوبسیدهای انرژی ما استفاده می‌کنند.

او سیاستگذاری درست در گردشگری را موضوعی مهم قلمداد کرد و ادامه داد: آنچه در گردشگری مهم است اقتصاد گردشگری است نه تعداد گردشگر یعنی باید به این نقطه برسیم که حضور گردشگر تا چه حد به اقتصاد کشور و مردم کمک کرده است چقدر صنایع‌دستی به فروش رفته تا چه آژانس‌های ایران توانسته‌اند فعالیت داشته باشند چقدر هتل‌ها و بوم‌گردی‌ها منتفع شده‌اند.

حاجی سعید تاکید کرد: ما باید به دنبال گردشگرانی باشیم که وقتی به کشور می‌آیند هزینه کنند از همین رو، باید سیاست‌گذاری مناسب برای جذب گردشگر داشته باشیم و از تارگت مارکت‌هایی استفاده کنیم که نه تنها از کشورهای دوست و همسایه که از کشورهایی دوست و دور هم بتوانیم گردشگر جذب کنیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز