خبرگزاری کار ایران

اختتامیه جشنواره ملی عکس نیکوکاری برگزار شد

اختتامیه جشنواره ملی عکس نیکوکاری برگزار شد
کد خبر : ۱۵۳۸۱۶۷

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی عکس نیکوکاری با هدف گسترش فرهنگ مهرورزی، پنج‌شنبه ۱۲ مهرماه با حضور چهره‌هایی همچون علیرضا نادعلی؛ سخنگوی شورای شهر تهران، جعفر واحدی؛ رییس موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، حجت‌الاسلام علی دیانی؛ مدیرعامل بنیاد خیریه آلا، حسن غفاری دبیر جشنواره ملی عکس نیکوکاری و جمعی از اهالی خیریه، هنرمندان و عکاسان در محل خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش ایلنا، مهدی توسلی مدیر مرکز فرهنگ نیکوکاری خیر ماندگار در این جلسه ضمن خوشامدگویی به حضار جلسه گفت: در جهانی زیست میکنیم که روزانه شاهد اتفاقات و اخبار ناگوار هستیم اتفاقات تلخی که همه ما را متاثر کرده است . همه می‌دانیم که چه اتفاق های ناگواری در رابطه با بشریت چه در سطح کشور ما چه در سطح جهان در حال اتفاق افتادن است اما ما یک باور عمیق داریم به اینکه لحظات نیک در اطراف ما کم نیست و در تلخ ترین روزها این نیکوکاری باعث همدلی، دستگیری یاری گری و مهرورزی میان انسان ها است.میل به نیکی در سرشت تمام انسان ها وجود دارد و تاریخ و اتفاقات آن شاهد این موضوع است .

وی افزود: یکی از مهمترین ماموریت مرکز فرهنگ خیر ماندگار و بنیاد خیریه راهبری آلاء توجه به امور خیر اولویت دار بر زمین مانده است یعنی امور خیری که اولویت دارد و کسی به آنها توجه نکرده است و ما در مرکز فرهنگ خیر ماندگار در حال ترویج نیکوکاری هستیم و آرزو داریم شاخص نیکوکاری به یکی از شاخص های فرهنگ عمومی ایرانیان تبدیل شود یعنی ایرانیان را بجز با مسائل فرهنگی و ادبی با نیکوکاری بشناسند.

مدیر مرکز فرهنگ نیکوکاری خیر ماندگار ادامه داد: در حال انجام فعالیت هایی هستیم و در حال ایجاد شتاب در رویداد های فرهنگی و هنری هستیم و هنرمندان در جامعه به عنوان هادی بسیار تاثیرگذار می‌توانند مردم را به سمت نیکوکاری و کنشگری اجتماعی سوق دهند و این جشنواره به این باور بود که ار چه بر دیدن ، شنیدن و زیستن در فضای خیر و نیکی ابتدا روح آدم را صیقل می‌دهد و به روان ما آسایش می‌دهد و در نهایت انسان به سمت دستگیری و کاهش رنج یکدیگر می‌رود. 

توسلی در ادامه بیان کرد: این اعتقاد قلبی بنده است که در فضای دو قطبی هیچ چیزی مانند نیکوکاری کمک کننده و تسهیل کننده نیست. انسان ها با تفکرات مختلف اعتقادی، اجتماعی و سیاسی می‌توانند بر روی مسئله نیکوکاری توافق کنند و سر یک میز بنشینند.زمانی که بلای طبیعی اتفاق می‌افتد همه انسانها از روی همدلی با هم متحد می‌شوند و ان‌شاالله این آغازی باشد برای خیزهای ماندگار دیگر.

حسن غفاری دبیر جشنواره در ادامه نشست ضمن خوشامدگویی به تمام حاضران نشست گفت: رسم است که به عنوان دبیر جشنواره آماری از جشنواره برای شما ارائه دهم.زمانی که آیین نامه را می‌نوشتیم که تقدیم مجموعه شورا تصمیم گیرنده جشنواره کنیم با خودمان گفتیم که ما چه رسالتی در اینجا داریم زمانی که خیر ماندگار در حال تلاش برای ترویج خیرو نیکوکاری در جامعه است و حال از عکاسان درخواست کمک کرده است چگونه می‌توانیم نیکوکاری را تبدیل به زبان عکس کنیم .

وی افزود: در آیین جشنواره گفتیم که هدف ما متوجه ساختن تمام عکاسان ، هنرمندان و دوستداران عکاسی و انجمن ها به موضوع نیکوکاری است به سراغ انجمن عکاسی میراث فرهنگی رفتیم زیرا معتقد بودیم نیکوکاری در بلند مرتبه ترین میراث معنوی بشر وجود دارد و این انجمن که در زمینه میراث معنوی کار میکند میتواند با ما همراه شود.

دبیر جشنواره تصریح کرد: انجمن عکاسان سینما به دلیل اینکه قوی ترین رسانه انتقال پیام در دنیا است و انجمنی بسیار با سابقه است . انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس عزیزانی هستند که جان خود را در کف دست گذاشتند و رمز موفقیت در نیکوکاری داشتن توان گذشت است و چیزی بالاتر از این نیست که انسان از جانش بگذرد به همین دلیل ما به سمت حمایت از این انجمن ها رفتیم .

غفاری گفت: انجمن عکاسان ایران به معنای عمومیت جامعه عکاسی و پرورش فکری کودکان و نوجوانان به این منظور که آینده آرامی داشته باشیم و از نیکوکاری نتیجه گیری کنیم در همین سنین پایین و در مقطع کودکان و نوجوانان باید برای فرهنگ نیکوکاری تلاش کنیم .

وی بیان داشت: در طول ۶ ماه جشنواره سعی کردیم خودمان هم صفت نیکوکارانه را رعایت کنیم به همین دلیل در ۷ شهر یاسوج ، جیرفت ، کرج ، قزوین، سنندج و همدان و تهران نشست و کلاس های آموزش رایگان در موضوعات مختلف هوش مصنوعی، عکاسی مستند و داستان گویی در عکس برگزار کردیم.

دبیر جشنواره ملی عکس نیکوکاری ادامه داد: برای الگو سازی در فرهنگ نیکوکاری و نوع دوستی دو نفر در سطح کشور موفق شدند با عکس و عکاسی کارهای نیکوکارانه انجام دهند را شناسایی کردیم و از آنها قدردانی کردیم .معتقدم عکاسان انسانهای خیر رسانی هستند و با همان عکس و برانگیختن احساسات در سطح جامعه اینکار را به نحو احسن انجام می‌دهند.

غفاری در پایان افزود: در جشنواره ۶۰۰شرکت کننده و ۳۰۶۴ اثر داشتیم و فضای آزادی را ایجاد کردیم تا همه افراد در سنین مختلف بتوانند عکس بفرستند و در این جشنواره شرکت.بخش کودک و نوجوانان، بخش ویژه و بخش هنری معاصر از جمله بخش های این جشنواره هستند.

مهدی صادقی مشاور حوزه معلولیت در ادامه نشست گفت: معلولیت از رگ گردن به ما نزدیک تر است و ممکن است این اتفاق هر کدام از ما بیفتد و شهر تهران هم متاسفانه آمادگی پذیرایی از این معلولان عزیز را ندارد.

وی افزود: همین که شر نرسانیم در حال نیکوکاری هستیم زمانی که وسعتی اینچنین برای نیکوکاری قائل هستیم هر کاری را میتوانیم به بهترین شکل انجام دهیم.ترویج نیکوکاری مسئولیت همه ما است و همه باید به آن بپردازیم .

مشاور حوزه معلولیت در ادامه عنوان کرد: عکاسان مسئولیت بزرگی دارند و لطف بزرگی در حق ما می‌کنند زیرا جاهایی را که ما به آن توجه نمی‌کنیم به ما نشان می‌دهند. اگر عکاسی وقت و لذتش از یک منظره را با ما تقسیم می‌کند باید به معنای واقعی کلمه از آن تشکر کنیم .

علی رضا نادعلی عضو و سخنگوی شورای تهران در این نشست گفت: از حضور در این جمع بسیار خوشحال هستم و تشکر میکنم از کسانی که نیکوکاری را مشتکل می‌کنند. خداوند در قرآن کریم نیکوکاری را به همه ما توصیه می‌کند و می‌گوید در نیکوکاری شرکت کنید و قطعا شرکت در همین نشست هایی که اتفاق میافتد خود نوعی افتخار است.

وی افزود: معلوم است که این جشنواره از جنس کار مردمی است ما در حاکمیت معتقدیم باید کار را مردمی کنیم و کار نیک از دل مردم می جوشیده و از قدیم تا امروز این فرایند ادامه داشته است. در همه جای دنیا که حتی مدرنیته هم حاکم است نمایندگانی به سمت کار خیر می روند و ایرانی ها در کار خیر سرآمد هستند.

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: در شهر تهران حتما وضعیت معلولین در شرایط ایده آل نیست و بسیاری از نیکوکاران را داریم که دولت باید به آنها کمک کند تا راحت تر فعالیت کنن و ما در این دوره سعی میکنیم این کار را انجام دهیم و سمن و انجمن ها هم در این زمینه بسیار کمک می‌کنند .

نادعلی ادامه داد: همانطور می‌دانیم یک عده در این دنیا درحال خراب کردن دنیا هستند و نیاز است که یک عده هم دنیا را آباد کنند در بعضی مناطق در حال بمب ریختن بر سر بی گناهان هستند و بهتر است این گونه فعالیت ها را افزایش دهیم و اگر ابتدا در داخل کشور اینگونه فعالیت ها را ترویج ندهیم در فضای بین المللی موفق نخواهیم شد و باید این فعالیت را ابتدا در داخل کشور و بعد در خارج کشور گسترش دهیم و تشکر میکنم از هنرمندان عزیزی که با هنر خودشان کار خیر انجام دادند.

حجت الاسلام علی دیانی مدیرعامل بنیاد خیریه آلاء در ادامه این نشست گفت : هنر ماندگار تر و اثرگذار تر است و با این عکاسی ها و هنرمندی ها در حقیقت به صورت فوق العاده می‌تواند نیکوکاری را ترویج و تشویق کند و گاهی یک عکس صد برابر چیزهای دیگر می‌تواند گویا باشد.

وی افزود: کسی که راهنمای نیکوکاری باشد مانند این است که خود عمل نیکو را انجام داده است یعنی شخص راهنمای در تمام اعمال نیکویی که به واسطه راهنمایی هایی او انجام شده شریک است و ثواب می‌برد. 

مدیرعامل بنیاد خیریه آلاء در ادامه اظهار کرد: کودکان به صورت ذاتی نیکوکار هستند و نیکوکاری را دوست دارند ولی گاهی فضای آلوده جامعه و شرایط مختلف زندگی این فطرتی که در تمام انسان ها وجود دارد را کمرنگ می‌کند. 

دیانی ادامه داد: یکی از بهترین راه های ایجاد صمیمیت و اتحاد میان تمام ملت های عالم نیکوکاری است و نیکوکاری زبان مشترک تمام مردم عالم است.می‌توانیم به واسطه نیکوکاری بین ملت ها و اقوام مختلف صلح و صمیمیت ایجاد کنیم و همه را با هم یکی کنیم .

در ادامه این برنامه از تعدادی پیشکسوتان عکاسی و خیر از جمله امیر علی رزاقی ، مهدی حسینی ، مهدی منعم و حبیب اله میری تقدیر به عمل آمد.

در این برنامه از برگزیدگان جشنواره ملی عکس نیکوکاری در بخش کودک و نوجوان ، مستند و ویژه و هنری معاصر تقدیر به عمل آمد و جوایزی به آنها تقدیم شد در ادامه لیست برندگان این جشنواره عنوان شده است:

آیما کاظمی برگزیده کودک و نوجوان 

محیا اسمعیلی برگزیده کودک و نوجوان 

کیارش شاهرخی برگزیده کودک و نوجوان 

علیرضا صفرزاده برگزیده بخش ویژه 

داود عامری برگزیده بخش ویژه 

هما شریفی نیک نفس برگزیده بخش ویژه

فاطمه حاجیعلی برگزیده بخش ویژه 

سعید قاسمی برگزیده بخش مستند ( تک عکس ) 

علی سوته برگزیده بخش مستند ( تک عکس ) 

حسین ملکی برگزیده نفر سوم بخش مستند ( تک عکس ) 

مجید حجتی شایسته تقدیر بخش مستند ( تک عکس ) 

حسین خسروی شایسته تقدیر بخش مستند ( تک عکس ) 

حامد ملک پور شایسته تقدیر بخش مستند ( تک عکس )

عرفان کوچاری شایسته تقدیر بخش مستند ( تک عکس )

شایان حاجی نجف برگزیده بخش هنری معاصر ( مجموعه عکس ) 

گفتنی است در نخستین جشنواره ملی نیکوکاری که به همت مرکز فرهنگ نیکوکاری خیر ماندگار و با حمایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و خانه هنرمندان ایران، سه هزار و ۴۴۸ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و ۱۴۸ اثر برگزیده آن در نمایشگاه عکس نیکوکاری به نمایش درآمدند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز