ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران برگزیدگانش را شناخت
مراسم اختتامیه ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران صبح سهشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ در تالار رودکی برگزار و برگزیدگان آن معرفی شدند.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی جایزه پژوهش سال سینمای ایران، مراسم اختتامیه این رویداد صبح سه شنبه ۱۲ دی با حضور اهالی سینما، پژوهشگران و اساتید دانشگاه برگزار شو و برگزیدگان بخش های مختلف معرفی شدند.
اسامی برگزیدگان این رویداد بدین شرح است:
*بخش پایاننامه
۱. لوح تقدیر بخش پایاننامه دکترا به همراه هدیه نقدی به الهه کسمایی مولف پایاننامه «فرهنگ فیلمهای پایاننامه دانشکده سینما (چهاردهه سینمای آنالوگ)» اهدا شد.
۲. لوح سپاس و تندیس پایاننامه برگزیده کارشناسی ارشد به همراه هدیه نقدی به امین یوسفی مولف پایاننامه «نظارت بر فیلمهای سینمایی از منظر حقوق بشر»، به خاطر اهمیت حقوق مخاطب در سینمای ایران و ضرورت پرداختن به پژوهشهای دانشگاهی با موضوع حقوق معنوی مخاطب اهدا شد.
۳. لوح تقدیر بخش پایاننامه کارشناسی ارشد به همراه هدیه نقدی به محمد سعید جوبند مولایی مولف پایاننامه «گونهشناسی کاراکترهای فیلمهای کمدی سینمای دفاع مقدس با استفاده از تیپهای شخصیتی پیشنهادی اسکات سدینا (مطالعه موردی فیلمهای لیلی با من است، گاهی به آسمان نگاه کن، اخراجیهای ۱ و ۲ و ضد گلوله) اهدا شد.
۴. لوح تقدیر بخش پایاننامه کارشناسی ارشد به همراه هدیه نقدی به لیلا ناصربخت مولف پایاننامه «بررسی زیبایی شناسانه تصاویر رویا و خاطره در سینمای پس از انقلاب اسلامی» اهدا شد.
*بخش مقاله
۱. لوح سپاس و تندیس مقاله برگزیده به همراه هدیه نقدی به علی اوصانلو و علی شیخ مهدی نویسندگان مقاله «تحلیل نحوه بازنمایی معماری و شهرسازی ایرانی-اسلامی در فیلمهای سینمایی ایران با رویکرد نظریات استوارت هال» بهخاطر انسجام در شاکله مقاله و استفاده از منابع معتبر و انطباق با اولویتهای موضوعی جایزه پژوهش سینمایی سال اهدا شد.
۲. لوح تقدیر بخش مقاله به همراه هدیه نقدی به کرم حبیبپورگتایی به خاطر مقاله «بررسی نقش سینمای ایران در تغییر شاخصهای توسعه اجتماعی» اهدا شد.
۳. لوح تقدیر بخش مقاله به همراه هدیه نقدی به مصطفی دری و نواب حضرتی، نویسندگان «مجموعه مقالات فقه در سینما» اهدا شد.
*بخش پژوهش
۱.لوح سپاس و تندیس پژوهش برگزیده به همراه هدیه نقدی به سیاوش صلواتیان مولف پژوهش «آسیبشناسی سیستم نظارت در سینمای ایران با رویکرد نگاشت نهادی و ارائه پیشنهادی اصلاحی» بهخاطر روشمندی، هدفمندی و سودمندی برای سینمای ایران اهدا شد.
۲. لوح تقدیر به همراه هدیه نقدی به فروزنده جعفرزاده مولف پژوهش «روند تحول مسائل و مشکلات مرتبط با گسست نسلی در ایران، در فیلمهای سینمایی ۴۰ سال گذشته» اهدا شد.
۳. لوح تقدیر به همراه هدیه نقدی به مجید کیانیان مولف پژوهش «تحلیل تحولات فنی صدا و تصویر در صنعت سینمایی دیجیتال جهان (از آغاز تا تحولات پیش روی)، به سوی راهبرهای اجرایی در سینمای ایران» اهدا شد.
*بخش طرحنامه (پروپوزال)
لوح سپاس و تندیس این بخش به همراه هدیه نقدی به سارا مومنی نویسنده طرحنامه «تدوین راهبردهای رسانهای مبتنی بر تحلیل تصویر خانواده ایرانی در سینمای ایران» اهدا شد.
*بخش جنبی
۱. لوح تقدیر بخش جنبی به همراه هدیه نقدی به علی نقی طاهری، بهخاطر مجموعه فعالیتها در حوزه پژوهشهای سینمای بومی استان خوزستان و پژوهش «سیاه، سفید، خاکستری، روایت خوزستان در سینمای ایران» اهدا شد.
۲. لوح تقدیر بخش جنبی به همراه هدیه نقدی به پانتهآ خاموشی اصفهانی و زهره فتحی، بهخاطر مجموعه فعالیتهای پژوهشی در حوزه سینما و تالیف مجموعه کتابهای «بانوان سینماگر ایران» اهدا شد.
حسن بلخاری قهی، محمدرضا حسنایی، مجید شاهحسینی، رامتین شهبازی، توحید محرمی، مسعود نقاشزاده، بهمن نامور مطلق، از اساتید حوزه سینما و فرهنگ و هنر داوری آثار رسیده به ششمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران را برعهده داشتند.
در بخشی از این مراسم محمدمهدی اظهار کرد: خوشحالم که از دکتر احمد ضابطی جهرمی در این آئین تجلیل کردیم. سالهاست با آثار او آشنا هستم و او از چهرههای تاثیرگذار سینمای ایران است.
اسماعیلی ادامه داد: ما امروز با واقعیتی به نام سینما روبرو هستیم که بر خلاف تحلیلهای سالهای قبل که تاکید داشت با گسترش شبکه نمایش خانگی و شبکههای اجتماعی، سینما رو به ضعف میرود، چنین نشد. صنعت سینما زنده است و با قوت پیش میرود.
وی درباره سالنهای سینمایی گفت: همکاران من همت کردند و ۵۷۰ سینما را به ۹۰۰ سینما رساندند، رونق سینما را هم میبینید و سینما رونق پیدا کرده است، فروش آن به هزار میلیارد و مخاطبان آن به ۳۰ میلیون میرسد.
وی افزود: نیازمند پژوهش هستیم، باید این موضوع تقویت شود، به سوالات اصلی ما در حوزه سینما پاسخ دهد و آینده سینما را ترسیم کند. همین نشستها و برنامهها باید ناظر بر رفع مسائل ما باشد. وقتی که وضعیت سینما خوب نیست، یک نوع انتقاد وجود دارد. وقتی خوب میشود، باز هم انتقاد میکنند و میگویند چرا فقط فیلمهای کمدی میفروشد در حالی که این طبیعتی است که برخی موضوعها بیشتر مورد توجه قرار گیرد. امروز یک فیلم پویانمایی بالای پنجاه میلیارد فروخته، این فیلم نه طنز و نه سیاسی بوده بلکه یک پویانمایی درباره تاریخ امام رضا است.
وی تصریح کرد: شبکه نمایش خانگی جزو سینماست و ما هم نسبت به آن انتقادات جدی داریم و باید تنظیمگری شود. آنها تبلیغات خیابانی هم دارند. ما نمیتوانیم نسبت به خشونت، تزلزل ارزشهای خانوادگی و... بیتوجه باشیم، گرچه خانواده ایرانی از منظر ارتباطات خانوادگی و استحکام در دنیا بینظیر است اما در شبکه نمایش خانگی به چه شکلی به نمایش گذاشته میشود! بنابراین جای پژوهش این موضوعات در این رویداد است.
اسماعیلی گفت: درباره ورود فیلمهای خارجی به کشور، عدد و رقم درستی نداریم. حتی برنامههایی که اذان پخش میکنند، بهروزترین آثار جهان را به نمایش میگذارد. آیا نظارت پسینی در این حوزه جواب میدهد؟
وی افزود: نظارت آثار در سکوهای نمایشی، کار سازمان سینمایی است و وضعیت این آثار حتما مورد رضایت نیست. حتی بزرگان سینما هم نسبت به آن ابراز نارضایتی میکنند. ما موظفیم ضعفها و آسیبها را حل کنیم و در عین حال به آینده سینمای کشور امیدواریم.
محمد خزاعی (رئیس سازمان سینمایی) نیز در این مراسم با تقدیر از عوامل برگزاری جشن جایزه پژوهش گفت: مبنای هر حرکتی برای ماندگاری، پژوهش است. بسیاری از برنامههای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و... اگر مبنای پژوهشی نداشته باشند، دچار نقصان شده و به افق پایدار منجر نمی شوند.
وی با بیان اینکه برای رسیدن به توسعه سینمای ملی و ورود به بازار جهانی باید رویکرد پژوهشمحور را مبنای کار خود قرار دهیم گفت: باید تمام تصمیمات و برنامه های ما مبتنی بر کار پژوهشی باشد، چنین ساختار و رویکردی در سازمان سینمایی وجود دارد اما باید تقویت شود. به عنوان مثال باید پژوهش انجام شود تا ببینیم چرا مخاطبان، فیلمهای کمدی را دوست دارند و چرا فیلمهای هنری کمتر مورد اقبال قرار میگیرند؟ امروز پژوهش درست میتواند بگوید راهبرد صحیح برای سینمای ما -که اتفاقا اسلامی است - در عرضه جهانی از چه مدل و ساختاری بهره گیرد و اینکه چه برنامهریزیهایی داشته باشیم؟ این سوال مطرح است که چرا سینمای ما با وجود نیروهای خوب، سرمایه انسانی و فیلمهای خوب مقام دوازدهم در دنیا را دارد و چه کاری باید کنیم تا در سه رتبه اول کشورها در حوزه سینما قرار گیریم؟ قطعا تاسیس اندیشکده سینما یک ضرورت است. اگر قرار است کارهای اساسی در سینما شکل گیرد، وجود یک اندیشکده سینمایی ضروری است ، به این منظور تصمیم داریم در شورای عالی سینما چنین طرح ماندگاری را پیگیری کنیم.
خزاعی در ادامه با تبریک میلاد بانوی دو عالم حضرت فاطمه(س) و حضرت امام خمینی(ره)، به سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی اشاره کرد وگفت: همه ما و مردم منطقه مدیون این مرد بزرگ هستیم. بارها از خودم می پرسم که چرا حاج قاسم، جان و جوانی خود را فدای انقلاب و ولایت کرد؟ آیا ارزش داشت ؟ بله ارزش داشت . اینکه چرا شهدای بزرگواری مثل شهید باکری، شهید همت ، شهید سیدرضی عزیز و... جان خود را برای این کشور و این نظام هدیه می کنند؟ آیا ارزش داشت؟ ارزش و قدر این فداکاری ها و ایثارها و مجاهده ها وقتی برای جامعه و تاریخ ما روشن می شود که درست و به هنگام تبیین شوند، این رسالت متوجه همه ماست. متوجه ما و شما هنرمندان، پژوهشگران و منتقدان ، کارگردانان و نویسندگان همگی نسبت به میراث گرانقدر شهیدان و سرمایه های ملی مسئولیت داریم.
رئیس سازمان سینمایی با اشاره به درگذشت ناصر طهماسب دوبلور و گوینده نام آشنا و چهره ماندگار عرصه صدا و برخی حواشی پیش آمده در این خصوص ، گفت: به همه کسانی که توسط برخی از دیکتاتورهای رسانهای و ایادی شان که حتی بعد از فوت مورد طعنه قرار گرفتند، تبریک میگویم. قرار نیست هرکسی که کاری برای نظام میکند، در زمان زنده بودنش مورد سکوت قرار بگیرد اما بعد از فوت، درباره او حرفهای ناروایی بزنند.
وی ادامه داد: ارزش دارد که شما بازیگر و صدای انقلاب اسلامی باشید. به کسانی که در مسیر اشتباه قدم برداشتند میگویم، ارزشی ندارد که شما صدای دیکتاتورهای ضد انقلاب باشید. ارزش ندارد صدای جریان روشنفکری و رسانه ای غربی باشید.
خزاعی با اشاره به ضرورت پاسداری از ارزش های معنوی و اخلاقی جامعه گفت: باید قدر کسانی را که در بزنگاه ها و مقاطع مهم تاریخ معاصر کنار ملت، انقلاب و نظام ایستاده اند بدانیم و پاس بداریم. مردم کسانی را که در بزنگاهها به مردم این سرزمین ، به شهدای این سرزمین خیانت کردند ، فراموش نخواهند کرد.