خبرگزاری کار ایران

نوجوان‌های پیش از تاریخ چه زمانی به سن بلوغ رسیده‌اند؟

نوجوان‌های پیش از تاریخ چه زمانی به سن بلوغ رسیده‌اند؟
کد خبر : ۱۵۳۷۴۹۸

بررسی و مطالعه اسکلت‌های کمیاب ۱۷ نوجوان در دوران پارینه‌سنگی با قدمت ۳۰ هزار سال مشخص کرده است که این نوجوانان باستانی تقریبا همزمان با نوجوانان مدرن به بلوغ رسیده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، باستان‌شناسان با بررسی اسکلت نوجوانانی که بین ۱۰ تا ۳۰ هزار سال پیش در اروپا می‌زیستند و عصر یخبندان را تجربه کرده بودند، متوجه شدند که آن‌ها نیز در شرایط سنی مانند انسان دوران مدرن، دوران بلوغ را شروع کردند. هر چند بلوغ جسمانی در برخی از این افراد به‌دلیل سبک زندگی چالش برانگیز و خطرناک به تاخیر افتاده بود.

این تیم بین‌المللی از محققان اسکلت ۱۳ نوجوان که از هفت سایت باستان‌شناسی در ایتالیا، روسیه و جمهوری چک بازیابی شده بودند را مورد مطالعه قرار دادند و اعلام کردند، نوزادان با حدود دو برابر تعداد استخوان‌های بزرگسالان متولد می‌شوند. در دوران کودکی، این استخوان‌ها رشد می‌کنند و در سن ۱۸ تا ۲۵ سالگی با هم ترکیب می‌شوند. بنابراین، باستان‌شناسان می‌توانند از استخوان‌ها برای شناسایی چندین مرحله در فرآیند چندساله بلوغ استفاده کنند، از جمله جهش بزرگ رشد نوجوانان، شروع قاعدگی و زمانی که استخوان‌ها شروع به جوشیدن می‌کنند و زمانی که به بلوغ جنسی می‌رسند، تمام استخوان‌ها کاملاً جوش می‌خورند.

محققان توانستند مرحله بلوغ را در ۱۱ نفر از ۱۳ فرد عصر یخبندان تعیین کنند. آن‌ها متوجه شدند که این نوجوانان باستانی در سنین ۱۳ تا ۱۶ سالگی جهش رشد داشته‌اند و بین سنین ۱۶ تا ۲۱ سالگی به بلوغ رسیده‌اند. این نشان می‌دهد که نوجوانان عصر یخبندان نسبت به همتایان خود در جوامع امروزی که بین ۱۶ تا ۱۸ سالگی به بلوغ می‌رسند، زمان بیشتری را در دوره نوجوانی سپری کرده‌اند.

مری لوئیس، زیست‌باستان‌شناس در دانشگاه ریدینگ در بریتانیا، به Live Science گفت: اگرچه جای تعجب نیست که انسان‌های باستانی همان مراحل رشد نوجوانی را پشت سر گذاشته‌اند که ما در عصر حاضر طی می‌کنیم، اما جای تعجب است که بلوغ آن‌ها تقریباً در همان سن ۱۳.۵ سالگی آغاز شده است که این محدوده سنی مطابق با یک «طرح ژنتیکی» بالقوه برای شروع بلوغ جنسی انسان است.

با این حال، یک تفاوت عمده بین نوجوانان عصر یخبندان و نوجوانان مدرن را می‌توان در تخمین‌های مربوط به قاعدگی یا شروع قاعدگی مشاهده کرد. اگرچه حجم نمونه‌های محققان کوچک است - فقط پنج زن از این دوره زمانی - اما آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که سن قاعدگی زودتر از ۱۶ تا ۱۷ سالگی نبوده است. در جمعیت مدرن ایالات متحده، متوسط ​​سن شروع قاعدگی ۱۱.۹ سال است، با این حال، در جمعیت‌های شکارچی این محدوده دیرتر و حدود ۱۳ تا ۱۷ سال است.

آوریل ناول، باستان‌شناس دوران پارینه سنگی در دانشگاه ویکتوریا در بریتیش کلمبیا گفت: یک تصور غلط رایج وجود دارد که نوجوانان امروزی خیلی زودتر وارد بلوغ می‌شوند. اما آنچه می‌بینیم این است که نوجوانان امروزی از الگویی پیروی می‌کنند که تا حد زیادی برای هزاران سال بدون تغییر باقی مانده است.

تحقیقات روی سایت باستانی که از اسکلت‌های یک فرد نشان داد که او در حدود ۱۶ سالگی در سن بلوغ درگذشته است. با این حال، رشد او تا حدودی از مردان دیگر آن دوره عقب بود. قد کوتاه او در حدود (۱ تا ۱.۳ متر)، همراه با بلوغ تاخیری او، ممکن است به این معنی باشد که جامعه او را بیشتر از بزرگسالان، کودک دیده است از همین رو، این فرد به‌طور منحصربه‌فردی در آغوش یک زن مسن دفن شده است.

شارون دی ویت، انسان‌شناس زیستی از دانشگاه کلرادو بولدر معتقد است: یکی از کاربردهای بالقوه این نوع تحقیقات، ارزیابی فرآیند بلوغ در پسرعموهای نزدیک ما، نئاندرتال‌ها است تا متوجه شویم آیا آن‌ها به همان شیوه به بلوغ جنسی و بزرگسالی رسیده‌اند یا خیر. در نهایت، این تحقیق ممکن است بتواند به سوالات مربوط به ساختار اجتماعی، پویایی جمعیت و حتی انقراض نئاندرتال‌ها پاسخ دهد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز